|
|
|
|---|---|
|
hej. har köpt min första bmw , och undrar över stereon. jag slog på vinnumret och fick fram S663a radio bmw professional. det är en 320i e91 2008. De sitter en högtalare i varje dörr, o en bas under vardera framstol. de jag kan se , är en stereo o 4högtalare, en i vardera dörr. Har rivit igenom hela skuffen, men hittar ingen extra förstärkare. Så de verkar som om stereon driver alla sex högtalarna. tänkte sätta in ett slutsteg och baslåda. men eftersom vad jag förstår så finns de ingen lågnivåutgång på stereon. och jag har ingen högnivå på slutsteget till baslådan. så det får bli en adappter,omvandlare eller ett nytt steg med högnivåingång. Har kollat runt i alla trådar, men hittar ingen exakt förklaring på hur det ser ut. Kan det möjligtvis finnas dolda kablar fördragna till skuffen om man vill eftermontera slutsteg eller högtalare. Hade ju vatt smidigt om de satt en förstärkare där bak redan från början, som jag förstår sitter i dom flesta bmw Då hade de ju vatt smidigt o ta signalerna till slutsteget o basarna därifrån. Sökt om s663a på nätet, men inte hittat någon skiss kablaget i bilen. Borde ju stå ecakt hur det ser ut när man slår på vinkoden. Så frågan är, ska ja dra kablar från bakdörrarna eller från basarna under stolarna,en kabel på varje sida bak till slutsteget. Och ska jag ha en baslåda i skuffen eller sätta en bas på vänster, höger sida eller en på var sida. Ska jag även lägga i ett par trevägshögtalare i golvet i skuffen. Tacksam för tipps och bilder på lösningar med både högtalare och kabeldragning | |
|
Kollat RealOEM? Skulle hellre satsa på bättre högtalare fram, och diskanter vid backspeglarna, än trevägs bak (vill ha ljudbilden framifrån). --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Jag köpte högtalare och DSP på pmshoppen till min e61.. Har bussnies radion tror ja bör finnas till din också.. Kompletterade senare med matchande bassteg och låda till skuffen.. | |
| Tog du signalen från dörr elle golvhögtalarna bak till slutsteget till basen | |
| Jag koppla in bakom radion.. | |
| Okej, till högnivå på steget då | |
| Från radion in i steget.. Klart.. Sen finns de en subw utgång på de jag har som man kan köpa till ett monosteg för en låda till skuffen | |
|
En Länk Och Länk |
|
|
Tack för info o länkar. Men ja behåller nog det jag har. Och drar från dörrhögtalarna bak genom en omvandlare o in i steget ja har till baslådan |
|
|
Börja med att uppgradera högtalarna i dörrarna fram och lägg samtidigt till diskanter vid backspeglarna. Den enskilt största förbättringen som du kan göra för bilen. Basen i original-gralarna i dörrarna är dålig. Med bättre högtalare så får du ett reellt lyft. Har uppgraderat min bil med Alpines uppgraderingskit (framf’dörrar + slutsteg) klart prisvärt. Slutsteget ännu inte monterat. Det är minusgrader utomhus och jag saknar varmgarage. |
|
| Jag har också alpine kittet och är nöjd med det. Jag bytte även basarna under framstolarna (ingår inte i kittet). Jag ville inte ha någon separat bas i bakluckan som stjäl utrymme. | |
| bmwping. En bas behöver inte ta utrymme om man bygger den i reservhjulsbaljan. Hade så i min e91 och det spelade vrålbra utan att ta plats. | |
|
Robert, det är ett alternativ naturligtvis. Plats tar det ju fortfarande eftersom jag nyttjar det utrymmet till lite verktyg, startkablar, filt mm som jag alltid vill ha med mig. Men om man aldrig förvarar något där så är det förstås ett outnyttjat utrymme. Men främst vill jag naturligtvis inte göra våld på övriga lastutrymmet så du har en poäng där. Jag tycker ändå att det är bättre att dra mesta möjliga nytta av baselementen under framstolarna. Enklare installation också då det bara är att byta ut elementen så är det färdigt, TS hade ju en hel del frågor om kabeldragningen, som redan finns på plats då. |
|
| Var satte du det slutsteget | |
|
De måste va ett steg med högnivåingång då. Eftersom stereon inte har lågnivåutgång? |
|
| @Robert Lundberg: Stor skillnad på sedan och touring vad det gäller bas i reservhjulsbaljan. | |
| Ja min e ju combi | |
|
Så här kopplas Alpine grejorna in www.e90post.com/forums/attachment.php?attachmentid=199634&stc=1&d=1225484555 Även om du har annat slutsteg och element så bör det ge en vägledning om hur det kan kopplas. Framgår även var slutsteget kan monteras (finns en plats för det under bagageutrymmet). |
|
|
Jo ja vet att det finns mycket plats både på sidorna, vänster sida där stegen brukar sitta fabriksmonterade. Även under golvet framför reservhjulsbaljan. Ja baljan i alla fall,för nått hjul får inte plats där. Men antingen har du en stereo med lågnivåutgång. Eller ett steg med högnivåingång. Vet du om de e hög,låg eller båda på din stereo |
|
| Jag satte mitt steg bakom en lucka i handskfacket | |
| Om du skulle gå på Alpine uppgraderingen så tänk på att det skiljer sig åt mellan olika årgångar på bilarna. Kitet är plug and play och kabelsatsen ör det som är anpassat för årgångarna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.