AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.497

det smäller vid gaspådrag (på låg växel)?

Red Devil
Va o körde förut, o så kände ja at bilen går ryckig o dessutom så smäller det (puff,puff) från motorn/Avgassystem? va e som är fel? nån som vet, PLEASE
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Hur mår tändstiften?

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Red Devil
De mår bra.
Ko
663
Koffe
320iC -93
Skönt att höra! =)

Låter som att du fått in fukt nånstans tycker jag... Min gamla Volv... *svordom* gick så efter en motortvätt. Hade det regnat/motortvättats/körts i nån insjö strax innan?

//Koffe
W
187
W
BMW 316 -89
Hur går bilen i övrigt? Är det bara på gaspådrag som problemet uppenbara sig eller uppkommer det när du kör lungt också????

Känns motorn som den går på färre cylindrar när problemet inträffar?

Ge mig dessa svar så kan jag kanske hjälpa dig!

MVH Martin
Red Devil
Det är bara vid gaspådrag på 1,2 och 3ans växel annars går den bra och har märkt att han skakar lite på tomgång. Kan det vara bränslefiltret som måste bytas? Om jag ska dra på gansen så kan det kännas att bilen är lite seg, men annars är det bra.
W
187
W
BMW 316 -89
Angående tomgången kan det vara:

* Defekta tändstift
* Defekt tändkabel
* vakuumläcka
* dålig kompession
* defekt kolkanister

Vid gaspådrag

* Som du sa bränslefilter kan vara igensatt, eller luft läckage, bränslepumparna kan också vara värt att kolla upp.

Själv hade jag ett likande fel på min lilla BMW, med det försvann efter jag bytter batteriet, 3 celler var defekta. Kan vara värt en titt? :/

En sista sak att titta på kan vara tändspolen ett litet höftskott men en då....

Hoppas att det löser sig, annas kan du ju åka in och göra en felsökning hos BMW :(

Mvh Martin
Red Devil
Tack för din svar, Jag kollade faktiskt tändspolarna, en var av, men det verkade att den fick kontakt ändå, fast bytte den ändå, bilen gick bättre nån time efter då tänkt jag,wow nu är det fixad med sen började den krångla igen.
*vakumläcka* vart isf?
o sen d där med stiften är lurig, enligt mig så såg de bra ut, fast bytte en som jag tyckte var lite gråaktig, jag kanske borde bytta alla?

Som du kanske vet det är ju inga direkta tändkablar på de här nyare modellerna(24 V E36), det är ju tändhatar, kabel finns ju klart men det är svårt och hitta det själv, vilken som är paj, och tändspolare? Hur kan man veta att nån är dålig, om den inte är sönder så att man kan se direkt, som den som var sönder.

mvh
W
187
W
BMW 316 -89
Du har inte gjort någon motortvätt eller dyligt innan, om så är fallet så kan du ta och blåsa bort fukten ur stiften och tändspolarna. altenativt ta ut bilen på en riktig långsväng.

Vakumläckage kan ske överallt. Starta upp motorn och känn dig fram, syssna efter pysljud m.m. Väldigt svårt att säga vart det kan vara.

Efter som du känner att bilen är lite seg så skulle nog dom flesta säga (som nämts tidigare) att beninfilter är igensatt.

Du kan också bytta alla stiften och se till att du få rätt electonavstånd....

Som nämts tidigare så kan också kolkanistern jälvlas.

Hur är det med luftfiltret?

Jag tror att ett besök hos BMW med ett diagnostik test kostar runt 3-400 kr och om felet är permanent och inte kommer och går (som med min) så skall det nog inte vara några problem att spåra.

Mvh Martin
Red Devil
tack än engång:) Nej har inte motortvättat den på ett halvtår. har inte kollat luftfiltern heller, Var med den på BMW och han sa att jag skulle kolla om det var läkage på vid ventilkåpspackningen då kan det komma olja på stiften, lite olja var på de men det ska inte göra att bilen går så ryckig vid gaspådrag. Han tyckte att största orsaken var nog vid bensin pumpen eller filtern, skulle kola på det först, sen så föreslog han att bytt stiften först efter att du har bytt ventilkåpspackningen.

Vad menas med kolkanistrna,jag är inte så haj på allt:(

mvh
W
187
W
BMW 316 -89
Hej igen...

Kolkanistern fångar upp bensinångorna så att dom kan återanvändas till förbränning, när motorn arbetar normal öppnas en liten ventil och släpper in lite ångor för förbränning, när motorn är kall är denna ventil stängd pga att blandningen inte skall bli för fet.

Jag kan nog hålla med BMW tekniken när det gäller bensinpumpen och filtet. Kolla upp detta och om problemet inte löser sig kan det nog vara en god idé att lämna in bilen för en mera grundligare undersökning...

Hoppas att problemet löser sig :)

Mvh Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.