|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| ...synd att det inte finns fjärrutlösning på airbagen en sådan gång..kanske nåt att konstruera...skulle vara en skön känsla att bränna av den precis när bilen börjar rulla..samtidigt som man trycker i "deadlocken"...sen kan man i lugn och ro ringa polisen som kommer och hämtar honom....risken är väl förstås att man blir ersättningsskyldig för ett par nya kalsonger till honom..men det skulle det ju vara värt....ju.. | |
|
Hmm, Greger, jag tror du är på rätt spår, går det alls att köra bilen direkt efter att Airbagen är blåst, nån som vet? Förutom att man lär vara lite groggy... Har en bekant som är konstruktör på Autoliv, får nog ta en pilsner eller två med honom och spåna lite på det här:-) -Du vill inget hellre än att skänka dina vita blinkersglas och dina nya 18"Alpina till mig, eller hur?:o) |
|
|
Bilrånare greps i Angered En man i 20-årsåldern har gripits misstänkt för att ha tillgripit en bil vid Heden på torsdagsmorgonen. Länk Så tog de honom i alla fall, i Angered...(Göteborgs svar på rinkeby eller rosengård för den som undrar). Bilen körde han fortfarande omkring i, så det går nog att förmoda att han inte var ett proffs... Hoppas verkligen att han inte lyckats förstöra den... Fan man får nästan lust att gå på den rättegången och kräva livstidsstraff för bilstöld tills de kastar ut en ur salen:-) |
|
|
om man nu e så djævla kær i sin bil o e villig att offra livet før lite plåt på 4 hjul så kan man væl investera i ett gps larm system som kan spåra bilen o møjligtvis få fatt i den idiot som trodde att han hade lyckats. før vad e bilen værd om du ligger på bårhuset med en kula i huvudet eller ænnu værre ligger på sjukhuset førlamd från nacke o næråt før att du førsøkt att slå ner killen o han avfyrar ett skott som hamnar vældigt fel. tænk lite vist ælskar jag min skønhet o visst behandlar jag henne bættre en min flickvæn men att ens offra mitt lillfinger før henne på ett sådant vis skulle aldrig falla mig in.. men alla e vi olika o har olika værderingar o bra e væl det... |
|
|
Det handlar inte om bilen det handlar om principer... Om vi alla böjer oss för blöjtjyvar så går hela samhället under.... välstämd tretummare med F1 ambitioner |
|
|
Det behövs en fundamental förändring i samhället där våra ungdomar får lära sig veta hut och ha respekt för äldre. Och lära sig skilja på ditt och mitt. Tror fler och fler "svennar" börjar bli trötta på att kröka rygg för packet. Frustrerande oxå att polisen inte har resurser, så ska det hända något får det göra det på plats och ställe s.a.s. Detta vinddrivna pack följer minsta motståndets lag och det är nog en av förklaringarna till att bl.a åldringsrån ökar. Samtidigt stöder det teorin om att eventuella vapen under en jacka inte existerar. Jag kan lova, dessa herrar tar varje chans till att visa "muskler" i syfte att skrämma och få jobbet utfört på enklaste vis. Fläta till snorungarna och behåll dina saker. Sedan är det med detta som med mycket annat, en riskanalys är aldrig fel, och halar vederbörande upp en kniv kan det vara läge att dra. Visst handlar det om principer, men inte till vilket pris som helst. Sedan tror jag inte det är så j***a lätt att vara ung idag. Droger, konkurrens et.c, men det är en helt annan diskussion, för ett helt annat forum. |
|
| Copy: Instämmer....men inte tycker jag att det är speciellt tungt att vara ung idag! Kommer iofs från medelklassfamilj och har sluppit "betongen"...så kanske inte ska uttala mig. Men livet blir vad man gör det till, varken mer eller mindre! | |
|
Håller med "nofx16" till 100% -Jag kör 30 på täbyvägen- |
|
Tigerr |
Copy: Nu ska du kanske veta att inte ALLA vi ungdomar går ut och rånar..! Jag är 18, bor i Malmö (storstad?), tillhör en medelklassfamilj.. Jag har aldrig varit i kontakt med polisen pga. brott llr liknande! Jag har respekt för äldre, yngre och alla andra också! Och visst kan det vara tungt att vara ung, men det är som undantag - INTE regel..! Tigerr |
|
