AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
854

Bränslevärmare på sommaren för ventilation - hur fungerar den?

Har kollat på bränslevärmare till nyköp av 520, paketet winter som det heter kostar 12900kr.
Jag förstår att det främst är till för att värma kupén på vintertid.
För visst är det så att det är kupén som värms, inte motorn?

Nu läste jag att man även kan använda den när det är varmt ute, att det då ventileras och blir svalt och skönt i bilen.
Det lät ju intressant!
Hur fungerar det i praktiken, någon som testat funktionen och kan komma med utlåtande?

Jag vet tex att volvos oerhört uppskattade bränslevärmare inte har något ventilationsläge på sommaren och fått en del kritik för det.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag har inte provat det på min bil. Finner inget behov av det. Det är ju endast kupéfläkten som suger in uteluften och ventilerar bort den gamla luften. Visst lite svalare lär det bli i och med att bilen är lite som ett växthus där inneluftens temperatur blir högre än uteluften. Men så vida effektivt är det inte jämfört med kyld luft från ett AC-aggregat. För mig räcker det att låsa upp med lång tryckning så att sidorutorna hissas ned. (Jag har ingen taklucka.) Dessutom har jag ljus inredning som inte blir så varm.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Mina förra bil var den första jag haft med den funktion du beskriver. Inledningsvis tänkte jag att det förmodligen är helt meningslöst eftersom luften inte kyls men efter att ha använt den några gånger så insåg jag att det faktiskt gör stor skillnad. Kupén blir inte kyld, men helt klart svalare.
Ni
297
Nic112
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
Använde den en del i somras, minns inte riktigt om det blev kallt, men helt klart mkt svalare än att sätta sig en stekhet bil, men körde den nog typ 15-20 min om det var stelhett ute. Aktiverade den via mobilen oftast, om man typ spelar golf eller var på stranden el liknande. Användbart men man måste komma ihåg att sätta på den, och i tid.

La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Vädringsfunktionen finns som standard. Inte fjärrstyrd dock, utan du får ställa tiden innan du lämnar bilen. Passar bra om man slutar jobbet ungefär samma tid varje dag.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.