|
|
|
|---|---|
|
Problemet med att öppna keyless bilar genom att förstärka signalen från nyckeln som ligger innanför dörren är ju högaktuellt. Rekommendationen är att lägga nyckeln i en plåtburk eller slå in den i folie. Eftersom det är lite bökigt att komma ihåg (parkerar oftast bilen i garaget och då är det ju inga problem, men ibland måste den stå ute) funderar jag på hur nära man måste vara nyckeln för att kunna utföra detta. För att kunna öppna bilen på vanligt sätt måste man ju stå väldigt nära (typ 1m). Så, räcker det om nyckeln ligger 3m från dörren? 10m? 100m? | |
|
Ja, det är ju den stora frågan i dessa tider... Det är väl som all annan teknik som har med signaler att göra; det beror på vilken teknik man använder för signalförstärkningen, kvaliteten på mottagaren som skall snappa upp den, (Märke B kanske är känsligare än märke A osv), hur stark mottagare man har och så vidare och så vidare. Skillnaden med dessa är ju dock att de knappast marknadsförs med tydliga produktspecifikationer. Eller det kanske sker på några obskyra sajter på nätet. 3 m från dörren skulle jag nog betrakta som högrisk. 10 m känns väl bättre, men det är ju sällan man har så långt till en yttervägg inomhus, om du inte har ett hus som är 21x21m=441m² i varje våningsplan, och kan lägga den i mitten av huset. Det där knepet med plåtburk och aluminiumfolie bygger visst på att man skall lägga den i kylskåpet också. Hade jag bott i hus så hade jag ju tagit med mig nyckeln upp i sovrummet, bara för att öka avståndet. Sen hade jag undersökt möjligheten att dra ur en säkring för keylessgo-funktionen om det finns någon sådan som inte också innebär att man drar ur säkringen för fjärrkontrollen, vilket man förmodligen gör. |
|
|
Helt omöjligt att säga. Utan att veta exakt hur det funkar så är det väl ett rent relä, eller signalförstärkning det är frågan om. Då handlar det ju i princip bara om att se till att signalen (vilket väl är någon form av handskakning) går fram rent nog. Dels är ju avståndet en faktor, men det beror ju också på vad som ska penetreras i form av väggar, dörrar, fönster osv. Ju fler väggar och ju "bråkigare" väggar desto bättre, därav folie, plåtburk och kylskåp. Ett rent luftburet avstånd är nog inget jätteskydd. Då handlar det antagligen bara om hur mycket kräm det är i förstärkaren. Jämför det med ett trådlöst nätverk. Vissa hus funkar det kanon i, andra har strukturer i väggarna som gör att det är en massa döda vinklar och annat. Personligen skulle jag nog fixa en burk som blockar signalen så bra det bara går. Då spelar inte avståndet i sig så stor roll. Det bör gå att bygga en burk som dödar signalen helt, men jag har inte riktigt den detaljkunskapen. Sen gäller det ju bara att komma ihåg att lägga nyckeln i burken med... |
|
|
Att skydda nyckeln bygger ju på principen Faradays bur. Lägg nyckeln in en plåtburk med tätslutande lock. Ta med burken med nyckeln till bilen. Om då bilen ej känner av nyckeln är den hyffsad säker. Att ha flera metallskal i lager runt nyckeln (folie, plåtburk, kylskåp) är ett sätt att öka skyddet. Rent tekniskt är det mycket svårt att dämpa en signal till nära noll utanför en volym. S. k. rösrum är svåra att bygga. Minsta lilla springa i metallytan läcker ut strålning. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Undrar när man får en "nyckelburk" med BMW-logga i samband med nybilsleverans? ;) Även om man kan ha olika burkar och kylskåp hemma, återstår problemet om man är t ex. "i stan" och sitter på ett fik och käkar 50 meter från bilen och någon nallar bilen med kapad kod. Med tanke på teknikens svagheter i nuläget känns key-less-funktionen som ett milt sagt problematiskt tillval...särskilt om/när försäkringsbolagen börjar vägra ersättning vid stöld om koden har "kapats". Biltillverkarna borde kunna leverera en bättre lösning som inte är lika lätt att kapa! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Rörelsesensor i nyckeln vore en bra grej, sändaren aktiveras inte om nyckeln är still. Borde spara batteriet också. Men det kanske vore för enkelt... | |
|
