|
|
|
|---|---|
| Min 316ti laddar inte. Jag har köpt nytt batteri och måste få hem bilen. Kan man köra 3 mil på bara batteriet? | |
| Ja om det är friskt. Jag kom ca 10 mil med ett 85Ah batteri i min Passat 2.0 -96, dock med alla onödiga förbrukare avstängda... | |
| Tack. Jag ska testa att köra hem den. | |
|
Är du säker på att det nyköpta batteriet är nyladdat? Nyköpt är inte nödvändigtvis samma som ny-/full-laddat? /Patrik, 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Jo det är sant. Batteriet har en indikator som visar grönt när det är laddat. Frågan är ju om man kan lita på det? | |
| Nyköpta batterier brukar hålla mellan 60-80% "laddningsgrad". Så att ladda det fullt är ingen dålig ide, snarare rekommenderat, oavsett om man skall montera det i en bil där laddningen fungerar, eller inte. | |
| Den gröna indikatorn visar att batteriet är OK, uppskattningsvis iaf 50% laddat? Ett bättre sätt är att mäta vilospänningen... Ca 12.7V är 100%, runt 12.4V är 50%... | |
| Fan bäst att ta hem och ladda då :( | |
| Fast jag kan ju börja med att mäta vilospänningen. | |
|
Bra att veta är att indikatorn sitter i en cell, det finns ju fem till... Säkert ingen risk för obalans i ett nytt batteri men i äldre batterier är inte indikatorögat så mycket värt. Som redan nämnts, mät vilospänningen eller toppa upp batteriet några timmar innan du kör. FP |
|
| Jag körde hem idag, helt odramatiskt tack och lov. Då är bara nästa steg byte av generator antar ja. | |
|
Efter generatorhaveri på min gamla Triumph så åkte jag från Nurburgring till Holland med lysande laddlampa och utan generator. Där fanns en handlare som hade kol till generatorn. Det var ca 40 mil och gick utan problem. Det är en gammal bil så det enda som tog ström var tändningen. Resten är mekaniskt så förbrukningen är liten mot en modern bil. Så tre mil låter enkelt, även med en nyare bil i regn och rusk. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.