Tigerr; jag drar absolut inte alla ungdomar över en kam, och respekt gäller givetvis i båda riktningarna. Alla individer har ett val att göra då de formar sitt liv, men vissa har kanske lite sämre plattform att utgå ifrån och saknar ett vuxet stöd. Vad jag menar är att fallgroparna är många fler idag. När jag växte upp fanns inte droger i den omfattningen som det gör idag och du behövde inte vara ingenjör för att få ett städjobb. Jag tror kort sagt att det blivit lite svårare att växa upp idag. Felet ligger till största delen hos föräldrarna, som inte finns till hands och stöttar. Hur många föräldrar till kids i 14-18 årsåldern har en susning av vad deras ungar gör JUST NU. Sedan har tid blivit en bristvara och där kommer många i klämm. Någonstans har dessa glin blivit något som samhället ska fostra och någon gång måste någon sätta gränsen för vad som är o.k och inte. Därför fläskar jag till valpen om han försöker ta något från mig. Civilkurage kanske är ett annat ord för det hela. Forumet är som sagt fel, men jag ville bara svara dig. Robban |
|
|
nofx16, JAG och Tigerr; När jag pratar ungdomar och pack i denna tråd, har jag givetvis avsett sådana som är i stånd att råna folk på bilar och liknande. Inte välartade killar som fräser fram i 30 på Täbyvägen och liknande. En sådan jämförelse går ju inte att göra:-D Fattar oxå att dessa kids på glid tillhör undantagen. Men den som tror att det löser sig själv tror fel. Den drog som växer snabbast idag är heroin, och du hittar 13 åringar som är torsk på skiten. En heroinist behöver c.a 5.000 om dagen. Fråga inte mer på denna tråd för jag tänker inte svara, men den som är intresserad kan ju prova att söka på droger och häpna. Robban, häpen och trött på pundarslynglar |
|
|
Har i ju för sig aldrig åkt på täbyvägen men ändå ;-) Copy du värkar insatt i ämnet, något du jobbar med eller? -Jag kör 30 på täbyvägen- |
|
|
JAG: Tror att Copy jobbar som copy. Eller han kanske driver kombinerad reklambyrå/ungdomsmottagning? :-D Tigerr: Var i Malmö bor du? Videdal här... |
|
|
Ja eller hur ;) -Jag kör 30 på täbyvägen- |
|
|
Tycker det är sorgligt att höra allt tal om hamnd och du har inget att oro dig gör enl lag har du rätt att göra si eller så. För det första så är det inte dom beväpnade proffsen som är farliga utan just "fjantarna och små gangstrarna" ett proffs är just ett proffs och skulle inte skjuta någon för att komma över en vanlig bil (för litet värde i förhållande till risken/straffet). Där emot så är just "fjantarna och små gangstrarna" dom farliga eftersom dom ofta är påverkade av droger och dessutom har ett kompistryck på sig att vara "macho". Skottlossnigen på Stureplan i Stockholm för ett par år sedan skedde just av den anledning. När det gäller enl. lag som FRIFART säger, så säger lagen (BrB 24:1) Nödvärnsrätten begränsas av att den ej får vara uppenbart oförsvarlig. Den får vägas mot det intresse som är hotat av angreppet. Nödvärnshandlingen får inte stå i uppenbart missförhållande till den skada som hotar genom angreppet. Alltså du har inte rätt att använda hur mycket våld som helst utan det skall stå i proportion till hotet . Och det är i slut ändan domstolarna som bestämmer och där är inget självklart. |
|
|
JAG, det var du som skrev att du körde 30 på Täbyvägen;-) nofx16, du är på rätt spår; jag arbetar som copy och har en kund som driver behandlingshem för narkomaner. Därför är jag mer än väl insatt i ämnet. Vill dock inte blåsa liv i en samhällsdebatt här på forumet. sleeperix, du har en poäng, men förutsättningen för tråden var att det var EN gubbe som tagit bilen. Tror fasen det att varje sund människa backar inför ett påtänt ungdomsgäng. Jag tror inte heller på hämdtanken, att köra över dem. Vi "vanliga" har en inbyggd spärr mot sådant när det kommer till kritan, eftersom vi har för mycket att förlora och inte är beredda att ta konsekvensen som kan uppstå. Men en hurvel kan vi ledigt dela ut och fler borde göra det istället för att hacka i sig att en tonåring talar om för dem vad de ska göra. Robban |
|
|
Copy: jag såg en tant som hade en sån dekal på sin bil, där av mitt citat "Jag kör 30 på täbyvägen".. Skulle allt bra gärna vilja ha en sådan dekal där bak på beemern, iskallt ju ;) -Jag kör 30 på täbyvägen- |
|
Tigerr |
Copy - Klart att jag förstod att du inte drog alla över en kant! :) JUST NU vet mina föräldrar att jag sitter här vid datorn.. ;) Mjo.. Jag har faktiskt en polare som "röker på" ibland.. Marijuana.. Och tar piller.. *suck* Inget jag är stolt över, men känns som om man är så maktlös! Han är inte kriminell (än..?) men det känns ändå hemskt! Jag har börjat ta avstånd från honom.. Men det är svårt! Droger är ett mög, så är det bara! *Tigerr - Idag på den lite djupare sidan av sig själv* Tigerr |
|
JAG; såg en fetare bakrutedekal. Hans Sheike for president. Eller denna stygging, som satt i bakrutan på en 750. Fick du restskatt? - arbetarjävel. Rå. Robban |
|
|
Copy: Ja dom var ju inte så tossiga dom häller ;) -Jag kör 30 på täbyvägen- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.