AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.148

Motorhaveri efter 8500 mil - långa service intervallen orsak?

Sida 1 av 2
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Jag råkade nyligen ut för ett motorhaveri på min M135i med N55 motorn.

Bilen har servats enligt BMWs rekommendationer hela tiden (tidigare ägare + mig). Det har jag själv papper på, men även BMW och försäkringsbolag kontrollerade detta. BMW undersökte också om jag, eller tidigare ägare, gjort något olämpligt som kunde synas i datorn, men ingenting sådant. Allt skött enligt rekommendationerna.

Efter demontering av motorn visade det sig att ett vevstakslager havererat och spridit metallspån i hela motorn. Därför behövde hela motorn (block+topp), turbo och alla rör mm där oljan pumpas igenom bytas. Ca 190 000:- kostade kalaset.

Innan detta hände hade jag bilen inne på felsökning för kraftlöshet och ryckig gång mellan 2-3000 varm (inga kraftiga ryck, utan mer som pulser), speciellt på höga växlar i uppförsbackar.
Visade sig vara VANOS magnetventilerna som var igensatt med "skit". Vad denna skit var har jag inte fått reda på, men två rengöringar hjälpte inte utan de fick byta båda dessa. Då gick bilen klart bättre.
Ryckningarna kvarstod, och blev mer frekventa, men inte kraftiga, och det konstaterades i efterhand att det var en spridare som var dålig.

På väg hem från verkstan, då VANOS ventilerna bytts, så kroknade bilen plötsligt halvvägs hem. Det skrek till i motorn, kraftig inbromsning, instrumentbrädan tändes upp av varningslampor och ett kraftigt smällande hördes ifrån motorn. Stängde av så fort det gick och bärgning till närmsta verkstad :-(

Som sagt var det ett lager som skurit/lagt av, och jag själv tror att det beror på den "skit" som hittades i motorn. Att den även blockerat oljekanaler i vevaxel/vevstake och därför orsakat felet.
Senaste oljebytet gjordes 500 mil innan haveriet. Det gjordes då 3600 mil efter förra bytet, och enligt CBS (Condition Based Service) var det 290 mil kvar innan jag behövde byta oljan (fick faktiskt frågan när jag lämnade in bilen - "vill du inte köra längre innan du gör servicen?").
Dvs var rekommendationen 3890 mil mellan oljebyten!!!
Jag tror detta är orsaken till varför det fanns "skit" i oljan och därför att motorn havererade...

På nya motorn, 60 mil efter montering, så säger den att det är 3100 mil kvar till nästa oljeservice, och den brukar öka efterhand som jag kör mycket landsvägskörning.

I USA är detta inte helt okänt (googla "BMW N55 connection rod bearing") och där ändrade BMW 2013 oljebytes intervallen, från 15000 miles (ca 2400 svenska mil) till 10000 miles (ca 1600 svenska mil). Varför är det OK med mer än dubbla intervallet i Sverige?
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Glömde förresten skriva:

Skadorna täcks av min maskinskadeförsäkring från BMW Originalförsäkring.
Självrisken är dock 25% av skadekostnaden.
Sen gick BMW (Sverige) in och tog halva min självrisk på goodwill (bilen snart 5 år gammal). Det är jag uppriktigt tacksam för!
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Relativt tunn (0w-30?) olja, långt mellan oljeservicear, turbomotor (höga temperaturer) all skit som samlas kommer ju att ge avlagringar/koks som täpper igen oljekanalerna. 4000 mil är ju horribelt i min mening. Skulle vilja påstå att det har en betydande inverkan på ditt haveri. Dvs om det inte framkom tillverkningsfel på lagret?

Hur många oljebyten sammanlagt efter dessa 8500 mil? 2?!

Byt oljan vid senast 1500mil/1 gång per år så har du iaf gjort vad du kan för förhindra detta i framtiden. Jag byter var 1000 mil.

// Jonas
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
190000 och 25 % självrisk. Detta borde alla läsa som har BMW originalförsäkring. BMW var snäll och stod för 25000 i självrisk och du fick pynta 25000 själv. Hade du haft ett riktigt försäkringsbolag hade du betalat 5000.
Jag lider verkligen med dig.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

marnilss: Serviceintervallen för oljebyte är alltid kortare i USA. De har mindre rent bränsle och därför är intervallen kortare.
Sjukt trist historia. En sak som inte framgår är om bilen varit trimmad eller inte. Eftersom F-bolaget verkar ta på sig ärendet är det säkert inte så men 35i-motorn är populär att trimma för många. Reagerar på att många verkar vilja trimma sina bilar strax efter att den lämnat nybilshallen. Vet du något om ägarhistoriken?
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Tur man inte har BMW originalförsäkring.

