|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Undersöker laddbox marknaden och förundras över de priser som de vill ha. Samtidigt säljer Tesla en trefas ansluten avancerad laddare för 5200 kr OM man är ägare till en Tesla då, annars får man inte köpa. Någon här som känner till en prisvärd laddbox till en 330e ? | |
|
Gå och bli kompis med en Tesla ägare och be han köpa en laddare åt dig... |
|
|
Allt Tesla gör kring laddning sker väl med förlust för att möjliggöra att de får sälja bilarna. Så att de sticker ut med en avsevärt billigare laddare som inte alla får köpa är kanske inte så konstigt. Priserna är nog på väg ner i takt med att marknaden växer. Både eftersom produktionsantalen går upp, men även för att konkurrensen tätnar och det skapar bättre lösningar. |
|
Verdi |
Har BMW slutat sälja sina egna laddboxar i Sverige? Nu säljer de Clevers? Är de dyra? Får man inte nån totaldeal med dem som är ok? |
|
Har epostat Clever och frågat om de har någon deal för dem som redan köpt en BMW hybrid och inte omfattas av "få en laddbox gratis vid köp av bil" erbjudandet. Har inte fått något svar alls. |
|
|
Jag tror nog att det är så att istället för att Tesla säljer sina laddare med förlust är det nog så att BMW snarare säljer sina laddare till hutlösa priser. Men det går väl att köpa en laddare vilken som helst för Europa-bilar? Eller? |
|
|
BMW vill ha 11 935 kr för laddboxen och 6 795 kr för installationen.. Antar att om regeringens förslag på att subventionera installation av laddbox hemma med 5 000-6 000 kr går igenom så blir de väl ännu dyrare. |
|
| Länk Nästan 4k billigare där tex, Finns även på leebmann24 Länk | |
Verdi |
6 795:- för installationen låter sjukt mycket. Kommer inte ihåg vad jag betalade men det var mindre än hälften. |
|
Från en annan 330e-ägare. Fundera på om du verkligen behöver laddboxen. En väldigt dyr investering för att minska laddtiden, batteriet i 330e tar ändå minst 2h att ladda fullt. Och du får ändå inte ut mer än 25-30km ändå. Kolla vad det kostar att fixa ett 16A uttag istället. Då kan du köra vanliga laddsladden och få fullt på ca 2,5h. Eller du kanske tänker mer långsiktigt? Då hade jag väntat, priserna lär knappast bli dyrare på sikt. |
|
|
Om jag förstått rätt så är laddaren som medföljer mode2 och laddboxar är oftast mode3 som anses vara säkrare. Vill ha tre fas anslutet för att fördela lasten på alla faser i huset så att det inte går en huvudsäkring när flera apparater är igång. Har en ledig tre fas grupp/kabel som inte används just nu och tänkte vara lite framtidssäker med en kraftigare laddare om man byter till en helt elektrisk bil. Men 10 000-15 000 kr blir många liter bensin också.. |
|
Verdi |
330e laddar väl inte med 3-fas ändå? |
|
Nej, den är väldigt simpel mellan bil och laddutrustning, jag vill bara fördela lasten på alla faser i husets säkringsskåp och samtidigt vara framtidssäkrad om nästa bil blir en helelektrisk. |
|
Verdi |
ps. Däremot blir det ju säkrare och smidigare med en fast laddare på väggen. Schukokontakter är inte gjorda för drygt 2 kW laddström under flera timmar. Var uppmärksam på om kontakten blir varm. Och så måste man ju ta from sladden varje gång. En fast kabel på väggen är mycket smidigare att bara koppla i. |
|
Nån som vet vad som gäller för skarvsladd från laddbox? Har garage och parkeringsplats och 2 bilar och vill helst inte vara låst vilken bil som måste stå var. Är medveten om att sladden kommer bli dyr och grov men det skulle jag kunna ta. Tänker mest om boxen slår ifrån eller nåt. ------- //Lövet |
|
|
BMW's partner Clever erbjuder en KEBA laddbox, utan laddkabel, med installation för ca 15,000 kr. Nybilsköpare får den "på köpet". |
|
Verdi |
Annars fungerar det ju att bara sätta upp ett trefasuttag och skaffa kabel med trefas i ena änden. Det är väl i princip samma sak för så mycket funktionalitet har man väl inte i boxen? |
|
Idag kom beskedet att från och med 1 januari kan man installera en laddbox hemma och få halva kostnaden, max 10 000 kr, subventionerad av staten. Undrar hur många erbjudanden med prislapp 20 000 kr, installerat och klart, det kommer nu då. :-) |
|
|
Verdi, funktionaliteten i boxen varierar, men det den kan göra är: * Statistik via en hemsida * Starta via RFID-kort, så inte vem som helst kan använda * Jordfelsbrytare - säkerhetsfaktor * Fast kabel (till vissa) Sen om detta motiverar priset eller inte är en annan sak. Priserna är nog höga i dag för att försäljningen av dessa produkter är globalt sett låg jämfört med andra elektronikprodukter. |
|
| BMW har ju en induktionsladdare på gång, specad 11kW. Någon som inte fick ellära på köpet i gymnasiet får gärna räkna på hur lång tid det tar att fylla ett normalstort batteri. Krävs givetvis att bilen stöder tekniken, men det lär komma de kommande åren. | |
|
Grelle: Så om jag stoppar in en sån här i mitt 3-fas uttag i garaget så har jag i princip all vettig funktionalitet från Clever boxen? Länk RFID klarar jag mig utan, statistik bryr jag mig inte om. Kabel kostar förstås nån krona till. Men det blir ju rätt stor skillnad på 1100kr och 17.000kr... edit: För att undvika missförstånd, jag har förstås en jordfelsbrytare i elskåpet också. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.