|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Slangarna till AHK bakaxeln går dom att pressa på en hydral firma eller måste jag köpa dom på bmw för 50.000kr? mvh Johan | |
|
Hej, Kanske är jag ute och cyklar, men kan de här verkligen kosta 50k?! Länk De ser ut som dimensionen bromsrör och borde kunna fixas för någon procent av ditt förslag, särskilt om metallrören är intakta. /Lennart |
|
|
Ja, det där borde ett företag som sysslar med formpressade hydraulslangar kunna ordna ganska mycket biligare. Har du fått info om att delarna kostar 50 lök alltså? Sådana där komponenenter är oftast tillverkningsstandard har jag upptäckt, och skiljer inte åt i en BMW jämfört med andra (ofta tunga) tillverkningsmaskiner. |
|
| 50k kostar de inte men de är inte billiga...En vettig hydraulfirma borde kunna kopiera de för mindre än hälften än priserna i denna Länk ? Så hur du kvar original slangarna som de kan använda som mall så... | |
|
Okej nån sa 50 tusen till mig sen erbjöd en kille i Frankrike mig dom igår för 25000kr. Men är rätt så trött på att gå till bmw när saker man behöver utgått ur lager och kommer aldrig mer tillbaka... Jag hade tänkt renovera hela bakvagnen så tänkte byta ut alla slangar osv för såg att en slang hade börjat fukta. Inte kul om dom spricker när det är samma system som styrningen. Tack för svar! mvh Johan |
|
|
Priserna i Dawwes länk kan ju inte ses som annat än oförskämda / ocker. Detaljen #2, fördelningsstycke, t ex, en grej som borde gå att hitta för en 50-lapp om man letar lite, 2500 spänn! Jag hade hellre jobbat själv en vecka med att böja till rör och skarva slangar än att ställa upp på en sådan utpressning! /Lennart |
|
|
Jo precis, dom bara höjer och höjer priserna sedan kan dom inte ens erbjuda alla reservdelar heller för dom har utgått! Tur är iaf att bilarna öker i värde och inte tvärt om. mvh |
|
|
Att få slangar pressade kostar förhållandevis lite - gå till en firma som sysslar med skogsmaskiner - de slår av slangar regelbundet och om firman inte är jätteliten pressar de säkerligen slangar flera gånger om dagen... En fördel är om du har kvar de gamla som underlättar "kopiering" när de pressar nya. Om det är specialkopplingar (brukar vara ett fåtal standarder) går det säkerligen att beställa hem nödvändiga kopplingar. Presshylsor och slangar är rena standardiserade produkter på marknaden, med några få givna standarder/system. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Lenwib: Ja det är inte billigt, men ändå förmodligen typ 25-30% billigare än vad BMW Sverige tar... Man måste komma ihåg att det lär vara "några" Bar i tryck, så slangarna måste vara pressade på korrekt sätt. Jag har fått bromsslangar pressade, kostade runt 250-300 kr/slang. Man kan välja mellan mängder av olika anslutningar och färg på slangen. Dessa Länk bör kunna hjälpa dig! | |
|
Skogsmaskiner jobbar med höga tryck och flöden! Där det behövs använder man "fyrståls-slangar" och jag tvivlar starkt på att 850:n har högre arbetstryck än en skogsmaskin... ;) Länk Hydraulslangar är ingen "raket-kirurgi", utan starkt standardiserade produkter i 99,9 % av fallen - så är det troligen här med. Dock kan det vara bra att spola ur slangarna efter pressning, för det kan bli en hel del partiklar som hamnar inne i dem när de kapas med kapklinga (typ vinkelslip) som de flesta verkstäder använder som kapmetod av slangarna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Dawwe: din länkade källa är sedan något år min huvudleverantör... :) Vad gäller trycken, antar jag att oljesystemet påminner om servo-/nivåregleringssystemet på t ex min bil. På trycksidan kan det ju bli några bar (eller MPa, som man väl bör vänja sig vid att använda), medan returledningarna är nästintill trycklösa. Med lite omdöme, urskiljningsförmåga och uppfinningslust borde projektet kunna bli mestadels GDS. Som sagt, jag hade inte tvekat en minut att försöka sidsteppa rånarna. /Lennart |
|
|
Ingen aning hur gamla priserna är men det ser ut som att en slang har utgått. Men det måste ju slangfirmorna fixa? Länk |
|
|
Utifrån bilden ser det ut att vara helt vanliga standardkopplingar på slangarna, men för att vara helt säker bör man nog ha slangen och inspektera den. Den typen av slangar bör inte vara några som helst problem att låta en firma tillverka utifrån lösmeterslang. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ska kolla med en firma, har inte tagit bort slangarna än. Ska vara ett jävla tryck i systemet vet dock inte hur många bar dock. | |
|
Vad är det i servosystemet? 3,5 bar har jag för mig. Det kan väl knappast vara särskilt mycket mer i AHK:n, det är trots allt en bil från mitten av 1990-talet vi pratar om. Vi pratar ju heller inte om en lufttät tryckdörr på en rymdraket, utan en helt vanlig bil, även om vi 850-ägare har en tendens att tro att det är magi vi håller på med. :) |
|
|
Hej och grattis till val av en prima bil! Du tar loss delarna, åker till Länk och de fixar det inom 48h sen är det bara att montera det åter. Jag fick fel på min 850 *M73 på slangen efter Pentosinbehållaren nedöver. Den visade sig vara NML på BMw och kostade 1800kr. NBM fixade det för en 600 hundring. Såg att du skulle renovera hela bakvagnen. Min erfarenhet av att renovera div 850 säger att byt samtliga slangar i en slinga, annars flyttar man bara runt problemet med läckage från ny slang vidare till nästa gamla som ger efter. Lycka till! Asken |
|
| Coola färger också :) | |
|
Tackar, jo den firman ligger ju nära och bra också! Men kom på att det kanske är värt att ta sig en titt på AHK pumpen innan man börjar köpa nya slangar osv. Någon som vet hur den är uppbyggd? Den har börjat läcka olja kanske bara är en oring? mvh |
|
|
En vanlig servostyrning på en vanlig bil ligger på ca 70-90 bar. Men det är inga problem. En modern diesel bil har mellan 1500 och 2000 bar i bränslesystemet vid spridarna. Så kontakta du en hydraul firma så löses det enkelt. Fick gjort en slang till en servostyrning för några veckor sen. Grejerna kostar inte många tior. Sen är det bara timlönen. |
|
|
Hej, Jag blir lite fascinerad av tekniken här. :) Systemtrycket byggs upp av "tandempumpen" - den remdrivna servopumpen har två avdelningar - och sedan styr "drive motor" där bak efter impulser från någonstans, rattvinkelsensorn kanske? "Drive motor" : Länk "Tandempump" : Länk Är det servo/tandempumpen som läcker? /Lennart |
|
|
Själva AHK motorn som sitter på bakaxeln. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.