|
|
|
|---|---|
|
Hur funkar det med navigatorn i en Tysklandsimport om man sätter i en skiva producerad i Sverige. Kommer sytemet att ge anvisningar på svenska eller måste man konvertera navigatorn. ?? För att förtydliga. Styrs navigatorn av mjukvaran från den skiva man sätter i typ en CD skiva i stereon (spelar ingen roll att sången är på svenska eller tyska) eller är navigatorn landsbunden för vissa funktioner ?? :) Vart köper man skivor? Hur mycket kostar de? :) | |
|
Skivorna gör av www.nav-tech.com på uppdrag av bla BMW:) Navtechs egen skiva fungerar också något billigare. Den pratar tyska eller engelska det ställer du in. Mjukvaran kan uppdrageras för at bli snabbare(OS) det gör du påBMW. I sv eller tyskland spelar ingen roll. Skiva 2002/ver 2 finns på BMW täcker hela SV(nytt tidigare tom ö-vik) DK samt nytt: delar av Norge och Finland. Skivan finns på BMW och kostar ca 2000kr. Köpestips: clubkväll om du är clubmedlem 20% rabatt. Se www.bmwcs.com för mer info. Asken Använd sök inlägg funktionen och sök på navigation resp olika ord så får du att läsa. |
|
|
Så det innebär att det ej ännu så länge finns ngn skiva som möjliggör svenskt tal? :) |
|
| Helt riktigt analyserat. Tyska eller Engelska får du stå ut med. | |
|
Följdfråga: Är Nav-techs skivor specifika för enbart BMW eller skulle man kunna använda skivorna i t. ex merca, volvo osv. Eller snarare är skivorna bundna till ett visst system och inte en viss bilmodell? Finns det ngn bra sida på nätet som behandlar det här?? Det borde ju rimligvis vara så att de finns flera system då "världen" alltid har haft svårt att enas, se analogi med t. ex bildkompression, DVD brännare osv. :) |
|
|
Det finns två stora system NavTech och Blaupunkt så vi jag förstår och dom flesta använder NavTech Tex. VDO skivorna har datan från NavTech så dom går bra att använda. På Yahoo Groups finns det en grupp för BMW Nav Owners |
|
| Filobacill: Använd sök inlägg sök på navigation eller Navcd så får du att läsa rejält:) | |
|
Asken. Jag är lat av mig. Men jag vill ha mer info så jag får bita i det sura äpplet. Anledningen till att jag frågar är att jag skall ned till DE och kolla på några med Navi och då vill man veta lite innan. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.