AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.225

Rimligt pris E30 Cab

Är på jakt efter en e30 cab , årsmodell / motoralternativ spelar mindre roll sålänge det är en manuell.

Har haft span på blocket några månader och märkt att det är en väldigt stor spridning gällande priset.

En fräsch 318i kan kosta 100tkr medan en ”använd” 325i kan kosta 50tkr och en tuktad 320i kostar 15tkr.

Min budget är just 50 tkr och undrar vad ni tycker jag ska satsa på. Har inga problem att kosta på bilen när den väl är köpt / laga sånt som är trasigt.

Så diskussionen är som följande.. Vilken e30 cab är det bästa köpet för 50 tkr ?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Omöjligt att svara på eftersom du är villig att laga sånt som är trasigt.

Med de förutsättningarna du anger skulle jag köpa en rostfri 325:a.

E
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Hade hellre valt en stor motor (325 då) och automat än en liten motor manuell.
Sen är ju rost det tråkigaste som finns att laga, så en så rostfri som möjligt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Generellt brukar det alltid bli mycket dyrare att köpa en risig/halvrisig bil och laga upp den än att köpa en som redan är fräsch.

Enda rationella skälet att köpa en risig bil och laga upp den är om man hittar en bil som är en som man verkligen vill ha och inga andra bättre skick finns att köpa.
Iofs kan det finnas en "tjusning" i att själv renovera något till fint skick, men det är sällan ekonomiskt försvarbart...

Så jag skulle säga - köp en bil i så bra skick som möjligt från början.

Vad är "totalbudgeten"?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
318 för 100k är överdrivet! Har själv en 92:à i fint skick men finns lite små saker som behöver fixas. Värderar min till 45-50. Har tidigare haft en 325:à också, visst var det roligare med större motor men är ändå helt ok med den lilla motorn, man vill ju ändå mest glida med cabben. Satsa på en bil i fint skick och strunta i motorn, har bevakat priserna några år nu, de är på väg upp men det finns många drömmare! För 50-60 tusen kan man hitta väldigt fina bilar! I våras stack priserna iväg ordentligt, ska bli intressant om det blir lika även nu på våren.

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Det är rätt billigt i Sverige med E30 cab, kollar man Mobile så är det i skrivande stund vrak för runt 30, sedan börjar det med dåligt/ok bruksskick för runt 50 där 318 är representerade.

325erna börjar också på runt 50 som mer vrak än bruksskick samt USAimporterade 325 inkluderas där. En "lågmilad" 325 verkar börja på 80 som automat och sedan ökar de med majoritet runt 120-160 och som mest en halv miljon för en som gått 2600 mil.

Det finns en kille här på forumet som dokumenterat alla blocketannonser 10-15 år bakåt i tiden, han kanske kan ge oss någon prishistoria.
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Är också lite sugen på E30 cab.

Tittade först på 325 då 320 och 318 med M40 motor inte kändes rätt.

Men så letade jag lite i USA och då upptäkte jag ytterligare ett trevligt motor alternativ, M42 dvs samma som 318is 1796 cm3 16 ventils 136hk.
Köpte 1990 en ny 318is med M42 när den kom och var väldigt nöjd med den. Det var min första BMW och har inte ägt privat något anna bilmärke sedan dess.

Så har jag tittat lite på 318 i USA då dessa från 1991 och 1992 har just denna motor.

Vad tror ni om att imporetera en 318 med M42 motor från USA?

Fördelen är att det enkelt går att får fram mycket info om historik, typ Carfax samt att dom ofta är förskonade av rost.

Som vanligt är USA bilar alltid ”pest smittade” av allt för många på denna sida av jordklotet. Har dock hämtat BMW i USA förut, så mig bekommer inte detta. Jag har för avsikt att behålla bilen länge, så att den är svårare att sälja ser jag inte som ett problem.

I USA verkar dessutom alla 325 och 318 ha tex AC och 25% diff som standard.

Är det någon annan som har importerat en E30 cab från USA?

Någon som vet vad det är för krav som behöver uppfyllas för att den skall gå att registreras för ”eget bruk” i Sverige? Vad jag kan hitta är följande info Länk där det framgår att dessa årsmodeller endast behöver ha MPV-klisterlapp i förardörren där det framgår att kraven är uppfylda.

Hoppas någon kan återkoppla med lite kloka tankar i ämnet.

Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Jag har följt E30 Cab annonserna på Blocket i 10 års tid och har en noggrant förd "nördlista" över alla bilar som varit till salu under dessa 10 år. Allt sorterat på regnummer. Vill ni veta något om en speciell bil, skicka ett PM.

Prisbilden är rätt spretig och många bilar annonseras ut till fantasipriser speciellt av handlare under lång tid utan att bli sålda.

Som vanligt värderas originalskick bäst. Stylade och pimpade bilar är svårsålda verkar det som.

Jag skulle säga att en bil i bruksskick kanske kan säljas för runt 40 tusen. Riktigt fina exemplar är sällsynta och kanske går för runt 80-100.

Vrak eller "ungdomspimpade" bilar begärs det priser för allt mellan 5-40 tkr.

Att titta på priserna i Tyskland kan man naturligtvis göra, de är högre, men då skall man ha klart för sig att utbudet i Tyskland naturligtvis är större, men också att de bilarna som kanske går för de höga priser som begärs, är i mycket gott skick. Bilar i bruksskick betingar inte högre pris i Europa än här hemma

Mats
BMW CS #5847
Min erfarenhet då jag sökte 325i cab., för flera år sedan, är att det var omöjligt att få någon riktigt fin lågmilad originalare för 80-100' SEK.
Oldtimertrend förmedlar bl.a. inrapporterade försäljningspriser och det är nog bara rätta in sig i ledet betr. deras prisbild då denna typ av bil säljs på en Europamarknad idag då det är klassiker/entusiastbilar. Min erfarenhet säger inget annat.

318i cab.
Länk

320i cab.
Länk

325i cab.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.