|
|
|
|---|---|
|
Är det fler än mig som har problem att ta sig in i sin 4-serie på vintern? Jag har en 435i Coupe (F32-karossen) och de saknar ju karm för rutorna vilket gör att rutan måste åka ner en centimeter när dörren ska öppnas. Min vägrar vid första minusgrad att köra ner rutan och det hjälper inte att skrapa utsidan innan man öppnar så det verkar som den nyper fast i listerna. Är era lika känsliga för kyla? Handlar det om att man behöver vara noggrann behandla listerna med något medel? Jag brukar vilja undvika sådant kladd om jag kan. | |
|
Fick ett tips att dra ett plastkort för att separera glaset från gummilisten innan jag öppnar dörren. Funkade de få gånger det är kallt här. Kanske fungerar med att ha lite silikon på gummilisten med rutan helt nere. Vet inte hur det går om fönstret frusit helt dvs om fönsterhissen löser ut eller om motorn havererar. |
|
|
Tack, det kanske fungerar vid den nedre listen, men tyvärr är övre listen som den tätar emot formad som ett U och ganska djup så den sätter sig ordentligt i den. Elhissen sätter sig i ett säkerhetsläge så den ger sig bara med försöket att hissa ner så den klarar sig utan att bränna. |
|
| Hade samma bekymmer på min F07 och även till viss del på E81'an. Körde med ett medel jag fick hos BMW, har för mig det var ett silikonstift man smörjde listerna med. | |
| Låter väldigt irriterande. Min bil som såklart också har karmlösa rutor har inga problem, de tuggar ner trots ganska mycket is. Är nog bara en gång på 2 vintrar som det faktiskt var ett problem och då var det extrem isbildning och kyla. | |
| Grelle, jag vet inte om listerna drar till sig fukt med åren, eller vad som händer. Jag har nämligen inte heller några problem med nuvarande karmlösa, men nya bil. | |
|
Hade också väldiga problem när jag åkte karmlöst. Bilen var 5 år gammal då. Riktigt, riktigt irriterande var det. Skulle nog aldrig välja karmlöst utan garage efter den vintern. ------- //Lövet |
|
|
En lösning som jag upptäckte funkade GANSKA bra med min förra cab (alltså ganska bra - inte jättebra) är att själv sänka rutan ca 1-2 cm innan du stänger av bilen och kliver ur. Detta går endast att göra med ett jättesnabbt och jättekort tryck på fönsterhissknappen. Denna manöver kommer att göra att den där 2cm-sänkningen inte äger rum när du öppnar eller stänger dörren, och då blir det inget problem vid nästa körning heller. När bilen blivit så varm att du kan använda fönsterhissarna utan risk så höjer du bara upp rutan igen under fortsatt körning. När du sedan stannar bilen så gör du samma manöver igen. Nackdelen med denna metod är att det blir något lite enklare att olovligen ta sig in i bilen - och vi vet ju alla hur populärt det är med begagnade Msport-rattar och begagnade navi-skärmar. Dessutom tar man en lite större risk att få in vatten i bilen vid kraftig nederbörd. Dessutom får man något förhöjt vägljud vid körning i början. Men annars är metoden felfri. Framförallt löser det problemet med fastfrusna rutor - om det är värt besväret får den som provar bestämma själv. Jag har dock funderat på om det inte går att manipulera eller programmera om fönsterhissfunktionen med hjälp av Carly eller annan progamvara. Det borde gå. Så avancerad är jag dock inte själv. |
|
| Jag har kört karmlöst de sista 7 åren, bara en endaste gång har jag haft problem. Men då hade det varit snöblandat regn med kraftig vind så hela sidan på bilen var i princip täckt med is när det frös till på kvällen... | |
| Står oftast i garage med min F13, men de gånger den stått ute har det aldrig varit några problem. | |
| Det låter lovande. Då ska jag testa att torka listerna ordentligt och sedan lägga på medel så hoppas jag att jag slipper investera i dyr Webasto som nödlösning. | |
|
I mitt fall är det ALLTID den nedre listen som fryser, aldrig den övre. Det har då funkat med ”kreditkortstricket” /M Mina bilar: Länk |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
En flaska med varmt vatten om bilen har stått hela natten bör tina upp kanten? Lite rim :) |
| Silikonspray överallt löste problemet för mig :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.