|
|
|
|---|---|
|
Tjena, var och köpte mig en vinterbil för ca 2månader sen. Den ryker rätt så mycket vit rök, hela tiden! När man startar och bilen är kall så ser man i bakspegeln hur röken "slår" upp i bakrutan när man kör. När bilen är varm så ser man bara röken på tomgång. Det är ingen tjock rök, utan rätt så tunn. Blir liksom inget rökmoln efter mig utan den "dimmar" ut eller vad man ska säga. Röken luktar starka avgaser. Pendlar 14mil om dagen och vatten-nivån har inte rört sig. Oljan är också bra på stickan. Tycker jag borde märkt om den tar vatten, har ju kört med den 14 mil om dagen 5 dagar i veckan 2 månader i sträck. Bilen går bra i övrigt, tycker inte den är törstigare än någon annan bmw jag ägt heller. Slår snart över till 30.000mil Har bytt olja och oljefilter, beställde hem ett luftfilter + stift här nu precis också så byts inom snar framtid Någon som vart med om något liknande? eller är det bara luta sig tillbaka och köra! MVH | |
|
Hej, Om du kontrollerat kylarvätskan när motorn är kall och nivån inte ändrats från gång till gång, har du inga problem där. Och olja tar den ju inte heller. Det är bara att köra. Möjligen kan "stark avgaslukt" (vid varmkörd motor/katalysator?) tyda på något olämpligt. När godkändes bilen senast vid besiktning? /Lennart |
|
|
Det är snart ett år sen den besiktigades, så dags igen i februari. Den fick nedslag på avgasvärdena såg jag när jag kollade igenom papprerna, men på om ombesiktningen var dom bra. Vart kan all rök komma ifrån, iomed att jag pendlar en bit så borde kondens försvinna tycker jag. |
|
|
Det är vanligt att det kommer mycket vitrök från bilar i allmänhet och BMW i synnerhet på vintern! Det är kondensvatten som kondenseras i avgassystemet och BMW har generellt väldigt stora avgassystem både volym och metallviktmässigt = mer kondensutfällning. För varje liter bensin du bränner i motorn bildas det ungefär lika mycket vatten under förbränningen. Vattnet följer med avgaserna (lite trycks även förbi kolvringarna ner i vevhuset) som sedan kondenseras när det kommer till det kalla avgassystemet. Jag minns att E39:an vitrök rätt mycket förra vintern och vid ett tillfälle tryckte jag gasen i botten från nästan stillastående och då kom världens rökmoln bakom bilen och en mer än tio meter lång blöt fläck fanns på asfalten! :D Där åkte det ut ett antal liter vatten genom avgaspipan... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.