AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.269

Problem med strålkastarnas höjd på BMW 3-serie E90 -09

Hej, jag har en E90 med xenonljus tillverkad juli 2009.

Strålkastarna har blivit lynniga. De pekar ibland bra men ibland för högt (aldrig för lågt vad jag kan märka).

Det verkar som att automatiken som styr höjden blivit knäpp. Ibland kan jag starta med OK lyse (jag ser att det lyser OK mot vägg och att ljuskäglan faller bra mot vägbanan framför) och sedan efter ett tag så pekar lyset helt plötsligt uppåt, jag blir nästan bländad av reflexerna i vägskyltar som mina strålkastare lyser på, och mötande bilar blinkar och tror att jag kör med hellyset på.

Jag lär inte hitta någon verkstad som hinner fixa detta före jul, så finns det något jag kan göra? Har pratat med kollega och försökt söka info, tydligen skall det enligt kollegan sitta sensorer i hjulhuset (var så på hans 5-serie -02) eller vid hjulaxlarna som känner av om bilen är tungt lastad bak och då reglerar strålkastarna så de lyser rätt med rätt höjd. Kan man enkelt fixa/byta dessa själv på min bil? Ser inga i hjulhusen.
Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Länk
Länk
Länk
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Tackar tackar, det där hade jag missat. Använde väl inte rätt söktermer, har missat "ljusviddsreglering" och kanske använde "höjdreglering" istället för "höjdjustering"...

Nåja, blir till att krypa på garagegolvet ikväll och kolla. Måste hjul monteras bort för att man ska se något? Eller bara för att kunna meka?
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Blev det att du hittade vad som var felet?
Har inträffat för mig en gång, att lyset ligger högt - för att sen gå till sig.
Har smörjt upp mitt bakre sensorstag med lite wd40.
Ja, det verkar vara fixat, jag har avvaktat några dagar med att skriva något mer för att känna efter om fixen verkar hålla. Nu har det gått tillräcklig tid, så här gick det:

Torsdag 2017-12-14 ringde jag till Bavaria och de sade att jag kunde lämna bilen på måndag kväll (igår) så skulle de kolla på det så jag kan hämta bilen idag. Kostnadsuppskattning ifall delar måste bytas var 4827 kr, men jag måste lämna besked så de vet om de skulle ta hem delar eller om jag bara ville felsöka först.

Jag ringde även de tre lokala verkstäderna på Ekerö. Autoexperten-verkstäderna hade inte tid, men Ekerö Bilteknik svarade att jag kunde svänga förbi morgonen därpå så skulle de titta på det. Så på fredagsmorgonen åkte jag till dem, de hissade bilen och en kille rengjorde och smorde bakre sensorn och en annan tog loss ett stag på den främre där de två kullederna stelnat helt, han mjukade upp dem och smorde och monterade tillbaka. Killen som gjorde bakre lade kanske 15 minuter på det, killen som gjorde främre lade väl cirka 25 minuter på det, plus att han sedan justerade in rätt höjd på strålkastarna. Totalt var bilen inne i verkstan max 40 minuter. Kostnad 540 kr. Nöjd kund.

Efter det har jag kört lite varje dag och än så länge ser det bra ut.

Jag skulle nog ha kunnat fixa det själv men bara att åka tur och retur till närmsta GDS-hall med hiss tar mer än 40 minuter, sedan skall man komma åt under bilen (jag tycker ramperna man kör upp på är så breda), hitta rätt grejer, skruva etc.... om man haft mer tid. Meka hemma är inte ett alternativ när det gäller saker under bilen.

Bör man kanske i förebyggande syfte smörja kullederna i stagen då och då?

Och nu inser jag att jag glömde meddela Bavaria. Faaan...
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Jag har nu samma fel igen. Och har nu 70 mil att köra hem. Jobbigt när varje bil och lastbil sätter på sitt helljus i vredesmod.
Skulle man som provisorisk lösning kunna tejpa övre delen av framlyktorna med typ silvertejp, för att förhindra att blända folk?

js
1.929
jsn
i5 m60 -24
Tror det blir svårt då det är så otroligt lite som avgör när det bländar och inte bländar så minsta fel tejpen hamnar så täcker det allt eller inget. Men pröva.

Annars kan du ju försöka trycka ihop bakre nivåsensorn så bilen tror den är rejält nedlastad och justerar ljusen därefter. Ev får du ta loss armen och sedan använda buntband för att dra upp pinnen så långt det går.

Alternativt köra under dagsljus, eller laga bilen innan hemresa?
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Prova att bara koppla bort en sensor, jag tror bilen sätter höjdregleringen på "lägsta möjliga" då, dvs i något sorts failsafe-läge. Hände mig då jag hade avbrott i en sladd till sensorn.

BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Fungerade 80% av vägen, resterande sträcka så bländade jag mina stackars medtrafikanter. Har bokat tid på bmw nu. Förhoppningsvis är det bara gummistaget som behöver bytas.

Nån som vet vad sensorn kostar på bmw?
Ser att den kostar ca 700 om man tar den från tyskland.

Man kanske ska lägga in det som en extra servicepunkt när man byter olja - att be verkstaden smörja upp staget?
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Uppföljning: Bmw hittade en felkod att det var problem med sensorn bak, och hittade därefter ett kabelbrott som reparerades för 1500:- Tog en dryg timme.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Härligt att det löste sig!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.