|
|
|
|---|---|
|
Tjenare, Är precis på gång att köpa min första Z3. Har första tjing innan dom byter in den. Damen är 80år (enda ägaren sen ny) och har kört färdigt. En -97a med 1.8-motorn och hardtop. Har kört med hardtop på hela tiden nästan. Bilen har gått 12.600mil och den har även gått på vintern, vilket medför att rosten kommer krypande här och var. Särskilt på förardörren. Annars är den ok tycker jag. Fullservad, mörkblåmetallic och svart läder. Ingen AC. Frågan är vad som är ett rimligt pris i dagsläget? Rosten drar ju ner en del, men är allt under 40kkr att anse som ett bra pris? //CH | |
|
När man talar om rost blir man lite försiktig. Jag antar, vilket är viktigt, att bilen är godkänd i besiktning utan anmärkning, vilket innebär att inga synliga bärande delar är rostiga. Kan du få den för under 40.000 får du en trevlig sommarbil. Jag vet inte vilken typ du är, vill du ha en skoj sommarbil till bra pris, köp och kör. Är du pedant och vill återskapa nyskick överallt, tveksamt. Då finns det många dyrare i utmärkt skick som endast rullat sommar. Dessa bilar är tillverkade i USA och rostskyddet är ej som på europeiska BMW. Du skall vara medveten om att många plockar bort hardtoppen och säljer den separat, värdet är ca 10.000 kronor. Skulle den vara rostig så är det ett ganska trevligt renoveringsobjekt, eftersom de synliga trösklarna, bakskärmar och framskärmar är skruvade. Dock kan det döljas suprice bakom de yttre skruvade trösklarna. Med 12.000 mil lär du inte få några större tekniska problem och i grund och botten är det en enkel tillförlitlig bil. Bilen är dock 20 år, så mitt råd är att byta all olja, motor, växellåda och bakaxel. Du sa att hardtoppen ej varit av på länge. Det betyder att tygtaket är förmodligen i gott skick, om det ej möglat. En varning, när du fäller upp cabben första gången, gör det lugnt i varm miljö. Plastrutan bak viks på mitten och behöver en lugn återutveckling för att ej spricka. Dra absolut ej upp cabben utomhus i vinterkylan! Jag har för mig att BMW avråder ifrån att fälla cabben vid temperaturer under 12 grader. |
|
|
Tack för ett jättebra och utförlig svar! Tänkte låna bilen i veckan för att köra upp på lift och kika under. Enda anmärkningen på besiktningen i år var rostigt bromsrör som är bytt. Känns som det kommer bli affär om priset är rätt. Smidigt med skruvade skärmar! Har tidigare kört Z3 M vid ett antal tillfällen, men en Z3 med liten motor är bättre än ingen alls resonerar jag :-) Har begränsad ekonomi och alldeles för många hobbies... /CH |
|
|
Viktigt att du kollar skicket på tygtaket. Har det legat nedpackat en längre tid, dvs i några månader, finns stor risk att taket har fått fula veck och kanske rent av gått hål. Har själv erfarenheter av detta. För att en sufflett skall hållas fräsch så måste den stå uppfälld längre perioder så tyget kan sträcka ut sig. Beror lite på hur pedantisk man är såklart...men kalkylera med att troligen byta suffletten i värsta fall. |
|
|
Jag håller endast med Kristoffer_L delvis. Jag sätter på min hardtop på senhösten och låter den vara på hela vintern under förvaring i kallgarage, totalt 6 månader. Tycker det ger bättre skydd. Halvårs kontinuerlig nedfällning har inte gett mig några problem. Men som sagt, slit inte upp suffletten i kallt klimat, det blir alldeles för styvt för att inte ta skada. Skulle den behöva bytas, säljes sådana av god kvaliter i Tyskland för drygt 500EUR. Jag tycker du har rätt inställning, liten motor är bättre än ingen alls. Även med rost i dörrarna kan du få vind i håret. Jag kan gissa att den är i fint skick vad det gäller stolar m.m. |
|
| Återigen tack! Nu är den min :-) Ska lägga upp en bild på min sida. | |
| Grattis! Ska bli skoj att se en bild | |
| Grattis och välkommen i gänget. Här finns mycket hjälp att få. Massor av kunnigt folk som har pysslat med BMW i många år. Nu vill vi se en bild på ZZZ:an :) | |
| Man får gå i och kolla min profilbild. Man var ju tvungen att casha in stålar annars... | |
|
Ser riktigt fin ut. Svensksåld? Den har ju strålkastarspolare. Se till att spola bort saltslasket nu bara :) |
|
|
En ägare innan. Hon köpte den ny hos Asplunds Bil i den lilla orten Torestorp. Enligt henne ska det varit den första sålda Z3an i Sverige, eller i alla fall västsverige. De var inte riktigt sugna på att sälja den direkt eftersom det var den enda dom blivit tilldelade och de ville nog haft kvar den i skyltfönstret. Ser att den bara gått ca2000 mil senaste 11åren. Men som sagt, det finns en hel del rost. Föraradörren är värst. Tror nog jag köper en bättre begagnad och skickar på lack. Undertill finns också lite att jobba på. Håller på med en stor renovering av mitt flipperspel som måste bli klart först. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.