|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Verkar lite mysko... Batteriet behövs för att fungera som "buffert" när generatorn laddar, om batteriet inte är anslutet (glappkontakt eller helt frånkopplat) finns risk för höga strömspikar som kan förstöra elektronik i bilen! En kompetent mekaniker bör felsöka ditt fel med lämnade garantier på jobbet! Acceptera inga "tattarlagningar", för det kan medföra att du får diverse (dyra) följdfel i elektroniken! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Han har väl testat med ett fullt fungerande batteri? Tänker på så att det inte är batteriet som sådant som "slår ut" laddningen? | |
|
Uppdatering. Man tror nu att det är ett kabelbrott nånstas mellan generatorn och batteriet. Får väl se var det slutar. |
|
|
OM det är kabelbrott mellan generator och batteri, bör du påtala att man noga felsöker efter ev. följdfel i elsystemet och även att du får skriftliga garantier som täcker den typen av fel närmaste tiden framåt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Mekonomen har inte rätt kunskap. Dom har för många bilmodeller att försöka reparera. Föreslår att bilen bogseras till vettig BMW verkstad. Annars kanske inte felet blir åtgärdat och tiden går. Finns många exempel på sånt här på forumet. | |
| Men verkstadsbyte innebär att ägaren får stå för alla reparationskostnader och inte säljaren som det är nu... | |
|
Första tanken är kabelanslutningen under bilen, under batteriet... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Tack för tipsen. Ska jag ha koll på. Uppföljning kommer. |
|
|
Uppdatering: Det är bekräftat, det är brott i den stora matarkabeln som går från motorn till batteriet. Förmodligen är det brott där kabeln går genom bagaget och "under" bilen. Man väljer att byta hela kabeln och väntar på leverans. Någon sa att detta kan förekomma på dessa bilar. Kabelbrott underbatteriet alltså. Är detta vanligt? |
|
| Jo, jag tror jag nämnde den kabeln. | |
|
Idag fick jag äntligen tillbaka min bil. Felet var att kabelgenomföingen på matarkabeln från generatorn till batteriet var av (hylsan som går genom golvet i bagaget) och hade ärgat sönder helt. Jag såg den. Inte mycket kvar av tråden där. Ingen fukt o så. Höll bara inte. Allt annat funkat. Gött. |
|
| Gott så! Tack för återrapporteringen! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.