|
|
|
|---|---|
|
Undrar lite om min förbrukning är rimlig. 70-90km/h landsväg ca 0,5l/mil 100-110km/h landsväg ca 0,6l/mil 120-130km/h landsväg ca 0,7l/mil Tycker bara det ökar mycket över 110km/h och varvtalet är ju ändå väldigt lågt. Vad säger ni andra? | |
|
Pga att luftmotståndet ökar kvadratiskt mot hastigheten. Länk |
|
|
Ja så långt är jag med, det är ju också en stor tung bil. Jag förväntade mig ju en ökad förbrukning jämte min gamla 320da. Ville mest bara kolla så andra har ungefär samma. |
|
| Tycker det låter rimligt, "snålkörde" i 5 mil häromdan mestadels med farthållaren på 95 och då visade datorn 0,58, att köra den under 0,5 som den är specad till känns inte direkt möjligt... 2 ton bil är en del att flytta på. | |
| Tycker det ser helt normalt ut. | |
|
Jag har en 530d 2010 (245 hk) som jag körde 2 gånger på 0,52. Det är en runda på 42 mil. Det var för att kolla förbrukning innan och efter optimering, med farthållaren på 90 men blir det 50-70 så sänker jag så klart farten. Jag optimerade bilen och körde samma runda med samma hastighet och körde då på 0,475 båda gångerna. Det var naturligtvis extrem snålkörning, sen har jag inte kommit under 0,51. Dessa siffror är vid pumpen då jag tankat. Jag bytte till nya sommardäck på sensommaren från Landsail LS588 225/55R17 till Goodyear EfficientGrip Performance 225/55R17 och sen drar den mer efter bytet. Med vinterdäck och vinterföre ca 0,58 på kortare turer. |
|
|
Ja, optimering kanske kan vara nått. Kan du berätta mer om den, fick du ut mer effekt och hur mycket. Är det nån skillnad rent körmässigt? Känns det mycket mer eller det är inte lönt. Ja, nu glömde jag att säga att jag mätt med grova dubbdäck, det tänkte jag inte ens på. Det gör nog en hel del åxå. |
|
|
Vinterdäck drar mer det kan jag säga. Kan även lägga till att om det regnar på sommaren så drar bilen betydligt mer soppa. Det räcker att vägbanan är blöt. Ca 0,1 Nu kanske jag kan komma ner mot 0,55-0,56 om jag kör lite längre. Med optimering blir det helt klart en större skillnad, effekt vet jag inte men dom sa ca 55 hk mer och ca 90 mer i vrid. Kommer inte ihåg riktigt. Det känns kan jag säga. Jag har kört ca 3650 mil och inte märkt av nått negativt. Det var Smo. Förbrukningen ligger ungefär lika, bilen är starkare, snabbare och allmänt bättre. Jag gasar mer nu. ;-) Jag ligger 2017 på 0,6 l/mil med blandad körning. Mätt vid pump. |
|
|
Ungefär vad min drar (258 hk och 4WD), med såväl sommar- som odubbade vinter-däck i original dimensionen 245/45 -18. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.