|
|
|
|---|---|
|
Jag har kodat in automatisk aktivering av helljusfunktionen men det fungerar bara ibland när man startar bilen. Ibland tänds den gröna symbolen med A i mitten och ibland inte. Om den inte lyser så går det inte att aktivera det med knappen på helljusspaken eller med att tillfälligt slå på helljus. Jag har även kollat att automatiskt helljus är bockat i Idrive och det är det även om inte symbolen lyser. Idag lyste symbolen när jag startade bilen och då körde jag en sväng och helljusautomatiken fungerar perfekt så jag är verkligen angelägen att få det att fungera. vid nästa start lyste den inte men däremot vid nästa start! Någon som varit med om nåt liknande? FAF | |
|
Du menar att automatiken alltid är aktiverad när du eller bilen kopplar på ljuset? Betyder det att du inte kan gå över till manuellt läge eller betyder det bara att det blir aktiverat som om du själv har tryckt på aktiveringsknappen? Jag ser det inte som något stort besvär att själv aktivera automatiken. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
När det fungerar har jag inte gjort något alls med ljusvredet eller ljusomkopplaren och det är så jag vill ha det. Som det är nu så kan jag inte aktivera helljusautomatiken alls om inte det finns ett A som symbol på instrumentpanelen. FAF |
|
|
På min bil betyder A:et att funktionen är aktiverad. Av- och påaktivering gör jag med knappen på blinkersspaken. Inte behöver jag ha ett A som lyser för stt aktivera. Lyser A:et är funktionen redan aktiverad. Det som irriterar mig däremot är att avaktivering även sker då jag bländar av manuellt. Systemet borde minnas att jag vill ha systemet aktiverat och efter ett tag återgå i aktivt läge. En annan detalj är att det tar lång tid efter start av färd och aktivering för systemet att förstå att det är mörkt. Jag hinner köra flera hundra meter innan helljuset automatiskt kopplas på. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Om A inte är aktiverat så kan jag inte aktivera med knappen på blinkersspaken vilket borde var möjligt. Den enda gången det fungerar är när A lyser vid motorstart. FAF |
|
|
Hej, Jag har all hårdvara utom själva knappen på blikersspaken, jag kodade såhär och funktionen finns enl. nedan text: AUTOMATIC HIGHBEAM ASSIST HEADLIGHTS FRM -> 3050 -> FLA_AUTO_AKTIV -> automatisch-> Werte=01 FRM -> 3050 -> FLA_VERBAUT -> aktiv HU_NBT -> 3000 -> HIGH_BEAM_ASSISTANT -> aktiv KAFAS2 -> 3050-> FLA_ON_OFF -> aktiv Enable High Beam Assist. HBA will turn on automatically when the headlights are turned on or automatic headlights are enabled. Once HBA has been turned off via the high beam switch it requires “cycling” of the headlights (on->off->on) to re-enable them). This can be “fixed” by installing the steering column stalk which includes the HBA switch (part # 61 31 9 297 78 and retrofitting option 5AC to your vehicle order) _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
| Och halvljuset är påslaget? Dvs inte bara DRL? | |
|
När det har fungerat så har vredet varit i Automatiskt, d.v.s DLR på dagen och halvljus på kvällen. jag har inte behövt ställa om vredet. Jag har provat med att aktivera på blinkersspaken men det har inte fungerat. som sagt så är det konstigt att A symbolen lyser ibland när man startar bilen när det är mörkt. FAF |
|
|
Hej igen! På min bil så tänds "A" lite sporadiskt som FAF menar att det gör på sin bil också, ex. vid vissa tillfällen kvällstid. Jag tror att min aktiveras då jag kört bilen i dagsljus (då med DRL) och tar bilen då det blivit mörkt (eller då halvljus behövs), alltså en förändring måste ske sedan förra körningen. "A" tänds även om det är dagsljus (DRL) och jag kör in i en tunnel, då förändras förhållandet och halvljus tänds. Jag har inte bytt helljusspaken så för att manuellt slå på "A" så måste jag ändra på ljusverdet, ex vrida till "0"(ljuset måste ändras så det går inte att snabbt vrida fram och tillbaka) och tillbaks till A, då tänds "A" och funktionen fungerar, prova det. FAF, du har kodat denna funktion och den fungerar sporadiskt. Detta tyder på att något är glömt/felgjort vid kodningen då du även bytt blinkersspaken. Kan du redogöra hur/vad som kodades? _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Jag har kodat in (aktuella moduler är hämtat från BMW coding database): Modul HU_CICHB: High beam assist var "nicht aktiv", omkodad till "aktiv". 3050 FRM modul var kodad, inga ändringar gjorda. Inga andra kodningar är gjorda (KAFAS modul är inte kodad eftersom jag inte har KAFAS kamera). Antar att kodningen i HU_CICHB är kopplad till att Idrive visar att automatiskt helljus är aktiverat. FAF |
|
| Jag är förvånad över att helljusassistenten funkar utan KAFAS alls! | |
|
Håller med LUS då KAFAS är ett krav (vad jag vet iaf) för att få det att fungera. Då inte jag har blinkersspaken så kodade jag som ovan (dock med ett undantag, jag har CIC och inte NBT): HU_CIC -> 3000 -> HIGH_BEAM_ASSISTANT -> aktiv Då du har fått det att fungera så tror jag det saknas lite kodning för att fungera som "orginal", annars kommer det att fungera som för mig (och dig nu). Den text jag angav ovan säger att vid blinkerspaksbyte ska men koda..... This can be “fixed” by installing the steering column stalk which includes the HBA switch (part # 61 31 9 297 78 and retrofitting option 5AC to your vehicle order) När man kodar "Vehicle order" så ska alla berörda moduler bli uppdaterade så att funktionen hoppar igång och fungerar, man behöver alltså inte koda de olika modulerna. Läs på om hur man kodar "Vehicle order" och utför den kodningen så bör det lösa sig. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Kameran i bilen kallas FLA och är föregångaren till KAFAS, det är därför som den kodas in i modul FRM och HU_NBT. Ska kolla på VO kodning också. FAF |
|
|
Ok, det förklarar saken, tänkte inte på att det var FLA på 2010. Ser dock att kodningen är liknande och de har återanvänt FLA.... i kodningen i modulen KAFAS :) Skillnad mellan FLA och KAFAS kamera googlas fram :) Som med all kodning så är det inte helt lätt jämt då moduler uppdateras, byts ut osv. Ofta får man olika budskap på olika sidor så det är lite try and error vilket inte känns helt bra ibland. Det går dock att "återställa" modulerna till standard ganska lätt, och så får man börja om. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
| Ah, det förklarar ja, sorry :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.