AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.776

Krängningshämmare Fram F20 -15

Har en krängningshämmare fram som är slut på. Bilen har gått 2800 mil. Ett halvår efter garantin gått ut. Fler med samma problem? Känns som man kör en gammbil
Visa användare
ProPro-medlem
13.416
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Exakt vad är det som är "slut" på krängningshämmaren?

Det är inte krängningshämmarstagen du egentligen tänker du?

Om det är krängningshämmaren så låter det otroligt ovanligt på bara 3 år / 2800 mil (som faktiskt är en väldigt kort körsträcka för att vara 3 år).
Sist jag såg en krängningshämmare vara slut var på en Volvo S60 -00 med 30000+ mil där krängningshämmaren hade gått av på mitten :-)

Men även om det är krängningshämmarstagen så är det ändåså dåligt, den livslängden får man nästan från det sämsta Kina-junket man kan hitta.
Givetvis är det krängningshämmar stagen jag menar. Aldrig varit med om att hela krängningshämmaren bleve dålig ihuvudtaget, haha.

Ja jag tycker det är otroligt kort tid. Bilen utplockad i Juni -15 har jag för mig.
Verkligen tråkigt.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tyvärr kan dom ibland ge sig relativt fort.

Du gör jobbet själv enkelt på 15min på vardera sida. Stagen kostar 150-200:- st.
Visa användare
ProPro-medlem
13.416
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är med största sannolikhet någon typ av tillverningsdefekt du råkat ut för (antagligen ovanligt men det händer såklart).

Enklast är som Gaspo säger att antingen byta själv (hissa inte upp en sida i taget för då liksom "aktiverar" du krängningshämmaren och sätter krängningshämmarstaget under last och gör det onödigt svårt för dig att byta).

Eller ännu enklare, be verkstaden byta dessa i samband med någon service som du kanske har inplanerad i närtiden (kostar inte mycket att byta hos en verkstad heller).

Fast näsborrarna börjar ju fladdra något när man ser att de började med att göra delar av krängningshämmarstagen av plast till F20 och framåt. På E87 var det ju fortfarande heltmetalliska krängningshämmarstag (och alla andra bilar jag haft innan dess).

Men de vill väl sänka vikt och kostnad så folket kan hiva in fler fåtöljer och tv-skärmar i bilarna :-)
"The new BMW quality"

Det som förr drabbade bilar som Renault och Skoda med flera har u letat sig in i premium klassen, allt för att tjäna så mycket $ som möjligt.

Bytte hjullager på vår A1a i höstas då den endast gått 3k mil. Helt otroligt.

Min bror har en V70 som gått 44k mil och där är det inte bytt varken krängningshämmare eller hjullager.

Verkar som om volvo är det sista, tillsammans med en del japanska märken (Toyota Lexus) premiummärket;)

EB
Visa användare
ProPro-medlem
13.416
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ska kanske förtydliga att min kommentar var egentligen helt märkesoberoende (men blev ett exempel på BMW då vi är på ett BMW-forum) :-)

Det är som nämndes tidigare såklart exakt likadant rakt över alla märken (med Toyota/Lexus som exempel på undantag) oavsett vilket segment vi rör oss i.

Valet av BMW för min del är för att märket och dess utbud tilltalar mig något otroligt och även om jag inte håller med om alla tilltag så har BMW produkter som tilltalar mig (till skillnad från många andra vansinnigt tråkiga märken och modeller som ser ut som uppblåsta brödlimpor där allt är runt och identitetslöst eller bara utbud av tråkiga familjebussar och är så vansinnigt tråkiga att de borde extraknäcka som sömntabletter).

