AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
70.839

Min nya BMW stulen och dumpad i ån. BMW försäkring (IF) vägrar ersätta

Sida 6 av 14
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
David hur har det gått?
hej alla

Dags för en uppdatering. Nu har vi fått ut polisutredningen och försöker få ihop alla Pusselbitarna innan vi stämmer IF. Juristerna arbetar hårt med detta. Vissa frågetecken har kommit upp kring t.ex den nyckel som lagrat skadorna på bilen och en uppdatering 5 kilometer efter skadan med grannens mur visar andra felaktig info som t.ex bränslenivån i bilen etc.

Nu behöver jag er hjälp. Vem i Sverige kan läsa av bilens CAS-enhet (som är utplockad)

Vi har frågat fler återförsäljare och de känner inte till någon som kan göra det.

Vi behöver veta informationen i den och hur det stämmer överens med det som finns i nycklarna.

Några tips?
Transocean
Du skall alltså stämma IF?
Jag tror att vilken som helst programmerare klarar av å läsa filar på din CAS. Här en video

inte exact det du söker men inte långt ifrån

Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Edit: du måste ha ändrat ditt inlägg precis när jag skrev mitt. Bortse från detta inlägg.

Var har du fått det ifrån, att han ska stämma BMW?

I föregående inlägg nämns stämning mot IF, inte BMW.
Transocean
Ja skrev först felaktig BMW
Vi stämmer IF som nekat oss ersättning, inte BMW.
Ironiskt nog får de betala upp till 200.000kr i rättsskydd som oavsett om vi vinner eller förlorar de inte kommer att få tillbaka.

BMW har varit fräcka nog och hållit sig utanför detta och systematiskt vägrat hjälpa till oavsett vem som kontaktat dem

Saken är att den som läser måste ha lite trovärdighet, so inte vilken nobody som helst

om man skulle lämna det till någon och de skulle hitta något i CAS:en som IFs utredare medvetet utelämnat så finns det risk att det blir diskussion om vittnets/bevismaterialets trovärdighet
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Väldigt bra reklam för BMW. Inte minst Förenade Bil.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Och indirekt för LF som jag gick över till efter BMW/IF.s rabatt i sex mån.
thekinglives
David 75: Jag tycker hela den här storyn är helt sjuk, och jag förstår
hur du tänker med att stämma IF, men utan att veta vad du har för "muskler"
känns det som David mot Goliat.

Vore det inte ett alternativ med media, tror det skulle svida långt längre än
de 200kkr du nämner.
Visa användare
153
hogan
BMW 530 XD Touring M-sport -14 (Frozen Blue Metallic)
Har du kollat med polisen? Jag tänker så här:
Om det hade varit ett allvarligt brott som någon hade begått och man ville kolla CAS-enheten. Vem skulle polisen vända sig till då - för att säkra bevis som håller i domstol?
Känner du nån polis som kan hjälpa dig på traven?
Media kommer att skriva en artikel inför årsdagen nu om nån vecka, harredan kontakt med en reporter där. det var samma reporter som kontaktade BMW och fick kalla handen.

Vi har varit i kontakt med Polisen. NFC som gör tekniska undersökning har inte tid och tackat nej två gånger. eftersom förundersökningen är nerlagt verkar inte Polisen vara så sugna att göra något mer.

det vi måste visa är egentligen att detta är ett försäkringsärende, dvs behöver inte kunna exakt visa allt. det springande punkten som hela IFs argument bygger på är nyckeln..

det intressanta är att den som kört bilen har kört ner den i ån och hoppat ut genom lilla bakrutan. Man kan inte köra bilen med dörren öppen eller att sätta i Drive och hoppa ut. Polisen var hos oss inom 30 minuter från det att vittnen sett bilen hamna i vattnet. 30 minuter!!! och vi låg och sov och kunde visade båda nycklarna. Polisen skriver i sin observation att de gått runt och inte funnit spår av blöta kläder och att vi såg genuint förvånade ut.

som sagt många Pusselbitar, men nu måste vi ha en ordentlig tekniks bevisning också:

1. hur kan nyckeln som ska vara senast uppdaterad och som har all info om krocken etc ha viss felaktig info (t.ex bensinnivån). kan man då lita på resten

2. Om nu bilen krockat med grannens mur 34408km och tjuvarna kört förbi oss igen (vilket de måste) där sista uppdateringen sker 34415 eller 01:30 Tidpunkten stämmer, men kilometertalen stämmer inte. det är inte 7km mellan grannens hus och vårt hus hur kan det förklaras?

Bilen var i ån en kvart senare och det finns vittnen.

3. vad står i CAS enheten. det enda vi fått av If är att den har gått ytterligare 5km efter sista nyckeluppdateringen. Hur ofta uppdateras nyckeln? ska inte CAS registrera att nyckeln är utom räckhåll?

På nyckelavläsningen (som jag bifogat här innan) står det kilometerställningsskillnad som felmeddelande. vad innebär det? Kan man därmed lita på kilometerna?

Det är bara BMW som sitter på info om hur systemet fungerar i detalj och det suger rejält att de inte kan hjälpa oss. men vi ger inte upp. för mig handlar det om en halv miljon kronor och jag betalar fortfarande av på den förbannade bilen. :(
Tråkig sits, hoppas det löser sig till det bästa. Bara ett long shot, hade det varit ide att kontakta BMW i ett annat land, jag tänker ex vis Polen (då du bor i Skåne)? Av någon anledning får jag känslan att det skulle gå att deala med dem lite enklare... Nu är väl semestern snart över annars om du hade haft ”vägarna förbi” där och gå in och snacka med dem.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
David75 rättning: Du kan visst köra bilen med dörren öppen, men du kan däremot inte starta bilen från p-läget till Drive med dörren öppen, för då lägger den omedelbart om till P igen.

Du kan däremot alldeles utmärkt köra bilen när den är i rull, och öppna dörren och köra med öppen dörr.

Det är en sjukt tråkig historia det här och jag hoppas att sanningen kommer fram. Om den sen är fördelaktig för dig eller inte vet ju bara du.

Det bör ju rimligtvis vara svårt att förklara hur ni kan ha båda nycklarna i er besittning om bilen blivit stulen.
Vad jag minns så på min F11 hoppade lådan till P när jag öppnade dörren, dock inte på F34an vad jag vet.
pe
93
pege_76
Tesla Model 3
Den går att köra med förardörren öppen om säkerhetsbältet är fastsatt i förarstolen.
Otäck historia, lycka till!

/Anders
thekinglives
David75:En Bmw återförsäljare kan nog inte "läsa ur CAS" när den är urtagen ur bilen, om den sitter kvar i bilen kan de säkert läsa ur den.

Säkerligen kan BMW centralt läsa ur den, denna kontakt borde din återsäljare
erbjuda sig att förmedla, kostnaden för detta borde hamna på försäkringsbolaget.
Sedan om du mot förmodan anses skyldig får ju du stå för denna kostnad.

Kan du inte i egen regi kontakta och bekosta detta via BMW centralt?
Thekinglives: vi har frågat BMW centralt och fått nej. Vi har erbjudit oss att betala.
Har i rättsskyddet 20.000kr för teknisk utredning så att betala någon är inga problem. Vi fick tips om att Larmtjänst också kan läsa av men fick nej där också.
Och som sagt NFC kan också göra detta och det blev nej även där. :(
David75, kontakta Stertman och hör om inte dom kan läsa ut vad som står i CAS
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Helsides artikel i Sydsvenskan idag

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.