|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har ett problem jag behöver hjälp med. Har en 316 Compact e36 med M43 B19 motor. Problemet är att den startar och går fint när den är kall. När den blivit genom varm och temp mätaren står rakt upp så tvärdör motorn. Går sedan att starta men dör vid uppvarvning/belastning. Går att köra om man kör lugnt och håller sig under 1700 rpm. Det som är gjort för att försöka lösa problemet: Bytt vevaxelgivare ( provat två märken Meyle och VDO), ingen skillnad på dem. Bytt kanaxelgivare Provat annan beg LMM Bytt tändstift Ingen åtgärd har hjälpt. Dock uppstår problemet nu bara vid genomvarm motor, före byte av vevaxelgivare dog motorn nästan bara före den blivit varm. Det blev ingen skillnad då jag bytte från Meyle till VDO vevaxelgivare. Någon som har en idé om vad som kan vara fel? | |
|
Vilka felkoder har du? Om du inte har läst ut felkoder, blir det bara en (dyr) gissningslek när du byter komponenter... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bilen har varit på en och samma Meca verkstad tre ggr för åtgärder. Från början var det felkod på vevaxelgivare. Då byttes den men felet kvarstod ( då dog bilen halvvarm). Ny avläsning gav kamaxelgivare och vevaxelgivare. Bytte kamaxelgivare. Fel kvarstod. Ny avläsning gav bränsleblandning ( OBD 1 uttag så precisionen i felkoderna kanske inte är den bästa). Provade med beg LMM men ingen skillnad . Dock har den nu börjat med att dö endast genomvarm. Efter inrådan från Bmw mek byttes nu vevaxelgivare till original , utan resultat. Den tvärdör verkligen, går inte illa eller så utan som att tändningen stängs av. |
|
|
Du bör göra felkodsavläsning via det runda diagnosuttaget - det är endast det som är fullkopplat och kan ge alla felkoder! Spontant känns det som att Meca-verkstaden inte vet riktigt vad de sysslar med. När det gäller kam- och vevaxelgivare bör man endast använda sig av OEM-kvalitet (Bosch, VDO-Siemens eller BMW original), allt annat kan strula. Första steget är nog en riktig felkodsavläsning av någon som vet vad de håller på med. Det låter som ett elfel som stänger av någon vital del abrupt (t ex. "tändkassetten"). Trasig LMM brukar ge halvtaskig gång - det går att köra med LMM urkopplad för då går motorn in i nödläge och kör på fasta värden. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svar. Man kan alltså få mer och bättte info från det runda uttaget under huven? Jag har en adapter som kan användas till felkodsläsare från runda uttaget, funkar det tror du? Mvh Fredrik |
|
|
Svårt att svara på då olika felkodsläsare kan bete sig/klara av olika saker. Vissa klarar bara de grundläggande miljörelaterade koderna medan andra är mer bilspecifika. Det är enbart det runda uttaget som har full kontakt med alla moduler - så det är där du ska läsa felkoderna och inte via OBD2-uttaget i kupén. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej, Har inte så mycket att tillägga utöver vad Johan B skriver, men en gång hade jag en Volvo med brytarlös tändning. Den styrdes istället av en hall-givare i fördelaren. Denna givare - antagligen Volvos dåvarande motsvarighet till din vevaxelgivare - gav upp med precis de symptom du beskriver: kallstartade helt ok men tvärdog så fort motorn råkade komma över ett visst varvtal när den blev varm. En slant på vevaxelgivaren, alltså, men en diagnos via det runda är naturligtvis en klok början. /Lennart |
|
|
Det är väl troligen en givare, och ett riktigt långskott kan vara vatten i tanken, att det inte har med motorns temperatur att göra utan hur långt du kört och hur bränslet i tanken skvalpar runt. Nu har jag ingen aning om hur bränslepumpen är placerad i tanken, men ev. kondensvatten lägger ju sig på botten, och kanske skvalpa med i doser då och då. Men ta det bara som en felkälla som kan uppkomma, och som inga felkoder tar upp.... Det blir liknande effekter om topplockspackningen är på väg, men då vitryker det ur avgasröret som en ångmaskin.... em3 |
|
|
