AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
70.808

Min nya BMW stulen och dumpad i ån. BMW försäkring (IF) vägrar ersätta

Sida 5 av 14
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kontakta en jurist via ditt "rättsskydd" i försäkringen!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hmmm, tillvalet keyless känns ungefär som att lägga en guldtacka i ett kassaskåp dit buset har egen nyckel.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Finns det ingen tidning som har nappat på historien?

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ja, jag håller nog med Niklas Olsson att det inte känns jätteaktuellt med keyless-go längre. Lyckligtvis har ingen av mina bilar det.

Tyvärr var väl svaret från både BMW och NFC ganska väntade. Det leder ju tyvärr till att den argumentation som står mot trådstartaren är ganska tung.
K2
348
K2
523i -97
David75: menar du att BMW inte har någon som helst information att ge angående hur dessa felkoder kommunicerats till din nyckel? Som tydligen är vad som anförs som "bevis" i fallet, trots avsaknad av tidsstämplar...

Detta låter fullkomligt fantastiskt måste jag säga och jag kan bara beklaga att du sitter med denna skit utan kompetent tekniskt stöd att få fram bevis.
BMW skrev:

Hej xx och tack för ditt mail.

Det var tråkigt att höra om er upplevelse och jag och vår kundtjänst har jobbat med vår tekniska avdelning för att få fram mer information om hur våra system fungerar.

För att förenkla servicemottagning sparas aktuell fordonsdata i den senast använda fordonsnyckeln. Information som sparas kan vara service-status, checkkontroll-meddelande (när bilen till exempel varnar för lågt däcktryck, påminner om bilbälte, låg oljenivå, bränslenivå etc.)
Bilens aktuella fordonsdata skrivs med jämna mellanrum in i den närvarande fordonsnyckeln under färd. Inskrivningen av data från bil till nyckel upprepas efter en viss sträcka, eller när checkkontroll-meddelanden registreras och det kan därför inträffa att nyckeln ännu inte innehåller all fordonsdata vid servicemottagningens utläsning. All nyckeldata som kan utläsas härstammar från bilens händelser.
Motsvarande nyckeldata lagras redundant i bilens styrenhet.

Det finns ingen anledning för oss att betvivla Betfjords utläsning av nyckeldata. Betfjord är ett företag som bilbranschen använder sig av och de har utrustning för att avläsa samma nyckeldata med fordonsdata som BMW kan göra.

Jag hoppas att det besvarar dina frågor.

Med vänliga hälsningar
Oskar Södergren

---

jag skrev då tillbaka:

Hej Oskar

Tack för ditt mail. Betfjord har inte läst av nyckeln utan i sin rapport hänvisar de till den avläsning som BMW verkstaden har gjort.

Det som jag egentligen behöver ha svar på är att nyckeln har en senaste uppdatering 01:30. Vid avläsningen står det också kilometer nyckel 34415.

Det finns dock inga felmeddelanden på nyckeln efter 34408km

De felmeddelanden som finns där är troligtvis skedda när tjuvarna körde in i grannens mur vid stölden och sedan åter passerade vårt hus (nyckeln var inom 3 meter från vägen) på väg ut. Så det skulle kunna förklara att de har synkats igen, men det som försäkringsbolaget bygger hela sitt fall på är att på nyckeln står det 34415km och olyckan/felmeddelanden skedde vid 34408. Dvs en differens på 7km.

De menar därmed att eftersom nyckeln har uppdaterats 7km efteråt måste den ha varit i bilen.

Detta är absolut inte sant. Vi har haft båda nycklarna och jag visade de också för polisen en kort stund därefter när de sökte upp oss.

Det är detta jag inte får ihop.

Kan man få fram tidsstämpel på de miltal som finns på nyckeln? Dvs vad var klockan vid 34408km? Kan man avläsa när bilen startades och vad miltalen och klockan var då?

Hur ofta uppdateras nyckeln, efter hur många km eller minuter? På CAS enheten finns det registrerat 34420. PÅ nyckeln 34415 och senaste felmeddelanden som sagt 34408. Går det att tekniskt förklaring till detta och avviker detta på något sätt från hur systemen ska rapportera?

Efter att polisen hade varit hos oss körde vi ner till ån för att se det hela med egna ögon. Vi hade då också med oss bilnyckeln för att se om bilen reagerade på knapptryckning under vattnet. Ingenting hände då och jag tror inte att detta har påverkat uppdateringen (om nu bilen hade rullat 34420 och det står 34415 på nyckeln. Dessutom var klockan då närmare 2:30) men jag ville ändå ha det sagt ifall att detta är av betydelse.

