|
|
|
|---|---|
|
Tja Tja! Motorn började låta konstigt efter påfyllnad av olja! Någon som vet vad det kan vara? Fyllde på olja här om dagen och tyckte att jag bara hällde och hällde utan att det hände något. Räknade fram att det borde finnas 8-9 liter i den nu egentligen, vilket är väldigt mycket för mycket. Fast det kom bara upp till strax under max sträcket på oljestickan. Dagen efter åkte tjejen kanske två timmar med bilen och när hon kom hem igen så lät det väldigt konstigt och högt ifrån motorutrymmet. Ett av ljuden som var nytt och mycket högt är det ljudet som låter som en väldigt högljud dammsugare. ( lyssna på ljudinspelning av motorn på länken ) Jag kollade oljan igen och då är oljenivån på mitten mellan min och max på oljestickan. Jag tycker också att det ser ut som att det runnit olja på Skyddet som är under motorn. (det ser blött ut på vissa ställen) Några ider på vad som kan vara fel? Är detta slutet för min pärla? Tack på förhand MVH Thomas | |
|
Så, oljudet uppstod i direkt efter oljepåfyllning? Eller var det i samband med ett olje och filterbyte, eller annan åtgärd? |
|
|
Hej Vilken modell har du? 8-9 liter är ok på en stor motor men för mycket på en liten... Det saknas också annan information för att du skall få ett rimligt svar. Tidigare oljeservice? Oljetyp? Tidigare fel? etc Matthias |
|
|
Hej igen! Det var samtidigt som byte av olja och filter och bottenplugg. Oljan jag fyllde med var: OrlenOIL platinum max expert C3. 5W-40 Det är en :525I E60 motor: M54-B25 Aoutomat tidigare oljeservice var: antingen när den var inne för växellådan(1 vecka sedan) då bad jag verkstaden kolla om den läkte olja i serviceboken. och nu när jag kollar i serviceboken så har de skrivit oljebytessats växelåda. Annars är den senast bytt 120116 av förra ägaren. vi har inte ägt den så länge så har det kan vara så att förra ägaren bytt efter det utan att det är i skrivet? Olja: OrlenOIL platinum max expert C3. 5W-40 Tidigare fel: Växellådan hade lite svårt att få i växlarna och ibland gick det inte alls. Så den var för 1 vecka sedan inne på verkstad för byta av växellådsolja Men det löste inte problemet tyvärr. Så har fått tipset om att den kan behöva uppdatera någon mjukvara, så tänkte boka tid för det så fort som detta problemet är löst. Tackar för svar =) |
|
| Om du hällt i 8-9 liter vid samma tillfälle så måste överskottsoljan tagit vägen någonstans, då det går i 6,5 liter olja i m54b25, den läckan borde ju synas rätt tydligt tycker jag! | |
|
Ok, du gjorde alltså oljeservice, inte bara fyllde på. Är du säker på att du fyllde på så mycket som 8-9 liter? Men det låter inte bra att senaste service var januari 2012. Jag skulle kontrollera noga om den läcker olja. Kan du kolla med förra ägaren om olja verkligen inte är bytt sedan 2012. Kanske läge att göra ett nytt byte, mer kontrollerat, med tanke på att oljan kan vara gammal. Hur såg olja och filter ut? Sitter filtret rätt? Med tanke på växellådsproblemet kanske du skulle göra en felkodsavläsning. Låter som om du kan ha flera fel på gång med risk för stora kostnader. |
|
|
Det känns just nu lite lätt förvirrat med en del risk för feltolkningar. När byttes oljan senast av förra ägaren? Är det 2012 eller 2016? Hur såg oljan ut som tappades ur motorn? Hur såg filtret ut? Hur många liter olja har du slagit i totalt med bytet och ev. efterfyllnad. Oljan du använder är inte longlife-klassad, vilket gör att du inte kan använda dig av BMW:s långa oljebytesintervall! Med tanke på att det verkar finnas en tveksamhet kring tidigare oljebyten, skulle jag rekommendera minst ett "kort" oljebyte - byt olja och filter igen efter 100 mil eller så och sedan ett likadant bytesintervall till på kanske 200-300 mil, därefter går du över på bytesintervall som ligger runt 1000-1500 mil med bra olja. Då får du ut merparten av ev. avlagringar i motorn som kan finnas i den pga. eftersatt underhåll. Felkodsavläsning är ganska fundamental för att kunna felsöka vidare gällande växellådan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...glömde en fråga: Hur mycket olja är det i motorn enligt oljesstickan? Motorn ska ha 6,5 liter olja (oftast får man inte ur all olja och då brukar man landa på ca 6-6,2 liter påfyllning), så har du slagit i 8-9 liter olja totalt har du antingen väldigt mycket olja för mycket i motorn (kör den INTE innan du justerat nivån!) eller så har överskottet försvunnit ut någonstans...du borde då ha en rejäl pöl på marken. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.