AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.567

Ljudfil N47 kamkedja

Transocean
Slängde en diktafon under huven och körde ett par km. N47 -2011. 11 000 mil

Länk

Ja, kanske inte den bästa sidan att ladda upp ljudfilar men ni fattar hur motorn rasslar och låter :-)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Kan du inte lägga upp en fil inspelad med mobilen. Då vid tomgång och mellan 1000-2000 varv!

Själv har jag inte riktigt klurat ut hur o vart jag ska krocka min kärra för o göra den ramsned :-))
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Jag skulle nog inte köra motorn alls förrän jag konstaterat om det är sträckarna/kedjorna som låter...

FAF
Transocean
Jag tror att diktafonen ger en bättre ljudbild av problematiken utan vindsus. Har testat å lyssna med öppen huv och på tomgång och mellan 1500-2000 varv men så illa som ovan låter det inte, dock rasslar motorn som satan numera när jag kör helt vanligt med kall motor (när jag belastar den). Försvinner sen när den blir varm. Var nere i Tyskland i julas; plus 10 grader varmt och motorn rasslade lika illa som den gör i Norge vid minus 15 (kall motor).

Transocean
Här med mobil Länk
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tycker inte jag hör mycket till kedjerassel?! Så jävla svårt o höra,sjukt burkigt ljud. Du ska då höra hur min låter. Har som du vet det underbara maracasljudet vid tomgång. Sedan när jag varvar så blir det Iofs inget pulserande rassel,ett mer konstant ljud av undre kedja. Man hör i princip bara kedjan :-)).

Här e en video på när det låter riktigt illa:

. Inte min kärra.

Här en till fast långt ifrån lika illa:

Här min:

.

Som du skriver så blir ljudet mycket mindre,knappt märkbart vid full motortemp

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hm ja ett sådant missljud som i första klippet hade iaf inte jag vågat köra med.. Har du låtit en verkstad lyssna? När servades den senast? Ingen som reagerade då?
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Låter ju som en stenkross? :P
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Något fel är det troligen men samtidigt är det lite lurigt med att spela in ljud.

Även en helt frisk dieselmotor lär generera rätt "obehagliga" ljudfiler när man kör och spelar in på det sättet.

Men du bör nog låta en verkstad mäta upp kamkedjorna till att börja med.

Är motorn välservad?
När servades den senast?
Vilken olja använder du?
Hur såg oljan och filtret ut vid senste bytet?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Transocean
Ja Johan B har rätt angående inspelningsmetoden, jag tror att man hör en del strösand flyga mot innerskärmar t ex. Annars är motorn mer än välservad, vid 11 000 mil har den fått frisk olja hela 9 gånger, senast 1000 mil sedan. Alltid 5w-30 med LL-04 C3. Jag tror den rasar snart. Bilen är redan "såld", den skall bytas in mot en 530e. Så jag tänker inte att göra nånting med bilen. Kanske borde jag korttidshyra en i3:a för att vara säker att E90:n överlever 2 mån till så att jag inte plötsligt står där utan inbytesbil :-)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Johan:Går bara att mäta övre såvitt jag vet!

Transocean:Grattis till att bli av med skiten. Ska försöka få bytt in min o köpa en A4 när finanserna tillåter.
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Köp en gammal Volvo att åka i tills inbyte är mitt tips. Åker själv s70-99a tills min m140 kommer :D
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gaspo, jo det kan nog stämma att man bara kan mäta övre kedjan utan att demontera kåpor mm. vilket blir en stor operation.

Man bör nog i alla fall mäta övre kedjan och lyssna och försöka lokalisera rasslet mer noga varifrån det kommer.

Om den låter så illa som beskrivits, hade jag nog också köpt en billig bil för att köra med tills man lämnat in den i inbyte.
Köper man med lite omdöme och har en gnutta tur, kan man t om. gå med vinst när den billiga tillfälliga bilen ska säljas.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
99,9% undre kedjan tyvärr. DYRT!
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Titta efter en s70/s60/v70 2.4 140hk nybesiktigad med bytt kamrem och åk nån månad så slipper du kamkedjeras.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag är ganska säker på att Bmw kan mäta bägge utan att demontera några större grejor, när de kollade min förra bil så kunde de säga att den ena kedjan var mer förlängd/töjd än den andra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.