AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.410

Problem med värme/fläkt inne i bilen även sätesvärme bmw e91

Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Lite problem med min 320d 2010 e91a började med att jag märkte att det blinkade till i fläktpanelen (ögonvrån jätte snabbt) efter det har det vart tillfällen då det inte kommit någon värme (oftast funkar det) har även hänt att fläkten har gått upp å ner hela tiden i hastighet,

Bilen har den digitala klimatanläggningen utan navi!

Inget felminne alls på bilen,

Sen har även sätesvärmen på förarsidan lagt av i sitt delen, men den funkar i ryggen ute på sidorna?! Vet inte om felen hänger ihop

Tacksam för hjälp!
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Ingen som har tips på var man ska börja byta? :(
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Ang stolvärmen skulle jag tyvärr gissa på att du har avbrott på en värmeslinga i sittdynan - kanske tryckt ett knä eller en armbåge i sittdynan och då kan det bli så. Har för mig Hasso berättat att han bytt detta själv men min BMW verkstad ville inte åta sig att göra det för rimliga pengar - dyrt att lämna garanti på en sådan grej tror jag.

Jag ser inte hur stolvärme och kliman skulle samverka, så min okvalificerade gissning är att du har två olika fel. Om det inte kommer varmluft - kan tempsensorn tycka att bilen redan har uppnått rätt kupe-temp och därmed inte värmer längre?
Jag vet inte var sensorn sitter men det låter väl som en förklaring som inte ger någon felkod. Ger sensorn olika värden hela tiden så kan det väl också förklara att fläkten ökar/minskar för att få till rätt kupetemp.

Lycka till!

/Patrik, 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Min stolsvärme i sittdynan på förarplats har också lagt av. Jag misstänker värmeslingan är av (som tidigare nämnt), alternativt att sopborsten som legat på golvet i baksätet sparkats in under förarstolen så någon kabel/kontakt under stolen tagit skada.

Jag kollade kostnad för byte av stolsvärme i sittdynan och fick priset 3645:- hos min BMW-handlare. Dvs känns ej rimligt.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Trodde det skulle vara dyrare att fixa stolsvärmen. Min värme i sittdyna har varit paj sedan snart 6 år tillbaka.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Tack för alla svar! Anledningen jag tänkte att dom kanske hörde ihop var om det hade kunnat ha å göra med spänningen å göra t ex dåligt batteri,
Tror sensorn sitter i klimat panelen och den skulle kosta 9000nr plus kostandet för inkodning så inget man vill chansa på att byta direkt :/

Ang stolsvärmen så läste jag att om det är avbrott i sitt delen slulle inte rygg delen funkat heller, men vet inte om detta stämmer!
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Provat byta batteri nu, ingen skillnad :/

Någon som vet var tempsensorn i kupen sitter?

Mvh Alexander
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.