Folksam har maskinskada 10år/12000 mil och 3000kr självrisk (1500kr om du har bilförsäkring stor) Dessutom är de billigast.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Stenback, det är nog bara en del av sanningen.

Att man vid upptäckta problem i USA är snabbare med att korta serviceintervall, göra återkallningar vid typfel osv. beror också till stor del på att man har mycket större risker att bli stämda av både enskilda personer, grupptalan och motsvarighet till konsumentverk mm. - dvs. risken att BMW blir ersättningsskyldiga både mot redan drabbade och presumtivt är mycket större...

Sedan har de även generellt sämre oljekvalitet där man i större utsträckning förlitar sig på "gamla hederliga mineraloljor".
Då de inte har kravet på BMW-Longlifeklassade oljor pga högre svavelhalter i bensinen, finns det många oljor som är "godkända"/uppfyller BMW:s krav i USA, som är betydligt sämre än BMW-LL-klassade oljor i Europa.

Så det går inte att göra direkta jämförelser mellan EU och USA pga. delvis olika driftsförhållanden för motorerna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Marnilss. På hemsidan under villkor står det 5000 kr i självrisk om bilen gått upp till 10000 mil och ej är privatimporterad. Gå in på hemsidan och kolla självrisker under punkt 6.6 Länk

Vad som än står på ditt försäkringsbevis så skall du hävda din rätt att endast betala 5000,-.

Ge dig inte, kämpa på.
He
143
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
3800 mils oljeintervall...! Jag tycker 2400 mil på M3an är galet men 3800 är even worse även om det är en mer "normal" motor.
Wow vilka dumheter BMW mktg hittar på för att hävda låga ägarkostnader, vansinne och dessutom super dom i min mening ner märket i utbyte mot kortsiktliga vinster.
Sedan har BMW haft en del trubbel med sina vevstagslager i andra sammanhang men då har det framför allt gällt dom högvarviga prestanda (///M) motorerna där jag rent tekniskt kan ha en gnutta mer förståelse för det.

Superbra tips från 50+, verkar rimligt att BMW org försäkring håller sig till marknadsmässiga villkor inkl självrisk - blir intressant att få en uppföljning på den.

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det är inte bara hos BMW som man hittar på sådana här dumheter. Gissningsvis är oljebytesintervallerna en skrivbordsprodukt av personer som inte riktigt vet vad dom håller på med.

Min gamla SAAB skall man tex inte byta olja i växellådan. Inte konstigt att SAAB har ett rykte om dåliga växellådor.

När jag för flera år sedan kollade när man skulle byta olja i växellådan på morsans automatväxlade VOLVO S60 -01 upptäckte jag att det skall man inte behöva. Bara om växellådan satt i tex en taxi eller en ambulans behövdes det. Kan det möjligen bero på att en taxi kan köpas med all service och reparationer "i priset"? Och då ville förstås VOLVO inte byta växellådor "stup i kvarten" så det blev bäst att rekommendera oljebyte för dessa tillämpningar.

Under 33 år körde jag min gamla 3.0S från -72 och bytte olja var 800-1000 mil och den gick fortfarande bra när jag sålde den efter 75.000 mil.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Om folk kunde lära sig att inte köra mer än 1500 mil mellan oljebyten oavsett vad serviceindikatorn säger. Ni skulle se skillnaden på filterstatusen mellan 1500 och 3000 mil på en del bilar, Filtren ser ut som disktrasor många ggr efter 3000 mil.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan bara instämma i att MAX 1500 mil är lämpligt oljebytesintervall - 3000-milaintervall är mer en marknadsföringsprodukt vid nybilsförsäljning (då det på pappret ger låga servicekostnader för första ägaren) än en omtanke om en lång levnad för motorn.

Men å andra sidan gör de långa bytesintervallen att man skrotar ut ett antal bilar i förtid pga motorslitage...dvs. i långa perspektivet är det gynnsamt för nybilsförsäljningen.
Ingen höjer väl på ögonbrynen om en tio år gammal bil "råkar" gå sönder i motorn vid 20 000 mil - det är svårt att bevisa att den egentligen borde hållit minst 40 000 mil med tätare oljeserviceintervall.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hur bilen är körd av den förre ägaren kan vara intressant, dagens moderna oljefilter är 1/3 så stora som de för 10 år sedan medans nu ska de klara dubbla livslängden. Så går det när det ska sparas i det korta medas sen kan all kvalitet vara borta:)

Mvh
Asken
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Lite svar/kommentarer på era frågor:

@JcN: Ingen har sagt något om tillverkningsfel på lagret, och jag tror det isåfall skulle havererat tidigare.
Den havererade vid 8500 mil och jag har precis fått tillbaka den efter motorbytet. Kört ca 65 mil med nya motorn, och inga oljebyten än :-). Tråkig inkörning dock och så småningom blir det ny olja vid ca 1500 mil.

