AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.419

Vatten i bromsservo E39

pi
17
pimme
525iA Touring -02
Hej, skulle starta bilen efter ett skyfall igår och bromspedalen lät som att trycka på en tvättsvamp. Gick in och läste på nätet och det stod ganska klart att jag hade vatten i bromsservon vilket stämde då jag gick ut och kollade idag.

Så antar att jag behöver en ny bromsservo. Är denna korrekt: Länk

Ganska saftigt pris, men antar att det är dumt att köpa begagnat som kan vara skrot.
Något annat som behövs bytas? Kan man göra bytet själv? Måste man bryta kretsen för bromsvätska?

Mvh
To
12
ToreBreivik
e36 316i Touring -98
e39 528i Touring -99
f31 320DAT -14
Hej!
Jag fick samma problem med min e39a.
Om du är lite händig av dig så går det fixa utan att köpa ny bromsservo. Det som händer är att dräneringen under bromsservon täpps igen av skit, så det blir som en hink där bromsservon sitter. Denna fylls då med vatten.

Gör så här: Ta bort friskluftsfiltret på förarsidan under huven, då kommer du åt bromsservon. Sen skruvar du loss huvudbromscylinderen (kom ihåg att lossna den från bromspedalen), och med en jävla massa pillrande får du ut bromsservon. då är det bara att öppna upp den, plocka isär allt, torka och göra fint, montera ihop, montera i bilen igen.

Om du inte är säker på hur man gör med bromsvätska osv, så rekommenderar jag att ha med dig en kunnig person, men har du koll är det inga problem, bara mycket svärande ;)

jag hällde ut säkert 1,5 liter vatten från min, efter det har den funkat klockrent!
Ställde den också öppen på bänken i garaget med fläkten riktat mot den över natten innan jag monterade ihop den.

Hoppas det hjälpte litt.

Less traction= more action
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Börja med att rengöra dräneringarna akter om hjulhusen så baljan töms på vatten. HAr du tur räcker det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.