Jag tror själv på vevaxelgivaren då det förslaget kommer från nästan alla man frågar. Problemet är att detta är den tredje givaren som sitter i och problem kvarstår. Ska försöka fixa en felkodsavläsning från uttaget under huven. Tack för alla svar i tråden. Mvh Fredrik |
|
|
Om du bytt till en ny BMW-originalgivare är den sannolikt inte problemet i sig (särskilt inte eftersom du bytt två gånger med samma problem). Kan iofs vara kablaget eller motorstyrboxen eller liknande som tar signal från givaren. Jordfel kan ge knepiga effekter - så kika även på jordflätor och batterianslutningar mm. Hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Visst kan det vara kablage eller boxen. Dock verkar problemet ha med motortemp att göra också, är det glapp borde det vara det oavsett motortemp. Har kollat batteriklämmor och två jordanslutningar som jag hittade vid säkringsboxen. Tänker lite på bränslepumpsrelä.... kan det vara en möjlig orsak? Bilen har gått 12850 mil Mvh Fredrik |
|
|
Nej, tror inte på bränslepumpen utifrån hur du beskrivit att motorn stannar - det är garanterat relaterat till tändningen. Hade det varit bränslerelaterat hade motorn troligen "tynat bort" långsamt eller hackat innan den dog. Bränslepumpen gav upp på E39:an och där gick bilen sämre och sämre långsamt tills den inte ens gick att torrvarva för att sedan dö helt. Felkoder är nog väldigt bra att ha i fortsatt felsökning... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det jag tänkte med bränslepumpen var om reläet är dåligt och släpper kontakten efter en stund. Då borde ju motorn tvärdö på samma sätt. Vet någon vilket relä som är till bränslepumpen? Enkel åtgärd att byta och utesluta det felet iaf:) Mvh Fredrik |
|
|
Nja, pumpen bygger upp ett tryck och om pumpen slutar fungera (relä eller pump spelar ju ingen roll), sjunker trycket långsamt i ledningarna tills det blir för lite soppa. Möjligen något som gör att spridarna slutar öppna och därmed klipper av tillförseln abrupt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok. Låter rimligt att den iaf borde hacka och ha sig om pumpen stannar. Det är nog som du säger att tändningen slås ifrån av ngn anledning. Det som kan tilläggas är att motorn inte går igång igen så länge vevaxeln snurrar ( motorbroms med död motor). Trycker man däremot ner kopplingen då bilen rullar med död motor och håller kopplingen nere tills motorn stannat helt och därefter släpper upp kopplingen igen så startat oftast motorn men dör igen. Samma sak om man slår ifrån tändningen med nyckeln och sedan startar med startmotorn. Dvs motorn måste sluta gå runt för att man ska få igång den igen. Mvh Fredrik |
|
|
Nu tror jag problemet är löst: Läste av felkoder via 20 poliga uttaget under huven idag. Kamaxelgivare larmade. Den är bytt sedan tidigare då det uppstod felkod på vev o kamaxelgivare då jag precis bytt båda givarna. Idag monterades den gamla original givaren tillbaka på kamaxeln. Har provkört bilen i två omgångar under dagen och den går utan problem. Vågar inte riktigt ropa hej men det ser lovande ut. Om den nu fortsätter gå bra så är tipset: Meyle-givare är inte att rekomendera. Har fått många verkstadstimmar och andra bekymmer som jag kunnat undvika om det monterats original vevaxelgivare från början . Det var troligen fel på vevaxelgivaren från början, den är nu utbytt mot original VDO och kamaxelgivaren från Meyle är ersatt mot den 17 år gamla original givaren och bilen verkar funka bra. Mvh Fredrik |
|
|
Skönt att du verkar ha hittat felet! Jag är inte förvånad över att "eftermarknadsgivare" ger strul och att man utesluter givare som tänkbar felkälla då den är nybytt - har sett det många gånger här på forumet, därav min passus att enbart använda OEM-kvalitet (BMW-original, Bosch, VDO-Siemens). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hoppas att det inte är för tidigt att säga Grattis! Håller tummarna! Under alla förhållanden får du pluspoäng för dina återkopplingar. Tänk om alla trådstartare hade gjort så! /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.