AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.593

M3 e90, köptips.

Sida 1 av 2
Funderar lite på en M3 limo, nån som vet något eller rentav ägt nån av dom här vagnarna:

Länk

Länk
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Bil nr 2 har testats av auto motor und sport...... Förövrigt underbar bil. Jag är jättenöjd med min 2010:a me manuell låda. Mellan de 2 hade jag satsat på bil 1. Låga mil för en ganska liten merkostnad. Dock har 2an individual ljudet. Det är jäkligt gött. Svårt val.
He
143
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
Kört min E90 i fyra år nu, den bästa bilen jag har haft. Den har hållit ihop bra och den känns fortfarande lika speciell varje morgon, E9xM ger känslor som inget annat. Att den sedan har håll sig bra i värde gör ju inget.

Skick och service historia är key. Jag har sett bilar med 5-6k på mätaren som ser ut som skit. Är den väl omhändertagen med vettig service (dvs mer än BMW's 2400mil/olja rek.), så skulle jag satsa på lågmilaren. Räcker med att se sätesbilderna på den med 13k för att få mig att tända av.
Jag har fullspec inkl Individual HiFi, EDC mm. Skulle fortfarande ta lågmilaren utan förutsatt att skick är på plats. Framför allt om det var min första M3, så finns det ändå plenty att glädja sig åt oavsett options.

Hm, har varit o kikat på två M3 limo -08 nu, båda runt 5000 mil, den ena såg ut som den gått det tredubbla, helt ok bruksskick, men inte vad jag letar efter. Den andra (ovan) var i ok skick, dock blev den såld innan jag bestämt mig, som det fanns lite småfix.

Nån som har tips på någon? Finns ju inte nåt intressant till salu! Eller är tiden förbi när det gick att hitta en välskött, välservad M3 e90 med låga mil.
Ha is i magen så dyker något upp till slut. Det finns nog inte så många lågmilade välskötta e90 kvar. Jag köpte den första jag var och kollade på, hade aldrig tittat eller provkört någon m3a tidigare. Det är inte och rekomendera och köpa första bästa bil utan det är bra att ha kännt på flera olika. Jag hade nog tur som hittade ett fantastiskt exemplar. När jag var på service så sa mekanikern att han inte sett en mer välvådard m3a. De flesta lapparna med tillverkningsnr och datum mm sitter kvar på delarna under bilen. Mätaren slog över till 4000 mil i sommras. Lycka till, hoppas att du hittar ett fint ex till slut.
Kolla blocket. Lågmilad m3. Kan inte bifoga en länk, vet inte hur man gör.
Sorry, missade att du ville ha en e90.
Att hitta en ”lågmilad” M3 E90 är nästan omöjligt idag då det redan från början fanns så få att tillgå.
Sikta på få ägare och så sen modell du kan hitta, det är rejäla bilar, och är bilen omhändertagen som sig bör så ska en 15 000 milare med några få entusiastiska (vuxna) ägare vara i klass med vilken normal svensson-körd 525D som rullat 3-4000 mil, förmodligen bättre.
Kolla blocket, e90 på 6700mil.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Ja då var väl den i HBG som låg ute för 320 tusen mer realistiskt prissatt, -08, 5000 mil.. Såldes dock till utlandet enligt handlaren.
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Undrar vad bonus/malus reglerna gör med efterfrågan på M3 E90 ?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Jaha kommer det öka skatten ytterligare även på gamla bilar med större motorer?

Då får man väl kompensera med trafikförsäkring bara:-)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
På begagnade bilar lär det snarast stärka efterfrågan eftersom dessa inte får någon skattehöjning alls.

-------
//Lövet
En till på blocket.....
Länk
Den senast länkade har legat ute tidigare, om jag minns rätt är det en importerad bil med relativt många ägare.
13 ägare, antal brukare?

Svensksåld

Länk
Gu
36
GustavS
M3 Limo -11
Den är svensksåld och jag är 5e brukaren. Jag har hela listan på tidigare ägare.
MVH Gustav
Marcus86: O vad har det för betydelse om bilen är svensksåld eller "Nigeriansksåld"? Det är väl skicket som är det primära, Sen att det är lättare att kolla upp historiken på en svensksåld är bara en aspekt.

11 ägare enligt car.info, så 5 brukare låter väl rimligt, vilket man även kan "räkna ut" via car.info...
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Mest intressant är väl om nån betalar i närheten av utsatt pris, minns när den låg ute 2015 för 319, var själv lite spekulant då, men valde till slut en med mer utrustning.

Men kanske har M3 e9x ökat eller iaf stannat av i prisnedgång, precis som Porsche 997..

My bad, blandade bevisligen ihop det med en annan bil.

@Dawwe: Du svarade på din egen fråga om varför det spelar roll.

Utöver skick skulle jag säga att vilka ägare bilen haft sedan tidigare är av vikt. Har många ägt bilen tidigare ökar risken för att något stolpskott ägt den och brukat/underhållit den därefter.

Likt peddan har jag svårt att se att någon är villig att betala utsatt pris då M3 e9x helt enkelt inte känns tillräckligt ikonisk (än!).

He
143
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
Tror MPY062 var en av bilarna jag tittade på hösten 2013 hos en bilhandlare i Uppsala. 1800mil. Bra skick men ingen extrautrustning alls. Ville ha typ 450k men kom ned till 370k. Så nog kan man tycka att värdet på bilarna har hållt sig.
Valde att köpa en fullsmockad (oxå svensksåld) comp pack till ett betydligt högre pris. Har förvisso också hållt värdet bra, och är toknöjd i övrigt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.