|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Som rubriken lyder så här jag nyligen köpt en BMW 335i f30 -2012. 9600 mil. Underbar bil och väldigt nöjd med köpet. Jag är ganska så pedantisk och noga vad gäller skötsel och service och noterat bmw elektroniska koncept där bilen själv räknar ut när/vad som ska servar. Detta tycker jag är ganska kasst. Antar att det är bmws sätt att få in ägarna till sina verkstäder. Själv föredrar jag en serviceplan på papper så man kan se vad som börjar närma sig mm. Detta är även min första bensinbil så jag tänkte ställa lite frågor som jag hoppas ni kan svara på. 1. Serva själv, på oberoende verkstadskedja eller på Bavaria? Det är ju en 335i f30 2012 med 9700 mil. För mig är det en ganska dyr/fin/påkostad bil. Tjänar jag i andrahandsvärdet på att serva hos Bavaria eller går det jämnt ut om jag gör det själv. Tänkte ha den här bilen minst 10 000 mil. Föredrar att serva själv. 2. Ang tändstift, vilket milintervall byter man om man vill va snäll mot bilen. De gamla har suttit ca 3300 mil. Jag är mer inne på iridium tändstift som jag förstått det är bättre kvalité, bättre livslängd. 3. Ang filter. Är det några fler filter att tänka på än olje filter, bränslefilter, kupefilter, luftfilter? Vad skulle ni ha för intervall på de 3 sistnämnda? 4. Vad är microfilter på bmw? Serviceintervall? 5. Tips på bra obd läsare som funkar bra på BMW? 6. Tips på var ni beställer reservdelar, gärna med motivering. Ursäktar mig på förhand för ovanstående eventuellt smådumma frågor. Lite ovan vid nytt märke och att mina säkringar går när det inte finns servicebok med schema/serviceplan i. Fyll gärna på med andra tips som ni tycker jag bör ha koll på. Tack Mvh Henke | |
| max 1500 mil per olja mil resten kan du köra som bmw säger! | |
|
Tjena Henke, grattis till bilköpet och välkommen till Bmw-världen :) Elektronisk servicebok är inte riktigt så kasst tycker jag. Du hittar all tidigare utförd service i iDriven, vad som är gjort tillsammans med miltal och datum. Dessutom står det där hur långt du har kvar till nästa service och vad som är närmst i tiden osv. Serviceintervall är 3000mil eller 2år där i mellan kommer bromsvätskebyte samt belägg och skivor givetvis. Ex på service. Enl Bmw serviceintervall 3000mil - motorolja&oljefilter + mikrofilter 6000mil- motorolja&oljefilter + mikrofilter + luftfilter+ tändstift + fordonskontroll 9000mil - motorolja&oljefilter + mikrofilter 12000mil motorolja&oljefilter + mikrofilter + luftfilter+ tändstift + fordonskontroll Osv osv. Bränslefilter ingår inte i serviceintervall enl Bmw på bensinare i Sverige, enbart dieselmotorer. Bromsvätska har bytesintervall på 2år. Om du servar bilen själv kommer det bli svårt om du inte har rätt utrustning att få in servicen i bilens digitala servicebok. Iom att bilen är årsm.12 så har dem flesta Bmw verkstäder ett paket som heter Value-line service som är framtaget för bilar som inte längre omfattas utav friservice och är ganska prisvärt. Tändstift kommer varannan oljeservice, dvs ca 6000mil. Bränsle(dieselbilar) och luftfilter till motor är också varannan oljeservice dvs 6000mil Mikrofilter är kupéfilter, ett aktivt kolfilter. För övrigt kan du när som helst gå in på valfri Bmw verkstad för att göra en nyckelavläsning som kommer visa dig exakt hur du ligger till i serviceintervall. |
|
|
Jag har en likadan fast en 2013 som har gått aningen mindre. När den skulle in på service i somras runt 4700 mil kollade jag priserna lite. Service med bl a tändstiftsbyte kostade: Bilia Segeltorp: 11300kr Bavaria Solna: 9600kr GW Engineering: 5900kr Jag valde GW och är nöjd med det. Trevligt bemötande och servicen dokumenterades i BMWs databas och därmed i Idrive. Jag föredrar normalt att skruva med mina bilar själv men jag vill ha in historiken i databasen så jag valde att lämna in bilen. Däremot finner jag mig inte i de stora verkstädernas ockerpriser. Jag kommer för övrigt byta motorolja varje år ~1500 mil. |
|
|
