AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
689

Byte av bakstötdämpare 318i -99

re
7
retrofit
318i -99
Hej,

Köpt en 318i 1999 som har fått en fullösning på bakstötdämparen, så den ska jag byta.
Men har några frågor, detta är min första BMW dessutom.

- Bör jag byta båda sidornas stötdämpare?
- Det är inga fjädrar bak, bara stötdämpare, är det rätt!?
- Bör man byta "resten" av installationen och inte bara stötdämparen. Typ Fjäderbens-stödlager, tätningen runt stödlagret, skyddskåpan/bälg?

Tack för snabba svar,
Retrofit

Nybliven ägare av 318i -99
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hej!

Ja, du bör byta båda samtidigt - det är förslitningsdetaljer som slits likvärdigt på båda sidorna.

Det finns fjädrar givetvis, men de är inte integrerade med dämparna - dämparna är förhållandevis lätta att byta.

Givetvis är det bäst att byta gummidetaljer när ändå allt är borta, men i ärlighetens namn är nog livslängden på t ex. stötdämparfäste/stödlager bak väldigt lång...

Kåpa och genomslagsgummi är bäst att byta men kan hålla länge om man har tur - inspektera och se om genomslagsgummit t ex är trasigt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
re
7
retrofit
318i -99
Hej,

Okej. jag har ju inte haft isär det så vet inte vad som är slitet och inte, och har inte möjlighet att plocka isär, inspektera, beställa och sen vänta. Utan behöver byta direkt när jag plockar ner det, har ingen egen hiss osv...

Hur föreslår du man ska gå tillväga?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dämparna bör du kunna byta på garageuppfart eller liknande med en garagedomkraft och pallbockar.

Men vill du vara på säkra sidan kanske du bör ta hem i alla fall genomslagsgummin.

Hur långt har bilen gått?

På min E46:a höll "kringdelarna" nästan exakt 40.000 mil innan bilen skrotades pga. vildsvinskollision...dock byttes dämpare runt om vid ca 18.000 mil och det var nog dags att byta igen om bilen inte hade skrotats.
Den rullade mestadels långkörning på relativt bra vägar.

Mvh
Johan B

re
7
retrofit
318i -99
Ja, kan lösa att byta grejjerna, men vill ju helst inte köpa mer än nödvändigt när man ändå bara planerar göra jobbet en gång.

Den har gått 30 000 mil.

Tänkte köpa följande stötdämpare
Länk

Vet du vilka genomslagsgummin man ska ha, finns så jäkla många..

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Personligen skulle jag nog lägga till en hundring per sida och köpa KYB-dämpare, de gör bra saker!
Länk

Sedan kan man köpa KYB-genomslagsgummin och veta att de passar.
Med "Ridex" har man ju ingen aning om de passar om de nu inte säljer egna sådana...

Mvh
Johan B

re
7
retrofit
318i -99
Det har du rätt i, jag kör KYB istället. Som du säger, så mixar man inte märken i samma installation.

Men dämpare och genomslaggsgummin, bör man skaffa nått annat som standard. Menar, om jag märker att det är slitet så får man väl köpa det ändå, men de får bli extra isåfall.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, fjädrarna brukar förr eller senare gå av på yttersta/nedersta varvet....så om de inte är bytta kan det vara smart att göra det samtidigt. Men det kräver nog lite mer verktyg för att pressa ihop dem.

Mvh
Johan B

re
7
retrofit
318i -99
Fjädrarna får vänta, det är framför allt dämparen på höger bak jag vet är kass som fan.

Däremot undrar jag, hur fasiken vet man om han har standard, sport-chassie? Står ju på vissa artiklar att "Endast för bilar med standardchassie" eller "sportchassie".
Är det M-modellerna man menar?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns i huvudsak två alternativ till din bil:
1. Standardchassi (som säkert minst 85 % av alla 318i hade från fabriken).
2. Sportchassi (ibland benämnt M-chassi), då är bilen ca 15 mm lägre än standardchassi och har även hårdare dämpare och fjädrar samt på de flesta modeller även grövre krängningshämmare. Troligen ganska ovanlig option på 318i även om det givetvis förekommer.

Om någon har bytt/modifierat chassit i efterhand är det svårt att med säkerhet veta vilket du har på bilen, men om vi utgår från fabriksmonterad utrustning kan du kolla vad bilen levererades med från fabrik.
Det finns flera olika hemsidor där du kan kolla det genom att knappa in ditt chassinummer (räcker med sista sju symbolerna på de flesta ställena), t ex. här:
Länk

Mvh
Johan B

re
7
retrofit
318i -99
Tack som attan!

Blir beställa nu och mecka i veckan, tack för att du hjälpt till så mycket!!

st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Det går att byta stötdämparna bak utan att ens lyfta bilen också, beroende på hur platt man vill ligga på marken ;)

Skyddskåpan/bälgen och genomslagsgummit kan vara ganska skitiga och svåra att rengöra så man kan få in grus direkt längs kolvstången på nya dämparna, så jag skulle rekommendera att man byter dessa med nya stötdämpare.
re
7
retrofit
318i -99
Haha okej! Såg en video där de sa att man skulle avlasta nedre skruven genom att lyfta med domkraft på den också, så trodde de va rätt jobbigt om man inte gjorde det?

Skyddskåpa och gummi beställdes också... Det jag undrar är om jag kanske borde beställt lagret högst upp också...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.