|
|
|
|---|---|
| Har en 523i, E60, 2006. 177 hk. Började hacka och misstända rejält vid tomgång, eller när jag varvade ner. Har en Biltema felkodsläsare, som visade , felkod:kamkedjesensor . Samtidigt visade kodläsaren P 1554, men det nummret finns inte med i listan för felkodsläsaren. Bytte Kamjedjesensor idag, men hjölpte inte.Däremot ligger felkod: P1554 kvar. Va fasen kan det vara? Hittar ju inte P1554. Försökt starta, den är svårtänd och hackar som fasen på lågvarv, lite bättre när jag varvar. Men efter en liten stund dör motorn. Någon som har förslag på detta fel!? | |
|
1554 verkar inte vara helt solklart men här är kanske en början på felsökningen: Länk FAF |
|
|
Skulle nog försöka använda en bättre felkodsläsare för att få ut mer och bättre information. Spontant tänker jag på trasig tändspole som gör att en cylinder inte tänder. Har du kollat stiften - lukta samtidigt på spolarna, är det någon som luktar bränd elektronik, är risken stor att den är kass. P1554 lutar väl iofs åt vanosventil som kärvar/är trasig, men jag tycker att det inte borde göra att motorn går så märkbart illa. Vanos-funktionen har ju uppgiften att ge ett jämnare/bredare kraftflöde med finjustering av ventilernas öppettider. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag har tagit ut vanosventilerna o rengjort dom. Den gula motorlampan lyser, och bilen går knappt att starta. Kommer inga felmedd. i bilens dator. | |
|
Finns det något annat namn på denna vanosventil? |
|
|
Vilket fabrikat var det på givaren som du monterade? Pirat-givare i allmänhet och no-name-kina-skräp-givare i synnerhet brukar sällan fungera och ofta är de då sämre än den gamla trasiga originalgivaren... OEM-kvalitet (BMW-original, Bosch eller VDO-Siemens) är de enda givarna som är tillförlitliga när det gäller t ex. kam- eller vevaxelgivare till BMW. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja duJohan, kanske är det så att snålheten harbedragit visheten!? Beställde från Tyskland, på 24 nånting, och mer än halva priset billigare. I vilket fall som helst visar ändå min Biltem felkodsläsare samma fel Kamaxelgivare............: |
|
|
KurreF, priset säger inte så mycket om kvaliteten - hos många tyska näthandlare kan man köpa t ex. Bosch eller VDO-Siemens produkter för under halva priset mot i Sverige. Vet du exakt vilket märke det var på givaren? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Den är en VEMO, V20-72-0471-1. Tror det var Autodoc. jag köpte hos..... | |
| Efter att ha gjort en redig felsökning, så kommer vi fram till att kontakta Rigo i Halmstad, vilken alltid har varir bra, tyvärr 6 mil bort. Rigo`s är nästan säker på Vanos ventilerna (VVT). Men det kräver rengörning m.m. av motorn. Ca. 6000 kr för byta av Vanos ,olja, filter, renspolning. Jag utgår ifrån att en Aukt,BMW verkstad tar mycket mer för detta. Någon erfarenhet av detta? | |
|
Jag har en 523i 2005 som Vanosventilerna krånglade på. Det yttrade sig så att den plötsligt började gå VÄLDIGT illa på tomgång. Stängde jag av den och startade direkt kunde den gå bra en stund. Efter rengöring av Vanosventilerna kunde den fungera bra i någon månad. Jag köpte solenoider billigt från Kina och dom har fungerat bra i c:a 3000 mil. |
|
|
Har lämnat in den nu, och förslaget på firman är en utbytesmotor! Oljan har tydligen satt igen , eftersom motorn bara har kommit upp i 70 Grader! Och det har jag inte märkt, men förstod det då , det alltid har tagit en jäkla lång tid innan jag fått värme i kupèn. Men nya kamaxlar i kedja ink, arbete går på uppemot 30 000 kr, lika mycket som utbytesmotor. Och en utbytesmoter från Bildelsbasen, kanske inte alls är säkert, även om dom skriver OK. Surt som fasen..........:( |
|
|
Aj då, vad tråkigt! Men med den underliga temperaturmätaren är det väldigt lätt att missa att motorn har för låg temperatur... |
|
|
Jag skulle se till att få en second opinion på det faktiskt, vore ju inte första gången en verkstad "tar i" av olika anledningar. Detta utan att känna till verkstan i fråga då. Sen finns det ju olika varianter av Engine flush som skulle kunna vara värt att testa, vet ej hur dom funkar men innan jag skulle ta kostnaden för att byta motor hade jag sett till att testa allt. Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.