|
|
|
|---|---|
|
Hej Senaste veckan har motorn inte känts riktigt bra. Jag har anat en del kortvariga misständningar. Nu tändes gula motorlampan och motorn misständer definitivt. Tempmätaren står normalt. Jag får : P1351 BMW - Misfire Cylinder 5 With Fuel Cut-Off, P1620 BMW - Map Cooling Thermostat Control Circuit Signal High Tändstift (platina) ca 4000 mil gamla. P1620 tyder på termostaten. Kan de två felen ha något samband? Tacksam för tips. | |
|
Nej, det är nog snarare standardfelet som väldigt många kör runt med utan att ha en aning om det: värmeelementet i termostaten är kass - det värmer på termostaten vid hög motorbelastning för att få den att öppna mer och därmed kyla mer än vad den gör utan extravärmen där. Inget som påverkar funktionen i din motor i vårt klimat om du inte kör länge på bana med husvagn... ;) Skulle gissa på dålig tändspole på femmans cylinder - om du inte vill byta den rakt av, skifta plats på t ex. femman och fyrans spole och se om felet flyttar sig till fyrans cylinder. Vanligt fel det med...så jag skulle köpt på mig två spolar och använt den ena på femmans cylinder och haft den andra i reserv tills det är dags att byta nästa spole. De är inte så dyra om man köper dem från t ex. Tyskland. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Toppen, jag prövar! Sant, det ser inte så dyrt ut. Jag tar och byter tändstiften och då jag ändå på plats. Tack för tips. |
|
|
Se till att du använder RÄTT stift: Antingen NGK BKR6EQUP eller Bosch FGR7DQP (DQI med mittelektrod av iridium är ännu bättre om du får tag på sådana - de har dock inte tillverkats på några år). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag letade i mina gömmor och hittade de NGK-stift som du föreslår. Det vore ju trivsamt om det inte blev besvärligare än så här.... |
|
|
Tändspole 5 och tändstift bytta. Några sekunder hackande den men sedan gick den rent. OBD "nollad". Provtur ca 30 minuter. Fortsätter att gå rent och inga nya felkoder. Skall man våga tro att problemet är löst? Lite störande/oroande är att samtliga tändstift såg rätt oljiga ut. Nya problem? Just nr5 var dessutom "blötare" än de andra stiften, men det var mer förväntat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.