|
|
|
|---|---|
|
Hallå. Är på gång att köpa en lite roligare bil. Funderar på M5- 95 men är även intresserad av 540 i samma årsmodell. Vilken ska man välja och varför??? Tack på förhand. BMW Forever | |
|
Det var ett svårt val du hade :)) Enklast är väl att provköra båda modellerna och bilda en uppfattning om vilken du gillar bäst. M5 är lite råare och sportigare med sin vassa sexa, 540 har en mjuk härlig v8 med mkt vrid. Eftersom du skriver "roligare" bil så kanske M5 passar bäst? Den inbjuder till sportigare körning och gör inte bort sig om du vill köra lite bana. Jag hade samma dilemma som du innan jag köpte min nuvarande bil...efter provkörning så var det dock ingen tvekan vilken jag ville ha :) Vilken du än väljer så får du en sjujäkla fin prestandabil! |
|
M3_BMW |
Tycker du skall gå upp på en 540 (E39). BMW M bilar, när du älskar att köra. |
|
instämmer med beamer: vill du ha sportigare egenskaper och vassare motor: välj M5. Vill du ha V8 och automatare: välj 540ia! Provkör båda och bilda dig sen en uppfattning, du kommer säkert bli nöjd oavsett vilken du väljer :) Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
| Jag har precis bytt till 540 E39... går så jäkla nice... och motorljudet sen.... :D | |
|
Läste i en engelsk tidning om att 540 drar mer bensin än M5:an om det nu skulle vara intressant att veta. Förmodar att det var M5:an med sexan i... Och som någon har skrivit tidigare...provkörning av bilarna är ett måste ifall du skall välja. Lycka Till // Daniel |
|
|
S328 R : Tror han menade E34 karossen.... Ps/alla bajsar ju inte diamanter :P |
|
|
Min åsikt: om du gillar prestanda? Köp M5:an och låt pösmunkarna åka runt i åtta med aut. M.V.H. |
|
B.Lee |
Du får en 540-6 växlad med en kompressor i för samma pengar,hmm,svårt val eller? |
|
Jag stog i samma val för 2 år sedan. Efter provkörning konstaterade jag följande: * För samma pengar fick jag en 2 år nyare 540 än M5 (E34) * M5 var hysterigt kul och vass, 540 bara vansinnigt kul. * M5 riskerade att bjuda på fler överaskningar pga hårdare körning. * M5 var dyrare att föräkra och i delar. * 10% av tiden kör jag för fullt, resten lugnt. Inget slår V8 med automat när det gäller att glida. Som du förstår köpte jag då en 540 när rätt bil hittades. Hmm.... Glömde jag att nämna att den fortfarande är otroligt fin, och numera till salu? :-) |
|
| gumpy.. nu blev det genast lättare att välja va? | |
|
har haft 540 e39 som var en kanontrevlig och snabb bil, vill du ha en bil som är av sportigare typ och inte vill att det ska synas köp en M5. vill du ha en snabb glidarbil köp en 540 med automat jvl skönt tycker jag som faktiskt tänker sälja min M5 3,8 Touring och skaffa en 540 E 39 igen !! valet är ditt.......M5 är jvl kul i alla fall ! |
|
|
Grejen är ju den att jag inte vill ha automat. En 540 6 vxl i så fall men dom är ju rätt sälsynta. Har förresten varit och provkört en M5- 92, gick utav h-lvete... Men tyckte den var stötig och "glapp" i växlingarna och så ticka den lite i motorn också. Ska dom vara så eller fick jag tag i ett sönderkört ex? Är det nån skillnad mellan dom äldre M5:orna, (91-94) jämfört med 95:orna i komfort och köruplevelse? |
|
| - | |
|
Jo, dom går bra :) Angående tickandet du hörde så vill jag påpeka att det är mekanisk ventiljustering på M5. Det är normalt med ett litet svagt tickande (har kollat med BWM), ventilerna behöver även justeras ibland med hjälp av brickor. Tror inte det är så stor skillnad på komforten mellan årsmodellerna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.