Tjuvarna har i sin framfart också krockat med massa annat (träd, väggar etc) precis vid ån innan de dumpade bilen. Det finns säkrade bevis från Polisen, t.ex baklyckeglas i träden som de krockat med, husvägg vid kanotklubben etc. Finns dessa felmeddelanden i bilens enheten? Hur kommer det sig att inte nyckeln har registrerat dessa felmeddelanden om de har varit med i färden?
som sagt, många obesvarade frågor.

Det som jag efterfrågar är att någon hjälper till med en teknisk undersökning där bilens enheten läses av (mer än bara miltal) där man också ser om det finns tidsstämplar på nyckeln samt får fram när bilen har startats. Om den har startats någon minut innan 1:30, felkoderna och sista nyckeluppdateringen är 01:30 så faller argumentet att den har befunnits långt ifrån vår bostad. Rimligtvis borde det finns information att hämta ur bilens enhet och eller nycklarna. Detta är inte gjord av Betfjord.

Ni skriver att BMW har ingen anledning att betvivla de uppgifter som finns. Dock har inte den tekniska undersökningen varit fullständig och det finns många frågetecken i detta och jag ber er som konsument om hjälp. Givetvis är jag beredd att ersätta er för den tid som lägger på detta. Som ni förstår kan jag inte bara blunda för nästan en halv million i förlust och just nu kan jag som konsument inte förklara det tekniska och det svar som jag har fått av er svarar inte på de frågor som finns heller. Just nu vet jag inte heller någon annan som har den tekniska kompetens som behövs och kan BMWs system för att kunna lösa detta. Jag har också frågat Polisens Nationella Forensisk center om de kan hjälpa till med detta mot betalning (vilket de gör ibland). De skrev att de har hög belastning just nu och kan inte.

med vänliga hälsningar

David75

------
detta skickades för 10 dagar sedan och de har inte ens bemödat sig att svara tillbaka :(

En reporter har varit i kontakt med BMW om fallet och har fått ett identiskt svar av samma person..
K2
348
K2
523i -97
David75. Jag tycker mig se att du inte nått den nivå av kompetens inom BMW för att kunna ge någon värdeful information, det är standardsvar du fått typ från en kundmottagningsfunktion.

Finns inget som helst i BMW's svar som tyder på att de ens försökt göra en teknisk analys, de presenterar till att börja med inga data utöver vad som redan är känt från vad som kodats in i din nyckel.

Det jag skulle begära av BMW är en redogörelse för på vilka sätt dessa data kan ha kodats in i din nyckel, inklusive de som handlar om att nyckeln kan ha uppdateras i efterhand. Detta med tanke på det system man marknadsför för ändamålet av att ringa upp kunder proaktivt för att boka service, utan ha tillgång till information som kodats in i bilnyckeln men baserat på data genererat av fordonet.
K2, kundtjänst nämnde att de har skickat det "längre upp". den person som svarade är

Oskar Södergren. Head of Corporate Communications,

så en PR person och inte någon från deras tekniska avdelning. Jag instämmer att det är riktigt dåligt skött av BMW. Hade hoppats mer från de. Jag är ju till och med beredd att betala de för detta men de vill absolut inte beblanda sig med detta.

jag tänker att för BMW är det ju tryggare att kunna säga att de inte betvivlar slutsatsen att jag har kört ner bilen med nyckeln än att säga att det är något skumt här med tekniken och att någon har stulit bilen utan nycklarna. en klassisk stoppa huvudet i sanden metod..

pe
93
pege_76
Tesla Model 3
Bara för sakens skull. Tidigare i tråden står att polisanmälan anger den 19:e aug som datum för stöld. Senare står det att det var kl 00.30.
Senaste nyckelavläsning i Betfjords dokument anges till den 20e augusti kl 01.30. Antingen fel datum i polisrapporten eller fel klockslag för stöld, alternativt skulle senaste nyckelavläsning ha skett ca 1dygn efter kraschen?
Tror att det kan bli svårt att få tag i rätt person via BMW Sverige för detta. Det du är ute efter är ju egentligen info om när själva informationen skickades till nyckeln, inte informationen i sig. Om det visar sig att infon skickats vid en tidpunkt långt efter att bilen åkt i vattnet så är ju infon på nyckeln "död" ur bevissynvinkel och det visar att nyckeln varit från bilen när själva händelsen inträffat.

