AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.378

e46 320i. Tips på styrled!

Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Hallå grabbarna!

Plogningen fungerar lite sisådär i vinter. Det har klonkat i framvagnen på ett sätt jag inte är van vid som ägare till en premiumbil. Mycket riktigt så har vä yttre styrled gett med sig.
Är sjukt trött på biltemas bristande kvalitet men samtidigt så är bilen värd max 10 papp och kan rasa när som.
Har ni grabbar nån erfarenhet av grejer som ligger snäppet över biltema i kvalitet? Billigaste på skruvat kostar 219:- vilket verkar misstänkt billigt..

Mvh, Mattias

Skruvat är inte bättre än Biltema, samma kvalite. Köp på ebay.de. Själv köpte jag styrleder till min bruxis just på ebay.de, köpte typ de billigaste (5 € styck), 15000 mil and counting...
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Ok! Kommer du ihåg märke...? Mayle, eller vad dom heter, verkar ha bra kvalitet, men kostar ju en slant.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla autodoc.se eller mister-auto.se

TRW, Moog, Lemförder, Meyle (HD-delarna) är exempel på märken som gör bra delar. (Lemförder brukar vara OEM-leverantör till bland annat BMW)

Köper du från näthandlare på kontinenten (exempelvis ovan nämnda ställen) kostar delarna oftast mellan hälften och en tredjedel mot svenska reservdelshandlare = du kan köpa bra kvalitet för lägre pris än vad Biltema tar.
Passa på och köp några oljefilter (Hengst, Knecht-Mahle eller Mann!) eller andra "bra att ha-delar" när du ändå beställer för att minimera frakten (som iofs inte brukar vara så hög)....

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer det som dawwe säger, däremot erbjuder skruvat.se i många fall hela spektrat, allt ifrån det värsta Kina lyckas uppbringa till riktigt bra kvalitetsmärken.

Den här regeln gäller i princip på alla lågpriskedjor oavsett vad som säljs : köp aldrig det billigaste de erbjuder.

Precis som du säger så finns "no-name" för 219 SEK, den ska du undvika. Men för 295 SEK finns Bendix, inget top notch men bättre än no-name. Sen har du såklart Lemförder för 469 SEK, bättre än så blir det inte.

Så lägg till någon hundralapp på skruvat.se eller gör som dawwe säger och köp utomlands ett välkänt märke till lågt pris.

Eller kolla andra ställen som tex bildelaronline24.se där du får Febi Bilstein för 198 SEK, Moog för 235 SEK, TRW för 269 eller Lemförder för 290 SEK (detta är exempel på märken som gör relativt bra eftermarknadsdelar fast där Lemförder motsvarar BMW Original enligt mina erfarenheter).

Även om bilen kan rasa närsomhelst så måste ju en hjulinställning göras för ca 1000 SEK. Det sista man vill är ju att skräpet går sönder 2 månader senare och man får byta igen och göra ÄNNU en hjulinställning för 1000 SEK. Förlust på ca 1500 SEK (1000+219+219) bara för att man ville spara den där 200-lappen.
Jag köpte billigaste "skrotet". Räknade med en livslängd på 4-5000 mil, köpte således dubbla uppsättningar (styr & spindelleder). Som Johan B säger, en framvagnsinställning är inte gratis den heller...Men, det är ingen dum ide att göra det var 5000:e mil heller :D
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Länk

Tyskan är lite rostig. Är detta vänster eller höger? Vissa bilder har med en bit till på själva stången, vill jag ha det...?
Det jag konstaterat är att det glappar tydligt vid kulan. Då är det väl slöseri med pengar att köpa mer än bara den yttre delen?

Rechts=Höger. Jämför referens och OEM-nummer. Ta Länk till din hjälp (använd 7 sista i ditt chassienr...)
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Man ska inte läsa eller kolla på bilder, enda som gäller är det reservdelsnummer som uppges som korsreferens :-)

Här uppges "6 774 221" så det är alltså höger
Länk

På denna ETK online kan du även se om delen passar just din modell och årgång.

EDIT : Om det bara glappar i yttre styrleden så räcker det att köpa den delen. Men om du ändåså ska köpa och göra hjulinställning, byta både höger och vänster samtidigt (speciellt om den andra icke-glappande sidan är av "tveksam kvalitet"). Det är en "otrolig upplevelse" att byta en styrdetalj och göra en dyr framvagnsinställning och sedan behöva byta samma sak fast på andra sidan bara 1 månad senare... Hur jag vet hur det känns? Ja du.... :-)
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Överlägset forum detta! Fullständigt bombad med förslag och tips efter bara en timme.

Stort tack grabbarna!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.