@50+medbmw: precis. Hade tänkt byta till LF i somras, men årsförfallodagen är nu i december. Hade då haft 6000:- i självrisk.

@Kristoffer_L: Det enda jag kan garantera är att JAG inte trimmat den. Har aldrig trimmat en motor, förutom då BMWs Performance Powerkit som jag lät installera på min E92 med N55 motorn.
3 tidigare brukare på bilen (kollade upp innan köp):
1. .... Management - en firma som hade den på leasing i 1 år 4 månader.
2. Privatperson i 2 månader.
3. Privatperson i 1 år.
Däremellan ett antal bilfirmor där bilen var avställd.
När jag köpte bilen hade den gått 3200 mil och bilen var i nyskick (några normala stenskott i fronten var allt).
Sista privatpersonen pratade jag med per telefon, och där var det pappan som stod på pappret och sonen körde. Pappan gav bra intryck per telefon (vi pratade en bra stund) och han lovade att sonen varit rädd om bilen då det var den första dyrare bilen för honom. Hans ord är dock ingen garanti ...

BMW (Sverige) bad direkt om att få bilens loggar uppskickat till sig (fick jag höra från verkstan), och de kunde inte hitta några spår av några konstigheter. Hade de gjort det så hade de nog inte ställt upp med goodwill.

Jag har också reagerat på hur många som trimmar sina bilar (gör-det-själv kit, JB4) på nyare bilar. Jag har svårt att tro att +100 Nm inte påverkar motor+drivlina negativt. Tråkiga är väl om det håller tillräckligt länge så att det blir nästa (ovetande?) ägares huvudbry.

@Johan B: tack för infon. Trodde det vara samma olja, och då tyckte jag att bränslets renhet inte borde göra den enorma skillnad i intervallets längd.

@50+medbmw: Var inne och kollade nu, och de har ändrat villkoren (December 2017 står det på förstasidan). När jag kollade för en månad sen, och pratade med bolaget så var det rörlig självrisk. Tror det var 20% från 6000 mil, 25% från 8000 och sen steg det nog en gång till.
Tack för tipset! Ska ringa dem imorgon och höra vad som egentligen gäller. Det intressanta är nämligen att det inte står någonstans i det länkade dokumentet när dessa nya villkor börjar gälla, och i mitt försäkringsbrev står det bara "se villkor" utan specifikation till vilken version av villkoren.

@HelmsmanPlay: in min konspiratoriskt lagda sinnesstämning (just nu) så handlar det om att spara pengar. Under den fria servicen (innan 8000 mil) så hinner man med dessa intervall bara med 2 gratis servicar. Hade intervallet varit 1500 mil så hade det blivit 5 st istället.

@Asken: kan ju inte svara för hur den körts innan jag köpte den. Som jag skrev ovan så pratade jag med pappan till föregående brukare och han gav ett seriöst intryck. Men sen kan han ha ljugit för mig, eller sonen ljugit för sin far (vore väl inte första gången i världshistorien :-) ).
Men det var originaldäcken kvar runtom (tillverkningsstämpeln kollade jag), dock nästan slut bak, när jag köpte den, och det tycker jag är normalt. Dessutom var den som sagt i nyskick och alla servicar var gjorda i tid. Alltså väckte det inga varningsklockor när jag köpte den, och det har inte varit något annat under tiden som fått mig att tänka annorlunda.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Tittar man på deras hemsida gör de allt för att framstå att deras försäkring är den bästa. (detta har de gjort även när självrisken var procentbaserad) Det som de också gjort är att gömma självrisken just för maskinskada. Detta är väldigt fult gjort, rent oetiskt. Varför visar de självrisken för allt annat men inte för självrisken? Denna visas bara om du går ytterligare ett steg och läser allt det finstilta.
Eftersom alla stora bolag har fast självrisk har väl tiden kommit ikapp BMW som känt sig nödgat att ändra denna.

BMW borde ju tycka att deras bilar är minst lika bra som alla andra.

Stå på dig och anmäl de för bristande villkor om de inte går med på nuvarande självrisk.

