AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.081

Problem med Increased battery discharged! Bmw e60

Sida 1 av 2
Ni
37
Niklaspe
525xi -06
Får ej igång bilen, händer ingenting då jag försöker trycka på start knappen. Funkade efter några gånger igår men inte idag alls. När den startade så hade den nollat datum men inget annat.

Att tillägga: Bytte tändstift och en tändspole utan att koppla bort batteriet. Bilen stod 3 nätter i garage och efter bytet ville den inte starta. Men efter några gånger så hoppa den plötsligt igång. Larmade på increased battert discharged? Kan de blivit nå bugg då jag inte kopplade bort batteriet? Kan det räcka ladda batteriet en natt och ha pluspolen bortkopplad så den nollar sig?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Gissar på ett dåligt batteri och du har haft bilen aktiverad flertalet ggr som gjorde att den reggade onomal hög urladdning.
Byta av tändstift och tändspole har inget med det att göra.
Du får väl börja med att ladda batteriet ett par dygn, Koppla på laddaren under huven på startuttagen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Jag har mötts av beskedet några morgnar för något år sedan. Det visade sig att jag glömt plocka bort OBD-läsaren (blå plugg med blåtand från Kjell & Co). Oftast gick pluggen säkert ner i viloläge men antagligen inte alltid. Kan vara att mobilen som pluggen pratade med fortfarande var inom räckhåll, 5-10m? Jag kollade inte närmare på det utan lärde mig att ta ur pluggen varje kväll, larmet har aldrig återkommit. Om bilen i sig gick ner i viloläge tänkte jag aldrig på, kanske pluggen höll igång bilen.
Det var aldrig några startproblem, bara förhöjd urladdning.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur gammalt är batteriet?

Är det äldre än tre år är risken stor att det är batteriet som är dåligt, särskilt om du inte "stödladdar" det med jämna mellanrum med en bra laddare.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ni
37
Niklaspe
525xi -06
Är ju ett lock till OBd ingången i bilen, som man tar av för att kunna koppla ihop, kan den påverka något om jag glömt sätta tillbaka den ordentligt?
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Locket är bara en plastbit som i sig inte gör varken till eller från här. Kvittar om du sätter det fel så länge du inte bankar fast det med hammare så själva kontakten ryker :-)

Ni
37
Niklaspe
525xi -06
Haha jaa de jag tänkte med! Men alltså däremot efter man haft bilen uppkopplad, kan den fastna i uppkoppling bilen i säg? För drog bara ut sladden efter jag kollat felkoden, spara inget eller stängde ned på nått sätt.
Ni
37
Niklaspe
525xi -06
En annan fråga, hur gör man för att kabla igång bilen? Prövade både på batteriet bak och på + - under motorhuven, helt dött, den försöker inte ens.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Troligen har du för klena startkablar. Skaffa ett par rejäla med stor kabelarea. Se också till att hjälpbilen är i god kondition.
Ni
37
Niklaspe
525xi -06
Alltså farsan sa att de var då god ström i batteriet. Men kan man prova dra ut ibs kontakten där? eller är de dumt? Nämligen besiktning i morgon, måste få igång fanskapet.
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
När den är död, hur pass död då? Fullständigt svart även under tändning på? Ingen respons i OBD-uttaget? Går det att låsa/låsa upp med fjärrkontroll? Jag tänker mig general-glapp någonstans.
Om du har en liten 12V förbrukare (tex kupelampan) när du startar, slockar lampan?

Ni
37
Niklaspe
525xi -06
Alltså då jag startar tändningen så börjar navigationsskärmen lysa även airbag och handbromslampa och kupé lyse men de slocknar efter ett tag sen tänds de igen sen slocknar osv..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilken batterispänning har du obelastad och när du försöker starta?

Hur gammalt är batteriet?

Mvh
Johan B

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Om batteriet är helt urladdat så kan det "ta all ström" så att det inte hjälper med startkablar, om de är av vekare dimension. Då får du först ladda batteriet alternativt ha kraftigare startkablar.
Ni
37
Niklaspe
525xi -06
Fick igång bilen, är inget problem med batteriet eller laddningen allt ok. Dock drog jag ut Ibs sladden där bak i skuffen, då släppte rattlåset och bilen starta med larmet "start assistant inactive". Vad kan felet vara som helt plötsligt bara dykt upp efter att jag haft bilen i garaget och bytt tändstit??
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilken vilospänning har batteriet?

Hur gammalt är det?

Mvh
Johan B

Ni
37
Niklaspe
525xi -06
Batteriet är ett 100ah som är typ 3 år gammalt. Ingenaning vad villströmmen är men aldrig haft problem tidigare förens jag böt spolen.. kan ibs lagt av bara sådär? I och med att bilen starta med den utdragen. Om man kopplar upp bilen med ibs i borde man kanske få någon felkod eller?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mät vilospänningen (efter att bilen gått ner i sleep-mode) först - det är den mest grundläggande delen i felsökningen på ditt problem!

Tre år är "rimlig" livslängd för ett startbatteri i en modern bil, även om det finns gott om exempel på batterier som håller både kortare och längre tid.

Det går att förstöra ett nytt batteri på en månad eller två om man misshandlar det med låg spänning...

Mvh
Johan B

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Vilken årsmodell på bilen?
Ni
37
Niklaspe
525xi -06
Mäter man vilospänningen på batteriet eller? dum fråga kanske. Bmwn är gjord slutet av 05. gått 10 tusen mil bara.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, bäst är att mäta på polerna minst några timmar efter bilen körts/laddats och efter den gått ner i sleep-mode (tar väl typ 15 minuter - dock vaknar den så fort du öppnar en dörr eller bagageluckan etc..).

Hur ser körprofilen ut?
Mycket kortkörningar?
Laddar du med batteriladdare med jämna mellanrum?

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.