|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har snöat in på att byta till en 5-serien touring... Med tanke på att den varken är liten, ej heller billig så blir det inget msport paket. :-( MEN, jag funderar på ett msport chassi, a4400kr. Jag kör 4000/år, är det idioti eller är det helrätt? Har inte hittat en enda handlare med en msport chassie bil för provkörning här i närheten...därav frågan. Någon som kört en 520d touring. Xdrive med 18" på nyligen?? //Dorfmeister Es geht los... | |
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Om du ska ha M-Sport Chassi eller inte beror ju helt och hållet på vilken typ av person du är :-) Viss ledtråd kan man få om man ber en person svara på frågan : Vill du köra eller vill du bli transporterad? Men med 4000 mil / år låter det som du vill bli transporterad mer än att köra. Generellt sett är det dock få som uppskattar M-Sport Chassi - jag är dock en av dem som verkligen uppskattar det! Men ingen annan i min omgivning gör det - fast det kanske bara är ett tecken på att jag rör mig i fel miljöer :-) Baserat på lite feedback här på forumet verkar det som att M-Sport Chassi på lite nyare modeller (jämfört med min E87 2006) inte är lika "aggresivt" dvs skillnaden mellan vanligt och M-Sport Chassi upplevs inte lika stort som på äldre modeller. Om det beror på att chassitekniken utvecklats eller om BMW vikt sig för den vanliga allmänheten som bara vill transporteras låter jag vara osagt. |
| M chassiet i G30/ G31 är absolut ingeting som stör mig. Gick från en F11 med standardchassi till detta och kan nog säga att G31 med M- chassi är betydligt skönare att köra med, inte ett dug stötigt. | |
|
Precis köpt g31 utan EDC och med m sportchassit. Var rätt orolig för detta men tycker det är perfekt. Har en f11 att jämföra med och precis som jonte520d säger har m sport g31 bättre komfort än f11 standard. Upplever faktiskt att edc lägena på de bilar jag provkörde var för skumpiga på komfort och för hårt på sport. Känns som att m sport är ett för mig perfekt mellanting. |
|
|
Jag har testkört en med M-sport chassit (och m-paket) och den var hur bra som helst att köra. Lite OT men jag har kommit fram till den slutsatsen att den dagen jag beställer en ny Bmw kommer jag omöjligt kunna beställa en utan M-sportpaket och m-chassi. Paketet är en jäkla fröjd för ögat och chassit är helt underbart vid lite mer inspirerande körning men även vid lugnt glidande :). Jag tror även att en med m-sportpaket/chassi är mer lättsåld när den dagen kommer om den kommer :). /J |
|
| Mitt råd är intergralstyrning plus EDC, bilen blir en helt annan och jag har prövat det mesta som finns på G30/31 upp till och med M5! | |
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Beställer man Integral Active Steering får man HSR med på köpet, eller hur? EDIT : Såg nu i BMW-konfiguratorn att man får med HSR. Hur var det nu, EDC Och M-Sport Chassi gick inte att kombinera? Var väl bara med Adaptive M Suspension man fick en liknande kombination - och det följer väl bara med M550i xDrive modellen (verkade inte finnas till M550d xDrive modellen)? |
| Verifiera att Xdrive går att kombinera med ~10 mm sänkt chassie (M Sportfahrwerk 704) på G31? Är sänkningen mer på Sdrive än Xdrive eftersom BMW anger ungefär? | |
|
Tack för alla svar. Självklart skulle jag gärna ha både msport paket och annat men det finns en beloppsgräns på strax under 450, så då måste dessvärre flertalet ”bra” saker falla bort :-( Men då behöver jag inte vara orolig för att msport blir ”för hårt” av era kommentarer att döma, bra, för jag vill ha det chassiet. BMW slangen: jag kör gärna bil, annars kan man alltid åka Volvo, MEN, kör man 4000/år så vill man inte ha en stenhård chassiesättning och en stötig gång som konsekvens. Min Gamla z4 var stenhård men den gick inga 4K per år... Har uppdaterat offerten idag med mchassiet. ...och Jatobabrun metallic och chrome lister och rails. Es geht los... |
|
|
M-sport chassit på G31 bör man gå för tycker jag. Skulle tro att hjulbasen gör att det inte känns lika hårt som på 3 eller 1-serie. Till det har jag ändå 20” men tycker inte det gör bilen speciellt hård eller stötig heller. På året kör jag drygt 3000 mil, fick bilen i somras och mätaren står ganska exakt på 1500. |
|
|
Om du nästan uteslutande kör på helt släta vägar så kan ju chassiet få vara lite hårt, men i vårt land är det väl nästan snarare regel att vägarna är allt annat än släta. Provkör olika alternativ chassie/hjul ordentligt först är mitt råd. Vi går ju sakta men säkert mot autonoma elbilar där "M-sport" knappast är ett framtidsbegrepp, verkligheten förändras. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.