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Aktsam (Trygghansa) har procentbaserad självrisk på maskinskadan. Funderar på att byta vid nästa förfallodag då min nu närmar sig första gränsen för procent...

marnilss - du verkar ha långa körcykler, jag gissar att nästan alla är över 10 mil? Det låter inte som om det varit något fuffens/trim med bilen utan du har haft otur. Förmodligen ett lager som legat på gränsen för tillverkningstoleransen som nu gett upp. Men hur många servicar har det gjorts på bilen? När gjordes dessa? Hade någon gjorts innan du köpte bilen vid 3200 mil?

Själv gör jag ett extra oljebyte efter ungefär halva körsträckan till nästa service. För tillfället brukar datornb säga att den vill ha service efter 3100-3200 mil så då blir det oljebyte vid ungefär 1600 mil. Jag räknar med att olja + filter håller såpass god kvalitet att det räcker att halvera intervallet, men inte mer.
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Jag hade ett intressant samtal med BMW originalförsäkringar idag:

Jag förklarade att jag sett att de hade nya villkor, och undrade hur det påverkade mig.

Svaret jag fick var "det började gälla först 1/12 2017 så det gäller inte dig, bara för nya kunder". Min motfråga var då: "Var står det?". Det står nämligen ingenstans i dokumentet eller på hemsidan. Ovanpå det så gör de en konstig tolkning om att nya villkoren inte kunde gälla mig förrän 1/1 2019! (jag har årsförfallodag 31/12).

De försökte då: "det står i ditt försäkringsbrev vilka självrisker och villkor du har". Jag sa: "var står det?". Finns inget sånt i mitt försäkringsbrev för maskinskadan. Där står bara "se villkor".
Inget om vilken version av villkoren det är jag har. Jag påpekade då att efter att ha läst mitt försäkringsbrev går jag in på deras hemsida och letar upp "gällande villkor" (finns en länk som heter så) och då får man upp nya villkoren. Alltså borde jag ha 5000:- i självrisk.

De menade då att skadetillfället var i november, innan nya villkoren ens fanns, och det är villkoren som man har vid skadetillfället man utgår ifrån. Jag replikerade: "var står det?". Står nämligen inget i försäkringsbrev och villkoren om detta.
Jag hävdade att skadeärendet avslutades i december och därmed så ska nya villkoren gälla.

Vid detta laget så ville personen jag pratade med diskutera saken med deras jurister innan han fortsatte diskussionen. Han ville även få tid att studera villkoren mer utförligt än han hann med när vi pratade.
Tycker jag är rimligt, så nu väntar jag på deras samtal. Undrar hur lång tid det kommer att ta?
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
@50+medbmw: Det är faktiskt inte bara BMW originalförsäkring som har rörlig självrisk på maskinskadan.

När jag kollade så var det även Audi originalförsäkring, Porsche originalförsäkring, och Volvia. jsn nämnde ju även Aktsam ovan.

BMW, Porsche och Audi märkesförsäkringarna är alla IF produkter, medan deras egen försäkring har fast självrisk på maskinskadan. Så man måste lusläsa sina försäkringar, kan inte ta något för givet - tyvärr!

@jsn: Jodå, det blir ganska långa körcykler. Kör till jobbet varje dag och det är 12 mil fram och tillbaka. I stort sett endast landsväg med mest 100 km/h sträcka.

Följande oljebyten har gjorts (bilen plockades ut ny 2013-01-14):
2014-04-07, 1812 mil (470 mil kvar)
2016-04-26, 4413 mil (1000 mil kvar, gjordes på tidsintervall)
2017-09-28, 8016 mil (290 mil kvar)

Nu när jag skriver upp dem så här så undrar jag varför första oljebytet hade så mycket kortare intervall - rekommendationen (bytes senast) ligger då på 2282 mil??
Bilen gick då i Stockholm, så kan eventuell kökörning m.m. ha så stor påverkan?

Jag tänkte likadant som du med förra bilen (E92 med N55 motorn) angående halverade serviceintervall. Men med denna så kollade jag upp på forum osv och kunde inte hitta något som indikerade att de långa serviceintervallen faktiskt orsakat något problem. Många TYCKER det är för långt, men inga fakta. Alltså beslöt jag mig för att följa tillverkarens rekommendation :-(

@hasso: du får gärna visa bilder på några sådana filter om du har möjlighet. Skulle vara väldigt intressant.
Har som sagt aldrig hittat något konkret utan bara påstående, tyckanden och känslor om de långa intervallen.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Är det verkligen så att en 135 skulle gå 3900 mil (enl. ovan) utan att indikera oljebyte? Låter för mig osannolikt att inte maxintervall skulle vara 3000 mil.

MVH Christofer
He
143
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
Marnills, superspännande att höra hur det går med försäkringsbolagen (j-a lurendrejare i min bok).

Lycka till!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.