|
|
|
|---|---|
320rejsare |
Tjenna jag har fått tag på en mycket fin 320i e21. 100% Rostfri osv. Det är bara ett fel på bilen, det sitter en 4:a på 102 hp i den. Ger ingen övertygande körupplevelse tycker jag. Tänkte höra vad ni tror är de bästa alternativen till trimning. Sänka i en ny motor, i så fall vilken. Eller turbo-konvertera isåfall var hittar jag grejer till det. Eller vanlig enkel trimning? Tacksam för seriösa svar. |
|
Var vänlig följ forumets regler! Detta är en så kallad cross-post: du lägger samma inlägg i två olika forum samtidigt vilket man inte ska. Se istället mitt svar på ditt andra inlägg... Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
320rejsare |
ok visste inte detta! Såg att det fanns en forumdel som hette trimning efter det att jag lagt mitt första inlägg. Tyckte inlägget passade bättre här. Men nu vet jag iaf att man inte skal göra så till nästa gång. Tack för tipset förresten. MVH / Emil |
| Inga problem, tänkte bara upplysa, för allas trivsel såklart :) | |
|
Hur mycket pengar har du? Hur många HK vill du ha. Två frågor som man vill har svar på innan man kan ge ett vettigt råd. Har du prövat sökfunktionen? /Anders C |
|
imenhoteb |
??skämtar du ?? kör upplevelse e det väl i en sån fast det bara e 102 hk!!Men den blir väl bättre med en turbo på.Jag har gjort grenrör....å kan !!!.Men, det e rätt så mycket jobb.om du ska byta motor så spara den 4-cyl mtorn i alla fall. TN |
|
Du har en 1,8 i din bil. Byt till en 2,0 bottendel så får du lite mer fart i den på ett billigt sätt. En hel del skruvande dock. Som redan påpekats är det svårt att ge råd när vi inte vet vad du har för budget. Kiip Spiiding! |
|
320rejsare |
Mitt internet har krånglat lite, därför har jag varit inaktiv och inte gett er svar på frågan. Jag har väl ca 6000-7000:- att röra mig med. Hade dock behövt bättra på väghållningen lite, men den är iof ok så länge, det viktigate är att jag kan kräma ur mer! MVH/ Emil |
|
Jag utgår från att du skruvar själv och således kan lägga alla pengar på prylar. Skall bilen funka som bruxare med tanke på körbarhet och bränsleekonomi skulle jag satsa på en 2 liters underdel med standarddelar i (renovera med nya lager och så) och en 292 graders Schrick i originaltoppen med originalfjädrar. Ännu bättre om du får tag på en komplett underdel som är borrad till 2,2. Är det en ren busbil skulle jag i första hand byta ut sprutet mot Weber eller Dellorto 45:or och en 304 eller 316 Schrick kam. Gärna i en topp med lite större ventiler, har dock inte riktigt koll på vilken årsmodell man sak ta från, är ett tag sen jag grejade med detta. Hårdare ventilfjädrar krävs eftersom vi snackar 7500-8000rpm. Sedan är det väl mer kubik som gäller, men nu är din budget redan slut. Du kan köra med original tändning. Byter du till förgasare behöver du en tryckregulator samt att det blir strul vid besiktning. Men det ger väääldigt mycket prestandamässigt (för att inte tala om insugsljudet!!) Gör man på detta sätt på en orenoverad motor får man ju räkna med att den havererar efter ett tag, men man har väldigt roligt under tiden och skall man göra "rätt" och bygga från grunden med nya lager och ringar, balansera veven, renovera toppen, nya vippor, etc, etc så dubblas lätt din budget, tyvärr. En frisk originalkoppling borde funka. Avgassystem är ju givet i båda fallen, men det bygger du själv ganska billigt (2,5" är mitt val för ljudets skull. 2" räcker till prestandamässigt men låter fjukigare). Extraktorrör är ball men inte ett måste, däremot kan det vara idé att försöka få tag på grenrör från 2 liters motor, skulle tro att de flödar bättre än dina original. Har du riktigt tur kan du få tag på en färdigtrimmad motor med webrar för de pengarna. Problemet är bara att veta att den är riktigt byggd med de delar som säljaren säger. Jag har varit med om motsatsen fler än en gång... :-( Lycka till! Kiip Spiiding! |
|
imenhoteb |
hm frågan e ju om det int blir billigare med en Ex t25 turbo å grenrör å ic saab dump å montera det på orginalsprutet... tryc igenom .. TN |
BMW_Mattias |
Jag har en komplett förgasarturbo motor till salu med dubbla Dellorto 40:or och ic. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.