|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min färddator visar på en snittförbrukning på 1,59 liter per mil i min bmw, kan detta verkligen stämma? Jag är inte glad på gasen för ofta utan pendlar oftast i stadstrafik i 30-50 km/h och kör eco-driving så ofta det går för sig. Mätaren som visar i realtid 0-2 liter per mil tycker jag alltid ligger runt 1,0, så jag förstår inte varför färddatorn ger mig ett så högt snitt. Kan det vara något fel? Det enda jag kan tänka på är att när jag försökte ställa om klockan (vilket jag inte visste då hur man gjorde utan tryckte och höll in båda pinnarna) så stod det nånting i stil med ”test01” och alla siffror blev helt tokiga, typ att den gått 80.000 mil å dylikt. Detta försvann sedan men har jag sabbat något? Har någon erfarenhet av detta? Vet att man kan räkna ut förbrukning själv med att tanka fullt och köra slut och sen slå ut det på körda mil men vill gärna att funktionen skall fungera! // joukka | |
|
Mät mellan tankningarna och kolla hur långt du kommer enligt trippmätaren! Dvs. räkna själv ut medelförbrukningen utifrån sträcka och hur många liter du tankar vid full tank. (nollställ efter fulltankning) Pendlingstrafik i 30-50 km/h kan bli hiskeligt hög medelförbrukning! Ingen orimlig siffra enligt färddatorn... Det du gjorde var ett instrumentklustertest - dvs. kontroll att allt fungerar i instrumentklustret. Ska inte orsaka några följdfel utan är ett inbyggt självtest som mekaniker kan använda. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan! Jag ska göra som du säger några tester emellan tankningarna, och jämföra mot färddatorn. Ska även försöka ge mig ut på landsväg runt 70-80 km/h där det borde vara betydligt lägre förbrukning vid körning på 6e växeln, får se hur detta visas i färddatorn! Underbart att höra att jag inte lyckats åstadkommit något värre än så, det var lugnande! :) Återkommer med en update hur det har gått med mina mätningar! // joukka |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.