AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
860

Bmw F21 DRL ”kopplar inte in”

ba
40
bacooon
120d M-Sport -15
Hej på er!

Köpte en 120d -15 för en vecka sedan men har märkt att halvljuset inte släcks när det är ljust ute, utan är konstant på när ljusomkopplaren i auto läget.

Spelar ingen roll om solen skiner eller om du lyser med en lampa på ljussensorn, dom är på oavsett.

Sätter jag omkopplaren i läge 0 så lyser DRL men instrumentbelysningen är släckt, sätter jag den på parkering så lyser DRL svagare samt på sista läget så lyser allt.

I autoläget så ändrar instrumentbelysningen styrka samt soppa och ”efficient” ändrar mellan orange samt vitt.

Känns som att det är något som inte stämmer, för den ska ju släcka halvljuset vid dagsljus!?

Har läst instruktionsboken, men det var ju såklart inte till någon hjälp!

Nån som har en idé?
ha
734
haack
X3 30d -18

Troligtvis är det regn/ljus-sensorn som är trasig eller behöver initieras.

ha
734
haack
X3 30d -18

När du väl fått den att fungera så kan man ändra känsligheten på när halvljus ska tändas/släckas samt hur starkt ringarna ska lysa och om bakljusen ska vara på hela tiden eller bara när halvljus är tänt.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min erfarenhet av automatisk DRL på BMW är att den är väldigt ljuskrävande som standard. Vintertid är det inte många timmar när den anser att det är ljus nog.

Vad jag minns så är det bara verkstad/hemmaeckare med rätt programvara som kan ändra känsligheten. Den kan justeras i 3 steg.

Borde väl ge felkod och trasigt intervalläge om regnsensor är trasig?

-------
//Lövet
ba
40
bacooon
120d M-Sport -15
Hade bilen inne på jobbet idag och riktade en rätt stark lampa mot ljussensorn, efter kanske 20-30 sekunder så kopplade den faktisk över till DRL.
Så den måste vara väldigt ljuskänslig!
Har haft flertalet bilar med DRL, men ingen i närheten så känslig.

Är känsligheten nåt som går att ändra med typ Carly?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
På min förra 2015 F31 har jag för mig det var så att bilen behöll halvljuset på i upp till två minuter efter den fått tillräckligt med ljus för att egentligen kunna släcka. Borde vara samma på F20.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.