AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
3.711

Köra in en hybrid...hur?

Transocean
Hej. Har beställt en 530e och laddade ner instruktionsboken online. Där står det att bilen måste köras in - med max 4500 varv/160 km/h och inga kickdowns de första 200 milen. Har 4 mil till arbetsplatsen. Om jag kör med el så kommer inte bensinmotorn att få gå många minuter innan jag är framme. I så fall tar inkörningen typ 5 månader eller mer. Eller skall man köra i sportmode tills man når 200 mil ? Så att bensinaren går hela tiden?
Förr sa man att en BMW körs bäst in så att man kör 20 mil försiktigt och därefter två tre timmar med gasen i botten på Autobahn för att det skall bli bra. Så ni som köpt hybridbilar, hur har ni gjort :-)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kör som vanligt så är det inget att direkt oroa dig över.
sa
275
sarli
I4 m50 G26
Det tog en jäkla tid innan bensinaren hade gått sina inkörningsmil! Körde dock som "vanligt" och positivt är att bensinaren slipper många kallstarter på alla mikrokörningar.

På webben kan man se hur många mil som skett på bensin resp el så man vet när man kan börja ha lite roligare.
Transocean
Ok, ungefär som jag trodde; bara å köra som man alltid kör. Tänkte ju först att hämta själv från München och kombinera med 3-4 dagar i Garmisch och gasa hem så var den inkörd men BMW vill ha 10 k extra för denna "service" :-(

Är lite skrattretande faktiskt då man samtidigt även betalar frakt och klargöring till förhandlaren i Norge (norsk bil) även om hela den kostnaden faller bort. 10 k för en lunch, besök på fabriken och museet samt en genomgång av bilen är ingenting annat än en blåsning. Resan ner betalar man själv. Besökte fabriken och museet i München några år sedan och jag menar det kostade 12€ + 8 €....men kanske är lunchen helt extraordinär då?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det som kostar pengar för dem är att denna bil måste hanteras unikt och skapar därmed massa merarbete. Sedan vet jag inte om de tvingas registrera den i Tyskland först osv.

Jag tror inte detta är något de gör för att verkligen tjäna pengar eller skinna sina kunder, utan de tar nog bara ut vad de faktiskt kostar dem.
Fabriksleverans måste ses som en upplevelse - ser man det enbart ur ett strikt rationellt perspektiv är utkörningen från snurran i BMW Welt troligen den dyraste trip du gör med din BMW. Det är ju en hel del planering som krävs inför en fabriksleverans, skyltarna brukar skickas ned och det blir en del merjobb för ÅF och andra anställda på plats. BMW Sverige tjänar säkert en hacka på besöket så helt kostnadsneutralt är det nog inte :-)

När det gäller inkörning av nya bilar så är det sunt förnuft som gäller. Går fint att varva en ny motor så länge oljan är ordentligt varm. Faktiskt brukar hårt körda bilar gå bättre jämfört med bilar som körts in med enbart segdragningar.
Transocean
Kristoffer_L, det glädjer mig att höra att hårt inkörda bilar går bättre än försiktigt inkörda! Då har det inte skett så mycket på motorfronten den sista tiden. Leverans v.9 och fri v.10! Det blir en tur till Tyskland!

Angående fabriksleverans, BMW Norge har olika paket för detta, det billigaste kostar 10k och det dyraste 15k. Mercedes Norge tar ingenting för fabriksleverans, gratis! Audi Norge har inte fabriksleverans. Vet inte hur det ser ut i Sverige.
Ru
110
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
Hej!
Det erbjuds tre paket av fabriksleverans till oss dödliga i Sverige också. Pris som hos Er i Norge mellan 10 och 15 tKr. Sedan finns det en specialleverans enbart för nya 7-seriebilar också. Jag fick min 530e levererad med det dyraste paketet i augusti (skrev om det tidigare i G30-tråden), och det var som Kristoffer_L skriver en upplevelse som jag inte ångrar. Så här i efterhand hade det kanske varit intressantare om man hade besökt fabriken i Dingolfing där 5-serien m.fl. byggs snarare än fabriken i München. Men har man inte sett en bilfabrik förut så är det en stor upplevelse att se hur man sätter ihop 3-seriebilar och 4-seriekupeer också.

Angående inkörningen var budskapet max 4500 varv - hur man nu kan läsa av det på 530e-instrumenten och max 160 km/h de första 150 milen. Med ett par dagar i Österrike och turen hem till Sverige avverkade vi de först 120 milen av inkörningen i max 155 km/h. Så jag har fortfarande att finna ut hur bilen fungerar i högre hastigheter på Autobahn. Upp till 155 gick den hur stadigt som helst.
Är medveten om att det står specifikt hur den skall köras in i manualen. Men efter att ha hämtat ut ett antal nya bilar de senaste åren av olika märken har både säljare och verkstadspersonal rekommenderat följande:

- Kör mjukt de första 10-20milen så bromsarna och däcken sätter sig som de skall. Undvik onödigt hårda inbromsningar!
- Undvik segdragningar (kanske främst ett problem för manuella bilar)
- Varva gärna motorn men se till att oljorna är ordentligt varma

Borde vara samma för en bensinhybrid - har iaf gjort samma för min 330e som rullat felfritt i ett år (1500mil) nu utan någon oljeförbrukning eller några vibrationer vid inbromsning. Samma sak med Porschen - den kommer dock få ett extra oljebyte nu till våren efte 400mil...
Angående fabriksleverans så låter det dyrt - Porsche har liknande där det kostar 9 eller 12kkr. Förutom måltider och fabrikation så omfattar det dyra paketet bankörning med instruktör på deras testbana i Leipzig med en motsvarande bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.