AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
70.785

Min nya BMW stulen och dumpad i ån. BMW försäkring (IF) vägrar ersätta

Sida 7 av 14
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Betalvägg, kan du klippa och klistra texten?
Här kommer en länk (aktiv bara 2 månader)

Länk

jo en sak till. reportern hade frågat IF om jag hade kört ner den i ån själv, hade de ersatt och de sagt ja om det inte fanns uppsåt. Tyvärr kom det inte med pga platsbrist men hon har förmedlat informationen vidare...

Läs också biartikeln från larmtjänst..
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Fy f*n vilken soppa. Jag hoppas på rätt slut på den här historien och vi får verkligen hoppas att försäkringsbolagen öppnar ögonen för den här typen av stöld någon gång. Det känns som att de inte riktigt har hängt med i utvecklingen.

///BMW - Was sonst!
Det är väldigt märkligt agerande från IF, hade jag haft dem som försäkringsbolag hade jag bytt direkt. Jag utgår också ifrån att det var sista gången du köpte BMW, ganska trist bemötande från dem. Sånt här tar tid och energi, men jag tror du går segrande till sist.
Helt sjukt ärende! Hoppas att det löser sig!

/Anders
BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
Det framgår att ditt försäkringsbolag är If. Är det BMW originalförsäkringar (dotterbolag till If) som hanterar ersättningen på detta viset?
BMW-otto

Ja, det är BMW priginalförsäkringar :(
BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
Byter i morgon bil. Från E91 till F31.
Samma verkstad hanterar BMW Originalförsäkringar som mitt nuvarande försäkringsbolag Folksam. Folksam är 1400kr billigare per år, men saknar Originalförsäkringars förmånliga värdering av bilen om nyare än 2 år och 4000 mil samt 120% av värdet därefter. Bra vilkor OM de betalar ut när bilen inte kan repareras.
Tål att fundera på. Har hittills varit nöjd med Folksam, men har ju aldrig utnyttjat försäkringen....
BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
Du har ett knivigt läge mot försäkringsbolaget. Om du inte vinner så har du en bil som i stället för att torkas ut omedelbart fått stå på självtork i väntan på att försäkringsbolaget tar sitt ansvar.
Det mest udda är att du inte kan få hjälp med attläsa ut loggarna. BMW verkar ha något att dölja eftersom de inte vill hjälpa dig när du erbjudit dig att stå för alla kostnader för denna undersökning.
Hur kördes bilen ne4 i ån? Verkar det vara med vilje eller verkar någon ha förlorat kontrollen över bilen vid buskörningen?
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
BMW försäkringar genom IF är inte särskilt billigt heller. Ligger på närmare 4’ mindre hos Länsförsäkringar (Guldkund) helår än hos IF. Duktig på marknadsföra ersättning på 110% av marknadsvärde eller va det nu är. Men den här soppan visar ju att det spelar nog ingen roll vilket försäkringsbolag du väljer i slutändan. Personlig känner jag inte till nån som har utnyttjad sin förmånliga BMW original försäkring, det kanske finns forum medlemmar här som gjort det?

Hoppas den här soppan löser sig för dig nu. Så här ska det inte vara.

Crille
När jag skulle försäkra M4:an så var jag inställd på att köra BMW orginal. Finns ju en viss täckning vid bankörning med BMW om jag skulle vilja göra det och då förmånlig värdering vid skada på ny bil.

Men det var 18k mot knappt 7k (halvförsäkring, guldkund hos LF). Bankörning vet jag inte om jag kommer att göra ändå och att betala så mycket för en försäkring som i princip enbart kan motiveras om man smäller bilen inom två år (medvetet eller omedvetet) känns inte rimligt. Hade gärna strykt den biten mot en billigare försäkring. Dessutom, det nästan bjuder in till försäkringsbedrägeri vilket i sin tur lär göra försäkring dyrare och framkalla situationer som den i tråden där de lär vara misstänksamma mot alla som behöver nyttja den delen av försäkringen.

Kort och gott kan man säga att jag inte var intresserad av att betala 250% mer för en klausul som jag starkt ifrågasätter.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

BMW originalförsäkringar höjde min premie med 55% vid ett tillfälle. Många bolag kör lockpriser initialt, men detta var löjligt.
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Hade samma på min X5, 8’ första året och 12’ året efter. Det var i 2012. Dyrt. Då jag bytte försäkringsbolag försökte IF jämföra försäkringar med bra och dålig vin..... Att ett dyrt vin var ju bättre än ett billigt..... Så tydligen har David75 har betalt för ett mycket bra vin som är seriöst korkskadad.

Crille
Jo det "fina erbjudandet" jag fick såg bra ut tills jag upptäckte att det var 6 månader varav 4 var på köpet.

Vi tål att jämföras stod det på pappren, min fråga är med vem? Oddssättaren på hörnan? Det är säkert inget fel på försäkringen och det finns säkert dyrare och sämre men för att vara ett märkesinriktat bolag med en förmodad bättre kännedom och struktur när det gäller försäkringar på just BMW så kändes det mest märkligt.
Jag har BMW originalförsäkring och jag måste säga att i mitt fall har det funkat jättebra. Vi fick vår 520d -14 stulen förra året och fick då 20% mervärde i ersättning. Dock skall tilläggas att dessa extra 20% bara betalas ut om man väljer att köpa annan bil hos BMW ÅF.
All kontakt med handläggaren var helt oproblematisk Med snabb respons. Inga problem nånstans med ersättning för övrig utrustning heller som tex takräcke, cykelställ, bilbarnstolar etc.
Premien kan såklart diskuteras och tåls att jämföras. Tyvärr har det väl varit, och är fortfarande, många stölder av nyare BMW's och dess interiör vilket såklart påverkar premien negativt då antagligen många har BMW originalförsäkring de första åren?
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Länk hjälpte mej att programmera bort startspärr. Han kanske kan hjälpa dej att läsa ur CAS enheten också?

Lycka till. Lider verkligen med dej.

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
David75. Hur går det ?
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
?
hej,

Går sådär. Mina advokater har kontaktat BMW vars juridiska avdelning bara skriver att de inte kan hjälpa oss. Larmtjänst kunde inte heller hjälpa till. If hänvisar till betfjords utredning. Betfjord har gjort sig otillgänglig, svarar bara via rekommenderad brev.

det är så himla dåligt. Men vi kommer troligtvis att lämna in en stämningsansökan bara för att få de ska få föreläggande att vittna så att det ska börja röra på sig.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Hej, Tack för ditt svar. Lider med dig, Jag har själv kört fall i tingsrätten och det är verkligen jobbigt och tar enormt med tid och energi.

Det som håller en igång är man är nog arg och vägrar bli trampad på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.