AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.603

Gul motorlampa samt felkoder e39 525 -02

Trots att motorn gått snart 30 000 mil så har den funkat perfekt. Häromdagen märkte jag små motorvibrationer när jag stod på tomgång. Det hände vid två tillfällen samma dag men försvann så fort jag ökade varvtalet. Igår tändes den gula motorlampan men motorn gick rent och fint. Körde till verkstan som fick fram följande felkoder:

80 - EWS överföringsparitet
CA - Gränsvärde bränsleinställning bank 1
CB - Gränsvärde bränsleinställning bank 2
EE - Misständning cylinder 1
EF - Misständning cylinder 2
E3 - Bränslejustering bank 1, gränsvärde överskriden
E4 - Bränslejustering bank 2, gränsvärde överskriden

Mekanikern trodde att det är nån av lambdasonderna som lagt av. Vad tror ni?
Mvh
Lasse
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle inte lita på den mekanikern...

Eftersom det är båda "bankerna" gissar jag på tjuvluft eller möjligen defekt LMM (som inte alltid ger felkod).

Tjuvluft är mycket vanligt på dessa motorer mht. ålder, alla utan undantag har eller har haft sprickor i insugsbälgarna och/eller gummihattarna och slangarna som sitter i bakkant av insuget.
Är de inte bytta är det dags.

Så kolla och känn noga runt alla gummidelar i insuget och lägg första fokus på inre insugsbälgen där den grenar sig till en liten "blindtarm" - i vecken är det nästan garanterat sprickor där...och troligen på fler ställen också...

Billiga delar som är lite pilliga att byta men som gör underverk för motorgången.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Det var det första han kollade. Sprayade runt med startgas utan nån som helst inverkan på gången. Bör tilläggas att den haft problem med vandrande tomgång sen jag köpte den. Ju kallare det är ute desto mer åker tomgången jojo för att till slut släcka motorn.
Då den gav felkod på tändningen så skruvade jag loss stiften för okularbesiktning men dom såg alla normala ut. Efter den operationen så misständer den verkligen. Hela bilen skakar på tomgång men blir lite lugnare när den fått upp tempen. Ska kolla upp stiften samt anslutningarna imorgon igen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kollades fuel-trimvärdena när han sprayade startgasen?
Om inte är det nästan förutsättningslöst att använda startgas i felsökning på de flesta nya motorer - om man inte råkar hitta största hålet och spraya rakt in där förstås...

Leta efter tjuvluft!
Hittar du inget med ögon/fingrar, så gör ett röktest genom att proppa igen insugsbälgen efter LMM och blås in rök under lätt övertryck via en tunn slang - då ser du direkt var rökten sipprar ut.
När du tätat de första läckorna gör du om det igen för då kan det finnas mindre läckor som visar sig.

Mvh
Johan B

Tack Johan!
Ska plocka loss alla bälgar och kolla upp dom ordentligt.
Mvh
Lasse
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du ändå ska lossa dem (inre är lite bökig) kan du lika gärna byta dem direkt - de kostar inte så många kronor hos BMW.
De är marginellt billigare som "piratdelar" så om det inte är brådis, skulle jag satsa på BMW-original.

Passa på att handla någon lösmeter tunn gummi-vakuumslang på samma gång och gummihattarna (är en eller två - en stor och en liten, beroende på hur gammal motorn är; sitter i bakkanten av insuget och är nästan alltid spruckna) - det kostar kaffepengar.

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk
Gummihattarna: #15 och 17

Länk
Slang: #4 och 7

Sedan har du ett gäng till gummi-vakuumslangar och ett gäng o-ringar och tätningen runt DISA-ventilen och inte minst vevhusventilationen....
Det finns lite att leta efter och då är röktest bra!

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk
Gummihattarna: #15 och 17

Länk
Slang: #4 och 7

Sedan har du ett gäng till gummi-vakuumslangar och ett gäng o-ringar och tätningen runt DISA-ventilen och inte minst vevhusventilationen....
Det finns lite att leta efter och då är röktest bra!

Mvh
Johan B

Det är lite av en klassiker att säga att det är lambdasonderna när man inte vet vad det där.

Om lambdasonderna fungerar ser man med vilket enkelt obd2 som helst.
Fueltrim lika så och drar motorn tjuflyft så syns det på fueltrim värderna.

Ofta reagerar motorn på startgas vid läcka, men det behöver inte vara så att tomgångsvarvet går upp, men som sagt det syns på värderna.
När min gummiplug var dålig och tände motorlampan till och från för att sedan bli konstant så regagerade den inte på startgas, men som sgt det syntes på värdena.
Även bytet till ny plugg reflekterades i fueltrimvärdena, höll koll på instrumentet startade bilen, efter 1 minut så började fueltrimvärdena krypa ned och efter ytterligare 1 minute var de nere och pendlande runt +-0% vilket är optimala värdet.

Kolla värdena innan med varmkörd motor innan du byter något så du har en referens, byt sedan stegvis och kolla värden mellan varje steg, för att se varje förändring.
Annars vet man inte om eller hur man löste problemet.
Gummihatt #17 är enkelt att kolla, den faller ofta av i handen.
Och syns utan att behöva montera något, börja med att kontrollera den.
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Tror också på gummihattarna och någon/några vacuumslangar

Kolla även denna vacuumslangen , den var som kex på min bil och jag hade också svajande tomgång när bilen var kall Länk

På min bil var även den ena klämman mellan luftfilterbox och LMM sönder så den slöt inte tät där heller
Svajande tomgång, då har man nog ett ganska omfattande läkage, kan även vara insugspackningarna.
Såvida det inte handlar om en kamaxelgivare eller nån liknande givare som får tomgången att pumpa.
Hursomhelst så tryckte jag fast samtliga tändspolar ordentligt och efter det så gick motorn utan störningar. Sen demonterade jag i stort sett hela insugssidan. Alla bälgar och slangar förutom en var i nyskick. Troligen bytt av någon tidigare ägare. Till luftfilterhuset sitter två slangar inkopplade. Det var den tjockare som börjat torka och vittra sönder. Drog på med två varv eltejp bara för att se om det blev nån skillnad och motorn fick en något högre tomgång samt att den inte längre vandrar. Körde några mil och inte ett tjuvstopp. Bara hoppas att det håller i sig.
Bör tilläggas att disa-ventilen såg riktigt bra ut. Inga sprickor och spjället rörde på sig utan att fastna.
När jag monterade ihop delarna så strök jag en tunn film med olja på gummitätningen i disa-ventilen samt oringen till luftmassemätaren. Bra eller anus - jag vet inte men det är en gammal vana och jag inbillar mig att den tätar bättre.
Bytte du packningarna när du demonterade insuget, hur såg gummipluggarna ut, kontrollerade du dem?
Dessa byts nästan aldrig då inte alla vet om dem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.