Men det är en frågan om hur funktionen i sig funkar och det ska nog mycket till för att någon i Sverige ska kunna ge ett bra svar på det. Framför allt när det gäller mjukvaran i bilarna så har jag hört många historier om felsökning och liknande som är helt hårresande när man själv sysslar med mjukvara. Kontentan är att det egentligen bara är utvecklingsavdelningen som kan svara på det, mekaniker tankar mjukvaran men har ingen aning om hur den funkar eller ser ut. De vet bara vad den antas göra.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag tror att du verkligen behöver en advokat i detta fallet - något som försäkringsbolaget står för via rättsskydd (upp till det belopp som anges i villkoren)!

En tidning som skriver om fallet kan kanske hjälpa till men kolla först med advokaten om vad denne säger.

Teknikens värld eller liknande borde vara (mycket) intresserade av ditt fall och gräva vidare i konsekvenserna av "keyless" när buset utnyttjar tekniska lösningar som inte är helt genomarbetade.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Meddela försäkringsbolaget att bilen är krockad och att försäkringens vagnskada behöver nyttjas för att ersätta skadorna. ...Eller?
Bmws yttrande var självklart väntat. Är någon förvånad? Jämför med historien om "jokamps" historia med kamkedjan. Ifall någon undgått:

Länk.

Det står alldeles för mycket på spel för BMW här. Att BMW officiellt skulle medge en (dittills kanske i någon detalj oväntad) svaghet som kan kosta dem oändliga belopp, lär inte hända. De tekniker som skulle kunna ge ett uttömmande svar, får aldrig träda fram.
Och IF, som ju sitter i knät på BMW, eller omvänt ("BMW Originalförsökring"), kan ju faktiskt också ha en inte helt genomsynlig agenda.

Som Johan B skriver, det lär behövas en advokat, en som inte bara tar betalt utan som verkligen också är intresserad och vill engagera sig.

Kanske t o m ARN kan ta ett sådant här fall? Det är åtminstone lite på gränsen: IF har sålt en försäkring men vägrar ersätta skada?

/Lennart
K2
348
K2
523i -97
Jag ser absolut BMWs problem med att berätta hur fan detta kunde se ut som det gjorde i loggarna men samtidigt förstår jag inte hur man kunde ha designat ett så undermåligt system så det inte är transparent vad som hänt egentligen. Sånt här ska man inte behöva sitta och spekulera över, det ska vara tidpunkter och tydligt var informationen kommer ifrån. Borde vara solklart vad som hände när och hur dessa data samlats in och överförts hur.

Tills jag har garantier för dessa självklarheter så är åtminstone min reaktion som vanlig "konsument": "keyless", varmt nej tack om det kan bli på detta viset när det bränner till.

Det var knappast tänkt att tredje part skulle sitta och analysera denna information med syfte att neka försäkringstagare ersättning.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Varför lämnar BMW ut informationen överhuvudtaget? Känns inte som att de bör, eller får, lämna ut den till kommersiella parter utan ägarens samtycke.

Vad är nästa steg, lämna ut logg på hastigheten precis innan krock?

-------
//Lövet
Gissningsvis så krävs det väl polisanmälan för ett sådant försäkringsärende och då är det nog rätt lätt att få ut den informationen.

Sen att bilar (och prylar i allmänhet) spionerar på dig idag även om du själv är ägaren är väl rätt uppenbart.

Däremot är det ju helt huvudlöst att tredjepart gör tvärsäkra uttalanden utan någon egentlig information om NÄR loggen skrevs i nyckeln. Att bilen körs runt och hamnat i ån är det ju ingen som bestrider. Men det är ju bra magstarkt att påstå att nyckeln är i bilen pga av infosync när denna kan ha skett i efterhand. Dvs OM det nu är så att det inte finns den infon också.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Hur har det gått för dig?
Bj
67
Björn78
BMW 135i -08
Hur har det gått?
Har en advokat som skriver på stämningsansökan. Vi har fått rättsskydd av IF

Här inte fått ut polisutredningen. De hänvisar till förundersöknongssekretess men lovar att vi ska få det när de är klara.

Vi letar efter en firma som kan göra en ordentlig teknisk utredning. Någon som har trovärdighet i rätten. Har ni några förslag tar jag tacksamt emot det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.