@gaspo : Original krängningshämmarstag ligger på runt 550 SEK / styck. Men visst finns det billigare alternativ. Lemförder ligger runt 250 SEK, Meyle HD runt 300 SEK och Meyle runt 200 SEK. Det är de jag i första hand skulle rekommendera för krängningshämmarstag (för att maximera chanserna för så lång livslängd som möjligt).
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jo vet vad original kostar :-). Tänkte inte på att skriva att det är OEM jag syftar på :-) då det ofta är väldigt onödiga pengar med original. Febi gör bra fram o bakvagns produkter också. Stabstag: Febi 179:-,Lemfördel 225:-:Länk.
Visa användare
ProPro-medlem
13.416
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Håller med, Febi ligger i den övre ligan också (bara trappsteget under Lemförder/Meyle om man vill göra en personlig rangordning).
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Glömde TRW ;-) som är en av OE leverantörerna till BMW. Så det finns bra med alt :-):-)
Bytte dessa stag själv alldeles efter att jag gjorde denna tråd. Köpte dock det billigaste ifrån Tyskland som nästintill glappade innan dom satt på bilen så har beställt Meyle HD som jag får hem imorgon och troligtvis byter till på en gång beroende på hur pass hårda dom känns i jämförelse.

Djävulskt ledsamt att börja byta dessa redan. Känns som man har gamla E46:an man fick byta dessa varenda år tidigare.

Hoppas att Meyle gör att jag slipper bry mig ett tag framöver iaf.
Visa användare
ProPro-medlem
13.416
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Meyle HD ska inte göra dig besviken.

Av ren nyfikenhet, vilket märke var det på de du beställde första gången?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Stagen av plast är inte nått vidare många bilmärken använder sånt numera. Dock säljs ju "förstärkta" av metall på eftermarknaden typ Meyle. Böt på en Ford Fiesta häromdan exempelvis.
Med dessa dåliga gator som de flesta har går det hårt åt dessa stag

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Satt dit Meyle HD idag. Blev bättre men tycker fortfarande jag har något klonkande ljud som jag hör vid dåliga vägar. Börjar fundera i om det är något annat. Börjar bli rätt frustrerad
Kollat upp det nu. Visade sig att det var yttre undre spindelleden. Väntar på svar ifrån BMW ifall om står för det eller inte. Kul på en "ny" bil.
Visa användare
ProPro-medlem
13.416
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Var det såpass märkbart glapp att du själv kunde lägga dig under och känna på spindelleden?

Eller behövde man rycka/skaka i hjulet (liknande som besiktningen gör)?

Just användningen av termen "yttre undre spindelled" låter som att det hittades vid besiktning/verkstad.

När det gäller spindelleder/styrleder så brukar oftast känna små vibrationer innan man hör något klonkande (för då har det gått ganska långt).

Krängningshämmarstagen påverkar ju inte hjulets hållning, vilket spindelleder/styrleder gör.

Den här yttre styrleden klonkade och jag kan lova att det vibrerade så tänderna höll på att ramla ut när man körde på motorvägen med den här :-)

Har tidigare på E46an jag ägde fått byta krängningshämmarstagen 1 gång per år i princip och då haft exakt det klonkande ljud jag haft nu. Eftersom det nu inte var samma så fick jag leta vidare. Kännde det genom att dra i bromsskivan. Kan även kännas med hjulet på om man drar
i hjulbultarna.

Verkaraden tog in bilen och gjorde egen felsökning för att fastställa och kom fram till samma sak. Verkstaden kontaktade sedan BMW angående goodwill. Fick betala 500 kr för felsökningen men BMW stod för delar och arbetet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.416
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yikes, varje år! Låter som vägarna där uppe är lika fina som här nere runt Malmö. Här nere kan vi erbjuda schweizerost-inspirerade vägar garnerade med vägbulor och 30-zoner på infartsleder fyllda med förare som tror de sitter i självkörande bilar :-)

Skämt åsido, kan vara lite knepigt ibland att hitta glapp. Ofta vill man ha någon som skakar i i hjulet tex klockan 9-3 och 12-6 samtidigt som man själv går runt och känner med tummen över spindelleder/styrleder efter glapp.

Bra att det ordnade sig till slut!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.