AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.049

"effektljuddämpare" vad tycker ni om detta...

Sida 2 av 2
imenhoteb
tänkte ta upp detta med två taktare... du har ett under liggande... å så fixar du dit ett över liggande ...Då vinner du efekt/hk..ta en koll på hur avgas systemet ser ut på en cross,speedway, cyckel..den formen sitter inte där för å bara se ut på ett specielt sätt!!....(Å jag vet att tvåtaktaren har en annan avgas å insugs tack)!!!! det e inte det ..detta e en jämnförelse tvåtaktare e mellan!!

Nu e ju frågan?? Varför har vissa så svårt för å tro att en fyrtakts motor!!

inte skulle kunna lira lite bättre..få lite mer hk..ex vinna rpm.. mm? med en ljuddämpare eller grenrör mm eller liknande..

enligt vad jag har fått för uppfattning om dämparen så lär den funka enligt dom som provat!!(vad jag läst på internet).

Har gaggat om dett förut...Tror fortfarande att formen på nått har betydelse. ett ex på det va flygplans vingen som har en speciell form för å va optimal!!

va en kille på Zatzy som sa att en vanlig planka skulle funka lika bra? gässp'

fyrkantiga hjul kanske man kan porva med?

TN
Det ligger i människans natur att vara rädd för det okända, att vara rädd för det nya..
open minds always wins

välstämd tretummare med F1 ambitioner
imenhoteb
porva? Trött i huvet!! svetsat t i dag PROVA ska det va

TN
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
ILiveToRide !
Kan inte du svara på dom frågor jag har på det inlägg jag postade 021002 23:40 ?!
Visst har hk och Nm mycket med varandra att göra, men att prata om hk nere på 2000rpm tycker jag är nästan förkastligt !
Där nere använder man Nm !

""Bara jag som ser att effektboostern stryper effekten efter 3000rpm där man vill ha mer HK !
Och sedan kan man ju undra varför det inte redovisats någon kurva med bara fullflödessystemet =)""
Vill ha svar på detta !
Och gärna se vridmomentskurvan också !

Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
kilen !
Jag har snackat med "the big boss" så nu kommer denna mojäng sitta standard på alla M3or och M5or i fortsättning =)

Jag är inte rädd för den, men jag tror inte så mycket på den pga att effektkurvan jag tittade på var bättre för den bil med orginalsystemet än den med orginalsystemet+effektboostern vid över 3000rpm !
Att dom sedan inte visat en kurva med bara fullflödessystem är också lite konstigt, har dom något att dölja ? =)
Och när dom ändå vart iväg och bromsat bilarna så kunde dom väl tagit med vridmomentskurvorna !

Enda gången man kan prata om att man använder Nm är precis när man trycker på gasen och bara pratar om den momentana kraft som motorn kan ge. Så fort det rör sig över någon tidsrymd så är det hk man måste prata om.
Det var inte för att klaga på dig jag skrev mitt tidigare inlägg, ledsen om du tog illa upp.

Självklart håller jag med om att en effektökning på låga varv, och inget på höga är rätt meningslöst.
På låga varv skall man inte vara och köra när det skall gå undan.

Och jag håller med om att kurvorna ser lite skumma ut;)
Saknar också en kurva med ett helt fullflödessytem!
De kan ju inte gärna jämföra ett system med fullflödeskat och deras "specialdämpare" med ett system som är orginal förutom en annan slutdämpare.
Att det är mer topp effekt med orginalsystemet än med deras "värsting grejjer" säger ju en del:)

Tycker det verkar som om deras lilla låda klarar höga avgasflöden lite dåligt.
Men vad vet jag, jag är ingen expert;)
Men jag håller mig till mitt fullflödes system med katalysator med rikligt flöde genom och dämpare från apple racing iaf. Även om det är snudd på lite grovt(2,5").
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Vi tänker nog ganska lika, fast vi inte kan uttrycka det på samma sätt här genom text på ett forum !

Visst "kan" man använda hk nere på låga varv, men ska man nu hålla sig nere på dom varven vid körning så får man nog ta och köpa sig en V8 eller en Saab99 och en gubbkeps (helst ska man vänta med att köra bilen tills man är 80år) !

Är du redan användare? Logga in i menyn.