Rörelsesensor...eller avstängningsknapp. Eller varför inte bara en mjukvaruuppdatering som ger möjlighet att stänga av fjärröppningen temporärt eller permanent i menyn? Skulle vilja ha inställningen så att om jag låser bilen med touchknapparna på handtagen eller bagageknappen så öppnas den automatiskt som vanligt. Om jag däremot låser med fjärrkontrollen skulle också ett tryck på fjärrkontrollen krävas för att låsa upp bilen efteråt. Finns ju flera enkla åtgärder som skulle minska problemen. Men men, åter till orginalfrågan. Jag förstår vad ni säger att det inte går att säga hur långt avstånd som behövs. :( Är det någon som testat "RFID block casen" som säljs här och var? Blir sugen på att beställa 2 st så är problemet "löst". Länk Länk Länk Länk Länk |
|
|
Dessutom så säljer if ett nyckelfodral som skall skydda. Länk |
|
|
Inte riktigt samma radioteknik men då man köpte brobizz för några år sedan följde det med en liten mjuk folieväska för just brobizzen - så ut som en mjuk kylväska i miniatyr. För att man ska kunna välja att inte använda brobizzen men ändå ha den med sig - bra t ex i parkeringshusen på Kastrup om man vill betala med annat än brobizzen vid bommen in i Phuset- Jag får oftast bäst pris över bron med brobizz men bättre pris på i Phus på annat sätt (exvis vis CPH.dk). Skulle tro att denna lilla väska gör samma jobb som If's fordral, det ska ju bli en faradays bur som sagt. /Patrik, 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Jag har i alla fall beställt en faraday box/behållare ifrån EBAY. Där jag kommer placera nyckeln under natten. Reservnyckeln kommer jag slå in i folie :) Vet inte om det fungerar men jag ska testa metoden.... Det verkar ju vara svårt att förklara för försäkringsbolaget annars ifall bilen blir stulen och båda nycklarna finns hemma. |
|
|
Är det bara jag som tycker detta med "keyless" låter som en vansinnigt dum idé? Hur svårt är det att låsa upp bilen med en vanlig fjärr, starta den genom att plugga in nyckeln i därför avsett fack och trycka på startknappen (alt köra med den vanliga gamla modellen med startnyckel)? Allt detta med kakburkar och folie, kylskåp låter som rena adertonhudratalet tyvärr, betydlig försämring vad gäller det praktiska. |
|
|
Det är en fantastisk ide. Man märker inte hur bra innan man saknar det. Har en bil utan keyless medan jag väntar på leverans och det är förvånansvärt ofta jag drar i handtaget till bilen innan jag inser att jag måste ha upp nyckeln. Problemet är ju att folk inte kan ge fan i andras saker. Fast å andra sidan skulle man inte behöva lås alls om det problemet inte fanns. Sen kan man också se det så här, hade inte keyless funnits så hade tjuvarna gett sig på bilar ändå. Såg en artikel där någon gått runt på stan med en starkare antenn och läst av samtliga kort med RFID-funktion inom flera meters radie (nyare bankkort med den funktionen). Kanske ska vi ta bort det med? Många nya smartare saker har säkerhetsbrister, kolla bara på e-handeln och id-kapningar. Det största problemet generellt är väl att det är så få som åker fast för dessa brott. Polisen har inte tid/bryr sig inte, de som drabbas svär lite och betalar sin självrisk och sen är det bra med det. Sen finns de ju de fall där försäkringsbolaget inte tar det och då blir det liv men det är väl än så länge rätt få fall. |
|
| Hur vet man om de funkar med folie tex? Testa om man kan låsa upp bilen inlindad i diverse mtrl eller? | |
|
///Mackan - japp, så behöver du testa. Linda in nyckeln i folie och tryck på öppningsknappen. Ingen reaktion från bilen... - you're safe! ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Nu har jag fått hem mina små billiga RFID block case. Testade att öppna bilen med nyckeln i caset men det funkar inte så jag får väl vara nöjd så. Det finns 2 fickor varav en är utanför metallen så det är väl relativt smidigt att ha med sig. Problemen är väl att jag aldrig kommer att byta ficka när jag parkerar bilen temporärt samt att caset gör nyckeln lite större så det blir knöligt i fickan (endast ett problem på sommaren när man inte har jacka). Men men, nu kan jag iaf parkera bilen ute ibland utan att behöva vara orolig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.