|
|
|
|---|---|
|
Har precis testat med ett gammalt 128mb usb i mittkonsollen. Funkar skitbra. Men, hur stort usb-minne funkar? Måste det vara fat32? Funkar även usb3.0? Kan man ha typ en SAN-disk där? Dela gärna era tankar. | |
| Generellt så brukar det vara för lite ström för att orka driva en disk i ett USB-uttag. USB3.0 borde fungera, tack vare bakåtkompabiliteten. Läst om folk som kört halvterabytes USB3.0 med NTFS-formatering med, men inget jag provat själv. | |
|
Har glömt bort alla mina datorkunskaper. Men tydligen kan man ha 2TB med Fat32. Men NTFS låter ju intressant. |
|
|
Nu har jag provat att sätta en portabel hårddisk i mittkonsollens USB-uttag. Det funkar hur bra som helst. Hårddiskens ska enl etiketten dra 0.5A En modern smartphone kan vara mellan 1-2A så det borde inte vara några problem. Men, jag ser att lampan lyser på hårddisken när bilen är avslagen och låst. Trodde att spänningen var avslagen när motorn var av. Nån som varit med om samma? |
|
|
I instruktionsboken till F31:an står det uttryckligen att man INTE får ansluta hårddisk via USB-uttaget. Skulle gissa på att uttaget och kablaget inte är dimensionerat för de strömuttag som behövs för att driva hårddisken. Jag skulle misstänka att det står samma sak i din instruktionsbok... Kanske fungerar ett tag, tills något "brinner"!? Bilen är "vaken" typ 15 minuter efter sista gången man stängt dörren och larmat på - därefter bör bilen gå ner i "sleep mode" och stänga av strömmen i uttagen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag ska kolla upp det. Det blir nog ett USB minne | |
|
En SSD disk borde dra mindre ström? FAF |
|
| Smart FAF du borde ha en del Gig i utrymme i hårddisken bara att spara i bilen. Eller? | |
|
Jag har en 64 GByte USB-sticka. Den är nästan full med MP3-låtar med hög variabel bitrate. Ca 11 000 låtar. Använder CDEX som rip-program i Windows. Mest Progressive Rock men också vanlig pop och rock och lite Lindemanprat. Kör oftast slumpmässig avspelning. Då blir det mer spännande vad som härnäst kommer. Det tar en stund att spela igenom allt. Har backup av stickan i fall den skulle lägga av. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
| Ja. Köpte en 32:a. Blir ämdå drygt 5000 låtar. Tänkte lägga talböcker på dem bilens hdd. | |
|
Upptäcker nu att jag inte får slumpmässig uppspelning. Måste alla filerna ligga i en root-katalog. Just nu liger musiken katalogvis. |
|
|
Jag har mina låtar katalogvis in trädet MP3 - artist - album - låtnamn. Dock är det viktigt att låtarna är taggade ty det är den informationen som läses in och lagras. Inte mappstrukturen. Sen sorteras de i alfabetiskt ordning utifrån låtnamn. Finns det fler låtar med samma låtnamn får de olika suffix. Den första låten i den sorterade listan får nummer ett osv. Efter att ha valt att alla låtar ska spelas i sökfunktionen så väljer man uppspelning. Då spelas låt nummer 1. Sedan kryssar man i slumpvis uppspelning så kommer nästa låt att _ inte_ vara nummer 2 utan någon helt annan. Trycker man på nästa låt blir det nästa låt i slumplistan. Notera att sökfunktionen utgår från taggning utom då man går runt i mappstukturen. Sökningen är tyvärr ”case sensitive” vilket gör att det inte går att välja ut alla låtar med ”Beatles” och ”BEATLES” samtidigt. Taggningen är med andra ord viktig. Så fungerar det i alla fall i min bil. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Tack för ditt svar. Jag provade nyss och det funkar. Ha en fortsatt trevlig helg. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.