|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 520 e39 -00. Har haft ett skumt fel ett längre tag. Om jag startar motorn när den är kall så kan jag använda bilen hur länge som helst utan problem under förutsättning att jag inte stänger av den. Om jag stänger av den och omedelbart startar upp den alternativt den står en stund men inte svalnar av så får jag motorstopp bara jag typ kommer åt gaspedalen. Om jag däremot trycker till lite mer så att jag passerar 1500 rpm så dör den inte. Fick tips om att den kunde dra tjuvluft via insugsslangen, det skulle medföra att när jag rör på gasen så öppnar sig läckaget i slangen och motorn dör eftersom motorn rör sig då. Jag tyckte det var märkligt eftersom bilen fungerade ju så länge jag inte stängt av den. Men jag kontrollerade tipset och fann att insugsslangen hade hoppat isär i en skarv. Åtgärdade det men felet kvarstod. Köpte en felkodsläsare, hittade kod 340 vilket är pulsgivaren för kamaxeln på insugssidan. Bytte givare, tyckte att kanske motorn fick lite bättre bottenvrid men felet med motorstopp kvarstår. Har även varit inne på att det kan vara tempgivaren för motorn som kommunicerar med datorn. Enligt felkodläsaren så visar den 96 grader. Vet dock inte om den läser av givaren som kommunicerar med datorn eller instrumentet | |
|
Vad är det för fabrikat på givaren du bytte till? Allt annat än OEM-kvalitet ("BMW-original" dvs. Bosch eller VDO-Siemens) är ett lotteri med mängder av nitlotter - är det no-name-kina-skräp är det nästan bara nitlotter... Dvs. en ny "piratgivare" kan vara lika dålig som den trasiga originalgivaren som byttes ut. Låter som kamaxelgivarfel utifrån symptomen. Tjuvluft kan det iofs vara också - är inte bälgarna bytta har de garanterat sprickor i sig - särskilt vid "blindtarmen" där inre bälgen delar upp sig och den smala anslutningen går mot bromsservot. Känn NOGA med fingrarna i alla skrymslen efter sprickor. Även vanligt att yttre bälgen spricker vid ljuddämparen till insuget. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ska kolla vad det är för fabrikat. Köpte på AD-bildelar och betalade typ 1000:- för den. Köpte även en tändspole där men den var Bosch kommer jag ihåg. Ska kolla om jag fortfarande får kod 340, har nollat felkoderna. Om vi utgår ifrån att det handlar om tjuvluft vilket jag kan kolla med startgas så skulle den ju krångla annars också inte bara efter att jag startat om motorn eller? |
|
|
Tja, beroende på skicket på lambdasonder, LMM mm. och motortemperatur finns det visst "spelrum" för tjuvluft, så under vissa premisser kan motorn kompensera för tjuvluften och under vissa andra kanske den inte klarar av det längre. Men börja med tjuvluftsökning i bälgarna - är de inte bytta har garanterat den inre sprickor och med största sannolikhet även den inre... Andra källor till tjuvluft kan vara läckande vevhusventilation och läckande vakuumslangar som finns anslutna lite varstans vid insuget. Gummihattarna som sitter i bakkant på insuget är också en klassiker. Läckage runt DISA-ventilen en annan vanlig felkälla. Startgas brukar vara svårt att få någon märkbar skillnad med om inte läckaget är väldigt stort och då har du troligen redan hittat läckaget/läckagen innan det... M54-motorerna är i grunden bra, men åldern gör att mängder av gummidetaljer är söndertorkade på de flesta (alla) av dem om de inte redan är åtgärdade/har bytta detaljer. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för ditt svar. Ingen av bälgar eller slangar är bytta så jag ska kolla upp det. Om motorn står på tomgång och jag ruckar och böjer på slangar så borde ju motorn stanna i så fall. Skarven till insugsslangen var ju gigantisk när det hade hoppat i sär. Behövde bara peta lite så dig motorn direkt. ;-) |
|
|
Tror du kan beställa hem bälgarna... Du kan ha flera sprickor på flera ställen i både bälgar och vakuumslangar... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är inte säkert det är så lite som behövs för att den ska dra tjuvluft, och lilla tarmen på slangen längst in kommer man inte åt utan att ta bort den. Tar man bort den så byt mot en ny direkt så vet man att den är helt och inte behöver bytas de nästkommande 10 åren eller mer. |
|
| Beställer man slangar via BMW eller finns det på flera ställen? | |
|
Ebay, schmeidman kan nog också få fram. Men dom är inte så dyra på Bmw. |
|
|
Bälgarna är inte så dyra som sagt - kanske några tior mer hos BMW än "pirat". Det finns ett gäng vakuumslangar som kan börja läcka också, så det är bra att göra ett röktest för att se vart det läcker - lossa LMM och täta insugsbälgen men låt det finnas utrymme för en slang som du kan blåsa rök genom under svagt övertryck - då ser man vart det kommer rök och därmed också läckorna. En cigarr går bra i brist på rökmaskin... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack! Får väl prova cigarrtricket. Förstår fortfarande varför den bara krånglar efter omstart, blir inte helt logiskt. Mvh Tommy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.