AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.644

Byte av bromsbelägg E61

Mo
9
Morfeus
520iA Touring -09
Hej,

Min E61 520i 2009 behöver byte av bromsbelägg fram. Var hos BMW i Solna idag och fick prisförslag på 1864kr för material och 2300kr för arbetskostnaden.
Känner en mekaniker som kan fixa för betydligt billigare men tänkte fråga er om vilket märke av belägg jag bör köpa? Vilka motsvarar original?
Läste att vissa skriver ATE och andra Brembo. Tipsa gärna mig åt rätt håll, tack.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Köp original på eBay.de inkl en ny sensor.

Lätt och bra pris:

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Märken som Textar, Jurid, ATE, Brembo, TRW, Bosch, Ferodo och många fler motsvarar original (exempelvis var originalbeläggen till min E87 120i tillverkade av Textar).

Men sensorn ska du köpa original (för att slippa problem med passformen i kontakt och belägg)!

Här finns lite mer trådar kring detta på forumet
Länk
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Priset du fick är helt galet.
Vem f.n byter bromsar för ett sånt pris?
Tar dom max 10min per sida. Dom sätter upp 1h jobb??!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Något är märkligt med det priset. Det är precis emellan priset för att "byta bromsbelägg fram" och "byta bromsbelägg+skiva" fram.

Byte bromsbelägg fram kostar ca 2100 SEK på min 120i -06 här nere i Söder.
Byte bromsbelägg fram på din 520i -09 kostar ca 2400 SEK här nere i Söder.

Däruppe är det såklart lite dyrare och kostar ca 2600 SEK (2556 SEK för att vara exakt) på Solna Bavaria.
Mo
9
Morfeus
520iA Touring -09
Jag beställde bromsbeläggen från butiken GETECH som jag blev rekommenderad av en kompis. De verkar ha schyssta priser och service samt kvalitets produkter, nu återstår att se om det sistnämnda stämmer. Priset för beläggen fram med slitagevarnare samt frakt gick på ca 800kr dvs mer än en tusenlapp billigare än BMW solna.
Meddelar er om resultatet sen. Hoppas sensorn passar.
Tack för hjälpen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Morfeus : Du fick felaktiga prisuppgifter från BWM Solna.

Det kostar 2556 SEK för att byta bromsbeläggen fram (inklusive slitagevarnare) där på din bil. Inte 4164 SEK.

Getech brukar överlag ha bra eftermarknadsdelar, så det ska inte vara några problem. Ska isåfall vara slitagevarnaren, men ändåså relativt liten risk att det strular (men när det gör det så är det vansinnigt irriterande).
Mo
9
Morfeus
520iA Touring -09
Fick jag fel pris av dem? Oj, tänk om jag hade valt att låta dem utföra jobbet och sedan pröjsat mkt mer än vad de normalt tar?
2556 SEK låter nästan för billigt för att vara BMW även om det t.o.m är för dyrt för ett sånt jobb. Nu får jag det gjort för typ halva priset.

Tack för info bmw-slangen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med tanke på att delarna (klossar och sensor fram) kostar ca 2500 kr hos BMW (Value-line-paket som brukar vara lite billigare än att köpa lösa delar), har jag mycket svårt att tänka mig att man får bytet gjort för en hundring hos BMW...

Länk

Men det finns som sagt mer prisvärda och lika bra alternativ på eftermarknaden, särskilt om man köper delarna från en tysk näthandlare eller liknande.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja stämmer, det är BMW Value priser.

Ni kan boka service själv på Solna Bavaria, gå in på www.bmw.se
Klicka på Service, tjänster och tillbehör
Klicka på Boka Service -> BMW Value Service
Klicka på Boka service
Välj Solna
Här fyllde jag i HUH513 och 10 000 mil
Tryck Ja, gå vidare

Och där har du alternativet "Byte bromsbelägg fram inklusive sensor" som kostar 2556 SEK.

Har jag missat något uppenbart? Ni får gärna försöka punktera denna prisbubbla, men jag kan inte hitta något uppenbart fel som gör att det plötsligt skulle bli 4164 SEK...

Enda jag kan komma på är så långsökta saker som att trådskaparen har tillvalet sportbromsar (högst osannolikt) eller att priserna är utan moms (också osannolikt då det måste tydligt markeras).
Mo
9
Morfeus
520iA Touring -09
Jag fick jobbet utskrivet på ett papper av BMW där det tydligt står vad allt kostar punkt för punkt. Orkar inte lista allt här men i grova drag så står det:
Material 1864kr ex moms
Arbete 1584kr ex moms.
Tillsammans 4150kr ink moms.
Ni får avgöra om det är ok eller inte. Jag tänker iaf inte pröjsa de pengarna till BMW. De får råna någon annan.
Något om Value service står det inget om, kanske så att man får det priset endast via nätet men på plats så fick jag iaf detta. Tänker inte gå tillbaka och tjafsa.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Precis samma pris om du icke går via value line:Länk.
Som Johan skriver original kostar beläggen hurlösa:Länk :-))).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.