AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.734

Nurburgring, svårförklarliga avåkningar

Såg en "crashfilm" från ringen i helgen. Bmw är ju en bil som ofta figurerar på denna bana.

Vad beror det på, alla dessa obegripliga avåkningar och snurrningar!?

Är däcken slut, fel på bilen eller enbart förarrelaterat?

Vissa avåkningar/crasher ser helt overkliga ut. Bilen tappar väl inte fästet helt plötsligt!

Mvh Peter
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Folk bromsar, lyfter gasen osv på märkliga ställen när de blir rädda.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det är säkert en kombination av flera till synes "obetydlig" faktorer som tillsammans resulterar i en avåkning.
Olämpliga däck, fel lufttryck i däcken, dåliga stötdämpare osv osv

Men framförallt beror det säkert på bilförarens entusiasm och övermod. I der flesta andra situationer måste man öva, öva och öva för att bli bra på det man gör. Och i övandet ingår att prova sig fram pö om pö för att sakta få nya erfarenhetr som man kan bygga framtida förbättingar på.

Men av någon konstig anledning tror man (även jag) när man sitter bakom ratten att man är världens bästa bilförare och att man klarar av alla situationer. Och det är ett utmärkt recept för att det skall gå åt h-e.

När jag var 18 år och hade ett nyblivet körkort (hämtade det på julafton) så körde jag massor av mil på upplogade sjöisar och det gick väldigt bra. Tyckte jag! Och så en dag fick jag sladd på "vanliga vägen" (en skogsväg). Och att häva sladdar var jag minsann en fena på. Men i skogen fanns det träd som satt stopp för framfarten. Först bredsidan in i ett träd och sedan landa på taket. Och så blev det bara skrot av farsans fina Opel Kapitän -63. Kanske inte världens bästa "rallybil" men vad har det för betydelse för jag var ju en fena på bilkörning!

Tänk vad kostigt! Jag som var en så duktig bilförare! Då för nu ganska precis 50 år sedan.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Kul film. De har laddat med lite f1 innan och kan inte köra. Ta en kurva i 120 och tror det ska gå bra. Sen var det ju blött eller kanske olja på vissa ställen. Idioter.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Att BMW ofta hamnar på crashfilmer är att det helt enkelt är ett vanligt förekommande bilmärke att köra på Nürburgring med (vanligare än exempelvis Toyota eller Volvo).

Generellt sett är de flesta tillbud orsakat av en kombination av flera olika kombinationer som samverkar
- Nürburgring är en lång bana med väldigt många kurvor och avsnitt och det tar mycket lång tid att lära sig alla dess egenheter
- Nürburgring är väldigt ojämn och full med både små och stora gupp på olämpliga ställen, feldoserade kurvor, nivåskillnader, blandning av olika underlag och asfaltstyper, blinda kurvor (dvs du måste blint gå in i en kurva med både riktning och fart vilket gör det lätt att göra fel om man inte kört där många gånger), partier där man lockas till att börja bromsa exempelvis på ett krön men ska vänta och mycket mer - kort och gott rejält utmanande
- Nürburgring kan ha mycket varierande väder - det kan ösregna på en del av banan och vara fuktig på en annan annan och vara torrt på resten av banan.
- Nürburgring körs av ett enormt brett spektra av förare, men jag tror (har ingen statistik) att det är vanligare på Nürburgring (än på många andra bankörtillfällen) att nybörjare kör på banan och underskattar banans svårigheter eller går upp i tempo för snabbt (vid många andra bankörtillfällen så är det vanligt att man lär sig banan i lite lugnare tempo/grupp och på så sätt lär sig bilen och den kortare banan på ett mer "kontrollerat" sätt och därefter ökar upp takten eller tar steget upp i snabbare grupper när man känner sig redo - dessutom så går det att göra en del misstag på många mindre banor utan alltför stora konsekvenser men Nürburgring är extremt oförlåtande med sina höga hastigheter och räcken precis intill)

