|
|
|
|---|---|
|
Hallå grabbarna Har köpt "ny" pendlingsbil och märkte vid första provkörningen hur mycket mjukare kopplingen kändes jämfört med min gamla pärla. Funktionen på min gamla är väl helt ok, men jag tänkte testa att skölja igenom den med lite fräsch bromsvätska. Har dock läst nånstans att detta bör man undvika eftersom det är så svårt? Vad kan gå fel om jag ser till att behållaren är välfylld och öppnar luftnippeln så det rinner en kort stund? Mvh, Mattias | |
|
Svårt vet jag inte - kanske om du tömt systemet helt och måste trycka ut all luft ur rören mm. Jag luftade kopplingen på E46:an och det var som att lufta bromsarna - en som sitter i bilen och trycker på kopplingen och en som är under och lossar luftnippeln. Välfylld behållare är iofs A och O för att inte få in ny luft i ledningarna som måste luftas bort igen.. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Som att lufta bromsar. Tänk bara på att det rör som tillför bromsvätska till cylidrarna sitter en bit upp på bromsvätskebehållaren. Det är därmed viktigt att, som Johan skriver, alltid se till att behållaren är välfylld. Var försiktig när du lossar nippeln på kopplingscylindern. Tar man i för hårt kan den gå av. Ofta slarvar verkstaden med att byta bromsvätskan här vilket innebär att nippeln inte är lossad sen bilen var ny. E |
|
|
Ok! Troligen handlade det om ett helt tomt system. Försöker värma cylindern lite innan jag ger mej på nippeln. Tack grabbarna! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.