|
|
|
|---|---|
|
Som för många andra så har fläkten lagt av. Inga missljud innan. Har för ca 2 år sedan bytt effektsteg när den bara gick på full fart. Sedan dess har den fungerat tills nyligen när den ibland inte startat när jag startar bilen men kommit igång efter en stund. Hade inga riktiga grejer med mig för att kolla effektsteget så jag köpte ett nytt när jag kom söderifrån och passerade Solna på min väg till Norrtälje. Fick då en modell som verkade vara uppdaterad (nytt artikelnummer 2009), priset var 1400:- vilket är högre än de priser som figurerar här 6-800:-. Mina kablar har följande färger. Brun Kl 31 (-) Röd/grön Kl 30 (batteriström) Blå/Röd (signal ifrån vred) Gul/grön Kl 30 (batteriström) Svart/grön (?) Har kopplat en H4-lampa mellan: Brun-Röd/grön (lampan lyser men går ej att reglera) Brun-Gul/grön (lampan lyser men går ej att reglera) Brun.Svart/grön (inget händer) Ville inte koppla H4-lampan till Blå/röd, risk att bränna potentiometern i vredet tänkte jag. Kopplade även ihop: Svart/grön - Röd/grön (inget hände) Svart/grön - Gul/grön (inget hände) Har någon koll på vad varje kabel har för funktion? | |
| Länk | |
| Tack! :-D Nu blir det lättare att felsöka och provköra fläkten utan att slita ut instrumentbrädan. B-) | |
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Länk Köpte detta fläktmotstånd för 150 SEK via internet: Länk Ser bra ut och min fläkt snurrar på. Leveranstid ca 2 veckor. |
|
Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Jag köpte mitt för 1400:- så var det inte ens fel på det gamla utan det var fläkten som var trasig så jag köpte en ny sådan också. Blev lite skillnad på arbetsinsats. ;-) | |
|
När jag sedan kollade effektsteget ordentligt så kopplade jag in en H4 lampa mellan Röd/grön kabel och Svart/Grön med effektsteget på plats. När jag då vred på vredet till fläkten så är lampan släckt när fläkten är i off-läge och ljusstyrkan ökar stegvis till full ljusstyrka ju mer man vrider på vredet. Man konstaterar då lätt att säkringar är hela, effektsteget fungerar samt fläktvredet. Felet är då fläktmotorn. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.