Det finns extra svåra partier som utifrån inte ser svåra ut, men som är notoriskt svåra.
Jag tror exempelvis Wippermann är en kurva som ibland filmas och där det finns både ett gupp, ändringar i banlutningen, nivåskillnader och är en halvblind kurva (som man ofta tar med sig för mycket fart in i) som tillsammans gör att det är lättare än vanligt att göra misstag där.
Fast det är väl Brünnchen som är den kurva som filmas mest. Även här är det för hög ingångsfart, inbromsningar när man insett misstaget och det är för sent, finns även ett mindre gupp här, en aningens blind kurva, nog vanligt med gasuppsläpp mitt i kurva också och lite annat - så det brukar bli en blandning av understyrning och överstyrning på dessa filmer...
Schwedenkreuz är en annan som inte ser svår ut men som har en del överraskningar. Om jag kommer ihåg rätt så är det lätt att bromsa för sent och för lite, är ju en svag vänster som tas i hög fart men som går över ett litet krön, finns dessutom ett gupp lite före apex som kan skapa obalans, ligger ju även ett gupp i mitten av banan i inbromsningszonen. Allt detta tillsammans brukar ofta orsaka att bilen börjar överstyra.

Har du en länk till crash-filmen som du såg (finns ju en del), så kanske man kan plocka ut några exempel?
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Alien Research and Monitoring Corporation (Armco)
Verdi
Folk kör med för lite erfarenhet, för lite kunskap och med för små marginaler. Det räcker med att du t ex släpper lite för häftigt på gasen i en kurva för att bilen ska snurra. Däcken har fullt sjå att fixa sidokrafterna så motorbroms-kraften blir för mycket...

Många kör nog med för aggressiva inställningar på bilen också. Gasrespons, styrning och chassi i Sport+ hjälper nog inte den ovane föraren ett dugg. Blir bara svårare att köra mjukt och kontrollerat.

Synd att det ska vara så farligt när det är så roligt... :)
Antar att det är den senaste 14-bilskrashen som avses. Jag har inte kört där själv, bara åkt i Ring-taxi men banan blir verkligen glashal på sina håll när vägbanan blir fuktig - och många blinda krön där man inte har en susning om vad som finns på andra sidan. Generellt så gör också oljespill och däckrester racerbanor halare än vanlig väg.

Jag tycker faktiskt att föraren som filmat kraschen bete sig som en idiot när han stannar bilen och kliver ut - dels riskerar han sitt eget liv och dels sätter han dit ännu ett hinder på vägen (som faktiskt minst två bilar kör in i...). Vad hjälper det att han står och viftar 10m bakom sin bil när inkommande bilar håller 160km/h?

Lite förvånad att inte Nurburgring har någon form av automatiskt varningssystem - banan är lång och det borde vara enkelt med övervakning samt blinkande varningslampor vid sidan med jämna mellanrum. Ungefär som med flaggvakter.
Det hindrar iofs inte att olyckor inträffar men det kan helt säkert minimera konsekvenserna av dem.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Håller med Slangen till 100%

I princip är det två problem som orsakar de många olyckorna : Nybörjarna som kör Turistkörningen.
På Ringen kan vem som helst kan ge sig ut på banan utan någon som helst kontroll på förare eller fordon. Jämför det med en ”vanlig” svensk bana (eller valfri utländsk bana, förutom Ringen) där arrangören alltid (vill jag påstå) har en genomgång av bansträckningen och grundläggande information om brake/turn- och dessutom kontroll att fordonet ifråga är i hyfsat skick.

På turiskörningen kör samtidigt bakåtvände-kepskillen, tante Erna, turistbussen och ombyggda GT3-or med proffsföraren. Våldsamma fartskillnader med andra ord.

Nybörjaren kör ut på sitt första/andra/tredje varv och sätter sin standard-BMW 320 i räcket och blir förvånad att att inte hens bil gick att köra lika fort i kurvan som den ombyggda M3:an som precis körde om (oftast med en lokal förare med reg.plåtar som börjar på DAU som har kört tusentals varv på Ringen sedan blöjåldern)

Den andra typen av förare som smäller är den mer avancerade som antingen överskattar sig själv/bilen eller underskattar banans komplexitet.
Jag har själv kört hyfsat många varv på Ringen med Scuderia Hanseat som arrangör och där poängteras att nästa varv som du kör är inte alls likt det förgående. Du är förändrad (tänk på att ett varv på Ringen är som drygt 10 Knutstorp), bilen är förändrad (fjädring/däck etc. är annorlunda) och banan ör förändrad (grepp/temperatur/nederbörd/osv.).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.