|
|
|
|---|---|
|
Hej var in på bmw idag och kollade pris på att byta bälgarna bak dom skulle ha 10400 för det varav bälgarna kostar ca 7000 sa dom. Min fråga är ifall det är svårt att byta själv eller ska man låta verkstan göra det? | |
| Hur lätt som helst (när man väl provat). Nya i bättre kvalitet köper du via ebay.de (Arnott är i en bättre kvalitet än original), och kostar ca. 400 Eur. | |
| kolla lite snabbt och såg hur man gör. har du gjort det nyligen själv? hur gjorde du tog du hål på bäljen eller lossa du slangarna för att släppa ut luften ovh isåfall vilken sida under bilen sitter slangarna på? | |
|
Har bytt båda sidor samt på en annan F11 också. Första gång kopplade jag bort kompressorn och tog loss slangarna vid kompressorn för att släppa ut luften med bilen upphissat. Dessa sitter i mitten bak (precis vid dragkroken närmast). Andra gången lät jag bilen stå med stänga dörrar (viktigt!) och lyfte bilen med en donkraft, tog av hjulet och prickade hål på bälgen. Härefter monterade jag nya, fick en vän att öppna dörren (då aktiveras kompressorn) och satte den fint på plats, monterade hjulet och sänkte bilen långsamt med motorn igång. |
|
|
Ska försöka mig på att byta själv, googlade och hittade bälgar. Men då vet jag vart jag ska leta efter kompressorn iallafall. Inga skydd man behöver ta lös eller? |
|
| Det sitter ett skydd runt kompressorn, som kan vara lite jobbigt. Googla så ser du. Inga problem om du har lyft. | |
|
Om du behöver hjälp att få bättre översikt på din bils konstruktion kan du testa att titta här: Länk Du skriver in din bils chassienummer och får upp rätt utförande av din modell etc. Diverse översikter och sprängskisser som visas stöttar iaf, även om det inte är lika bra som att ha den gamla TIS/ETK:n tillgänglig (vilket var FANTASTISKT hjälpsamt när jag hade min förra bil, en E39 530iA 2001). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.