1) Om du verkligen kommer ha bilen 10 000 mil så kommer den ju ha gått 20 000 mil när den ska säljas så då kommer den inte vara en direkt dyr bil. Med det sagt så kan du ju i så fall börja serva den själv redan nu om du vill för bilen kommer vara i en annan begagnad klass vilket fall den dag den ska säljas. Då förutsätter jag att du köper kvalitetsprodukter, sparar kvitton och skriver seriösa serviceprotokoll i samband med dina egna utförda servicear. 2) Har de bara suttit 3300 mil så behöver de vilket fall inte bytas på ett tag. 3) Jag skulle följt bmw:s intervall. |
|
| Trevlig bil! Vad är det för utrustning? Manuell låda? M-sport? | |
|
Jag följer bilens intervall med ett extra oljebyte efter halva sträckan, dvs ca 1500 mil. Har du bilen kvar till 20.000 mil och den är välskött när du säljer den så spelar det inte någon större roll om du servat själv. Spar kvittona på bytta delar och oljor med miltal och datum. Tänk på att så länge du har maskinskadeförsäkring så bör du serva på verkstad för att få ersättning om den behöver användas. Det tråkiga med självservice är att du inte får in det i bilens elektroniska bok. Med pappersbok fyllde jag alltid i den själv och det enda som skilde var stämpeln. **BMW-ägare i 37 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Okej tack för tipsen. Jag gör på samma sätt som ni gör nu i början när det fortfarande finns lite försäkringar kvar så får jag se när jag tar över o gör allt själv. Har ni någon bra återförsäljare av reservdelar att rekommendera? Idag handlar jag oftast på mekonomen då de blev fel en gång när jag handla på nån sida som skickar från Tyskland. Tror sidan hette bildelar24 nånting. |
|
|
Jag har inte köpt några delar till min 335 ännu men jag har köpt massor med delar från Tyskland till andra bilar och har aldrig haft några problem. Om du verkligen vill fördjupa dig i allt som har med din bil att göra så kan jag rekommendera forumet bimmerpost: Länk |
|
Transocean |
Serva själv. Köpte en ny BMW och dom tog 320:n som inbytesbil utan att titta på den till riktigt bra pris. Servicebok ville dom inte kolla. |
|
Leebmann24.de har bra priser på originaldelar till din BMW. Det som stör till det lite med att köpa utomlands är att frakten ibland kan bli dyr. Finns även en firma i Lettland som säljer originalprylar till bra priser. Ofta något lägre priser på frakten därifrån. Schmiedmann har ju allt dom med om du känner att det är tryggare med en svensk leverantör. Annars får man ju mellan 7-10% rabatt på allt man köper hos BMW i Sverige om man är med i BMW Club Schweden. Olja köper du med fördel från Tyskland, Mapodo eller Levoil. Busenkelt, busbilligt och supersnabb leverans. Oljemagasinet är en svensk motsvarande sida men jag har inte koll på om dom är billigare än de tyska alternativen. Om du bara har koll på vad du ska köpa och artikelnummer är Ebay bra. Där finns ALLT och framför allt från Tyskland är det OEM till bra priser med snabb och humant prissatt frakt. För service till humana kostnader som utförs av erfarna BMW-meckar så rekommenderar jag Danviks Bil på Norrtullsgatan. Niklas Fransosen |
|
|
Tack för alla svar. Väldigt nöjd med bilen. Längtar till våren och torra vägar. Som de känns nu är jag på god väg att bli frälst. Bmw kan mycket väl va "mitt" märke. Ny fråga: oljenivån ligger på gränsen till minimum och ska nu fylla på 1 liter olja enligt datan. Enligt service pappren ska bilen vart servad ca 900 mil sedan. Jag har kört ca 250 av dem milen, kört rätt lugnt. Bör jag oroa mig ang oljeförbrukningen? Är det 0w-40 LL01 oljan som gäller enl er? Tack på förhand |
|
|
1 liter olja på nästan 1000 mil är helt ok. Fyll du på 1 liter. Men skall inte klassningen vara BMW LL-04 ? Lycka till. |
|
| Vi vet ju inte att de fyllde max, de kan ha fyllt medel och då har det bara gått 5dl på 1000 mil. Ingen anledning till oro än. | |
|
Tack. När jag köpte bilen mätte jag oljan. Då va den precis under medium o så har de vart några riktigt kalla starter typ minus 10 o lite till. Kanske kan påverka lite.ska försöka att inte noja. Verkar inte va helt glasklart vilken olja som är "bäst" av dem som funkar enl instruktionsboken. Ll01 uppfatta jag som mer inriktat till bensinmotorer och ll04 diesel. Någon som vet får gärna upplysa. Tippa i 1 liter mobil 1 0w-40 idag som många tycks använda. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.