AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.475

E93/E92 N54 köpråd?

Ok, det ska bli endera av de två till våren, eller när det dyker upp något intressant, har läst på lite om modellproblem för tidiga motorn typ bränslepump, spridare, samt wastegate glapp,, vad mer finns det att se upp med? har cabben problem med alla sina rörliga delar?, är underhåll skötsel/service av den komplicerad och inte något för den genomsnittliga hemmameken? ser att de allra flesta bilarna har automat(med eller utan paddlar), om man nu inte hittar en lämplig bil med manuell låda(vilket jag föredrar), är det något att kolla upp med automatlådan?
Det lutar åt cabben, den mindre vikten talar för coupen, svårt...
Ca
92
Cape
E92 335i 2008
Du tog väl upp dom mest kända felen där på N54:an. På min N54 hade jag spruckna vakuumslangar vilket är ganska vanligt på den motorn.

Själv kör jag med auto och paddlar vilket jag är helnöjd med.
Meka med bilen hemma är inga problem, inga större skillnader från t.ex E46an.

Det enda negativa jag har att säga om N54an är att det tar tid innan oljan blir varm. Kan lätt köra 2 mil innan jag ser att oljetempen börjar röra på sig.

335i framkallar även blyfot ;)

ns
49
nsj
G31 530e xDrive -22
F11 520d xDrive -17
Corvette C7 cab -14
N54 är inte speciellt svårmekad, bara otroligt trångt under huven att komma åt alla delar.

Har själv en cab med manuell låda. Hade samma problem när jag köpte min som du nu har, nämligen att de är svåra att hitta.

Har svårt att tänka mej att ha automat i en hobbybil som en 335i cab.
I min vardagsbil har jag automat, men det är skillnad på hobbyåka och daglig förflyttning.

Taket med alla sina länkar är mer eller mindre underhållsfritt. Jag har aldrig haft några problem med det.

Lycka till med jakten på rätt bil för dej!

Ok, tackar för svar, bra att cab verkar problemfri, kanske en bra idé att kolla så att den är tät innan köp, typ borstlös snabbtvätt eller liknande. Oavsett modell, går det att se vad som är bytt enligt serviceplan(antingen via service boken eller lagrat i ombord dator)? Den har väl en el vattenpump som ska bytas med nåt intervall? Dito spridare kanske för tidiga bilar (kanske inte enl plan utan snarare problem med undermålig kvalitet från oem lev). Och man kanske kan kolla upp hur bilen mår i ombord dator själv? Eller får man upp felkoder om man drar en fullgas repa(varm motor)?
Jo manuell låda verkar sällsynt, och den är tänkt enbart som hobby, får kanske kolla utanför riket
bo
283
borka
325i Cab -10
Hej!

Har en man 325 -10 som jag modifierat lite. Spolar och högtryckspump är bytta tidigare, det fick BMW fram. Jag har inhandlat Carly för felkodsläsning, mm. Taket med sina 700 komponenter och 120 kg har jag inte haft några problem med. Söker man på nätet finns det schema hur man smörjer alla länkar. 2011 kom det bättre linor. Kolla så att de ej är fransiga. Har kört borstlös högtryck och det kommer in ytterst lite vid pass ruta fram. Taket går att fälla ned till minus 10, jag har installerat en modul så att det går att styra med fjärr och i fart. Det är min första BMW så jag har ingen tidigare att jämföra med, men jag har efter snart ett år fortfarande ett leende på läpparna när jag kör i väg med den. :)

Två synnerligen ingående trådar om smörjning och linor:

Länk

Länk

Lycka till med ditt köp!

/Anders

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.